פיץ' הותירה את הדירוג של טבע, אופק הדירוג נותר שלילי

הסיבה לאופק השלילי היא ההליכים המשפטיים בהם מעורבת החברה • בפיץ' מעריכים כי עלויות הפשרה ועורכי הדין ניתנות לניהול גם ברמות גבוהות משמעותית מאלה שעליהם טבע כבר דיווחה, אך מציינים כי טבע עומדת בפני סיכון כי יימנע ממנה להשתתף בתוכניות ביטוח בריאות פדרליות

סוכנות הדירוג פיץ' (Fitch) השאירה את דירוג החוב של חברת התרופות טבע ללא שינוי, ברמה של BB מינוס (חוב שאינו בדירוג השקעה, כלומר "זבל"), אך גם אופק הדירוג נותר שלילי, דבר שעשוי להצביע על הורדת דירוג בעתיד. הסיבה לאופק השלילי היא ההליכים המשפטיים בהם מעורבת החברה. כלכלני פיץ' אמנם מעריכים שעלויות הפשרה ועורכי הדין ניתנות לניהול גם ברמות גבוהות משמעותית מאלה שעליהם טבע כבר דיווחה, אך מציינים כי טבע עומדת בפני סיכון שעסקיה בארה"ב ייפגעו אם בעקבות כתב אישום שהוגש נגדה בפנסילבניה יימנע ממנה להשתתף בתוכניות ביטוח בריאות פדרליות. כזכור, טבע חשופה למספר הליכים משפטיים, המרכזיים ביניהם הם בנוגע לשיווק משככי כאבים אופיואידיים ממכרים ולתיאום מחירים בשוק הגנרי בארה"ב.

אולי בניגוד לציפיות של חלק מהמשקיעים, בפיץ' לא צופים צמיחה בהכנסות טבע בשנים הבאות. להערכתם, ההכנסות יישארו ללא שינוי ב-4 השנים הקרובות, כאשר חלק ההכנסות ממוצרים גנריים יישאר יציב על כ-9 מיליארד דולר בשנה. ההכנסות מקופקסון ימשיכו להישחק בשל התחרות הגנרית לתרופה, והשחיקה בקופקסון תקוזז במידה רבה על-ידי הצמיחה במוצרים מקוריים אחרים של טבע - אג'ובי לטיפול במיגרנה, אוסטדו להפרעות תנועה והמשאף QVAR לאסתמה. על תרופות הביוסימילר (תרופות חיקוי לתרופות ביולוגיות) Truxima ו-Herzuma כותבים כלכלני Fitch כי מדובר בנקודות חיוביות שמשקפות את היכולת של טבע לפתח מוצרים מורכבים יותר, ובפרט ביוסימילר. עם זאת, פיץ' אינה צופה הכנסות משמעותיות מהן בטווח הקרוב, בין היתר בשל התחרות עם תרופות ביוסימילר אחרות.

להערכת פיץ', רמות התזרים החופשי הנוכחיות של טבע יחד עם המזומנים שיש לה כיום צפויים להספיק לשירות החוב בשנתיים הקרובות, והיא תצטרך לבצע מחזור חוב במהלך 2023, שנה בה היא נדרשת להחזיר אג"ח נושאות ריבית של 2.8% בהיקף כולל של 3 מיליארד דולר. להערכתם, אם טבע תגיע לפשרה בתביעת תיאום המחירים הגנריים בארה"ב, והדבר ידרוש ממנה סכום גבוה ממה שצופים בפיץ', הדבר עלול לפגוע בהוצאות עתידיות על מחקר ופיתוח, השקעות או החזר חוב - מה שעלול להגביל אפשרות להעלאת דירוג בעתיד.

בסוף 2020, היקף החוב של טבע היה 25.9 מיליארד דולר, לאחר שהחברה הקטינה את ההיקף בכמעט מיליארד דולר בשנה זו.