עליית גיימסטופ מאלצת את קרנות הגידור לחשב מסלול מחדש

קרנות המשקיעות במניות ספציפיות, כיסו את פוזיציות השורט שלהן ושינו את טכניקות המכירה בחסר שלהן, בניסיון למזער הפסדים

מניית גיימסטופ מזנקת על רקע המלצות ב-WallStreetBets / צילום: Shutterstock, Hanson-Leung
מניית גיימסטופ מזנקת על רקע המלצות ב-WallStreetBets / צילום: Shutterstock, Hanson-Leung

משקיעים החלו להקטין את ההימורים הדוביים שלהם, חודש לאחר שהחל הטירוף סביב מניות גיימסטופ וחברות קטנות נוספות, ובכך מדגימים את ההשפעה המתמשכת של הסאגה על קרנות הגידור המתמחות במכירת מניות בחסר (שורט).

חברות מכל תעשיית הגידור נפטרו מפוזיציות שורט, לאחר שכמה מניות שמשקיעים קראו לרכוש ברדיט וברשתות חברתיות אחרות הציגו עליות חדות בינואר. מנהלי הקרנות חוששים שמניות אחרות עשויות להפגין עלייה מטאורית דומה.

 
  

התוצאה: קרנות גידור נוטות יותר להימורים (בין שבעד או נגד מניות מסוימות) שוריים מאשר בכל תקופה אחרת מאז 2010, כך גילתה מחלקת מסחר המניות של מורגן סטנלי.

עניין במכירות חסר של מניות זמינות למסחר במדד ראסל 3000 ירד ל־5.6% ב־22 בפברואר, לעומת 7.5% ב־19 בינואר, כך לפי S3 Partners, חברת ניתוח מידע. השינוי ממשיך מגמה מצד קרנות הגידור בשנה האחרונה, של הקטנת הימורי החסר שלהן מאז שהשווקים החלו לצמוח אחרי מרץ אשתקד.

"זה מזכיר את הפריצה לאולפני סוני", אמר בוב סלואן, שותף מנהל ב־S3, בהתייחסו לפריצה ב־2014 לאולפן ההוליוודי שהפילה את שרתי הדואר האלקטרוני שלו והובילה לדליפת מידע רגיש. "כולם מסתכלים סביבם ואומרים: וואו, זה יכול היה להיות אני".

"אם שורטים - על מניות גדולות יותר, ואפורות"

עלייתה מחדש של מניית גיימסטופ בשבוע החולף - שמחירה יותר מהכפיל עצמו במהלך כמה שעות מסחר ברביעי ובחמישי - מדגישה את הסיכונים. נכון ל־12 בפברואר, 30% ממניות גיימסטופ נמכרו בחסר, לעומת יותר מ־100% בינואר, כך לפי נתוני חברת דאו ג'ונס. ועדיין המניה היא אחת הנמכרות ביותר בחסר בוול סטריט.

על מנת להגן על עצמן, קרנות גידור נוטות להימורים שמפזרים את הסיכון; חלקן אימצו כללי פעולה חדשים במסגרתם הן סוגרות פוזיציות בחסר לפני שההפסדים יאמירו,  אחרות מוצאות דרכים לתפוס פוזיציה בלי שיצטרכו לגלות אותה לשוק.

העניין במכירות בחסר בקרנות הנסחרות בבורסות בארה"ב עלה ל־21.4%, לעומת 20.3% באמצע ינואר, כך לפי נתוני S3, סימן לכך שחלק מהמשקיעים יוצאים מהימורי חסר על מניה בודדת להימורי חסר על מדדים שלמים (קרנות סל).

חברת וליאנט (Valiant Capital Management) מסן פרנציסקו, בשווי 2.8 מיליארד דולר, הודיעה במכתב למשקיעים מתחילת פברואר כי סביר להניח שמספר החברות שהיא מהמרת נגדן יקטן. כמו כן, בפעם הראשונה מאז נוסדה לפני 13 שנה, הקרן נמנעת ממניות שאין בעתיד הקרוב אירוע שעשוי לגרום לצניחת מחירים בהן.

החברה הימרה במשך שנה שלמה נגד חברת הטכנולוגיה הפיננסית הגרמנית Wirecard, לפני שקרסה בשנה שעברה, ועדיין מחויבת למכירות בחסר. מייסד וליאנט, כריס הנסן, כתב שהשוק הנוכחי מזכיר את "חודשי הדעיכה" של בועת הדוט־קום, ובסופו של דבר יביא הזדמנויות למוכרי שורטים.

ישנן חברות שמנקות את תיקי ההשקעות שלהן ממניות שהמסחר בהן תזזיתי או שעשויות להיסחף בטירוף של משקיעים יומיים.

"יש לנו עדיין שורטים, אבל אלה מניות גדולות יותר, אפורות, שאינטרס החסר בהן אינו גבוה", אמר פייטר טסלר, מייסד Lucerne Capital Management מקונטיקט. הימורי החסר של החברה כוללים מניות של חברת התשלומים ההולנדית Adyen ואת חברת המסחר המקוון הגרמנית Zalando, שמניותיהן עלו בזמן הסגרים שגררה המגפה.

החזרי-החלף או פשוט הימנעות מגילוי

באירופה, שם החוק קובע כי יש לגלות באופן פומבי פוזיציות חסר מעל 0.5%, יותר מחצי מכ-1,100 גילויים על מכירות חסר מאז 31 בינואר היו לגבי הקטנה בפוזיציה, כך לפי  חברת המחקר Breakout Point.

החברות מלווין קפיטל (Melvin Capital) ו־D1 Capital Partners, שנפגעו עקב הפסדים הקשורים לגיימסטופ ולהימורים אחרים, המשיכו לקצץ את פוזיציות החסר שלהן באירופה מאז סוף ינואר, כך מגלים הנתונים.

חברת Tiger Global נעה בכיוון ההפוך: על פני תקופה קצרה מוקדם יותר החודש הוסיפה החברה לפוזיציית החסר שלה על מניות יצרנית הרכבות הצרפתית Alstom וחברת הנכסים האירופאית Unibail-Rodamco-Westfield. 

לקח נוסף מגיימסטופ הוא להימנע מגילוי החזקות מסוימות על מנת לא למשוך תשומת לב של משקיעים שחושבים ההיפך. אסטרטגיה אחת היא להשתמש במה שמכונה החלפת החזרים, שבה משקיעים משלמים לבנק תעריף מסוים על מנת לקבל החזרים על ניירות ערך מבלי להחזיק בני"ע הללו בפועל, וכך אין צורך לבצע גילוי.

מנהל קרן גידור המנהל נכסים בשווי 2.5 מיליארד דולר אמר שכרגע הוא משתמש בפרקטיקת החלפת החזרים 80% מהזמן, לעומת 50% לפני גיימסטופ. הוא נמנע מרכישת אופציות PUT, המאפשרות למשקיעים למכור מניה בזמן ובמחיר שנקבעו מראש אך נדרש גילוי לגביהן, ומתזמן את המסחר שלו כך שידרש לגילויים מינימליים בסוף הרבעון.

ב־Melvin ובחברת Maplelane Capital, שהפסידו יותר מ־50% וכ־45% בהתאמה בינואר, דיווחו בגילויים הרבעוניים שלהן בשבוע שעבר שהשמיטו מידע מסוים. דיווחים חשאיים לרשות ני"ע הם כלי שמשמש פעילים לבניית פוזיציה בחברה מסוימת בשקט כבר זמן רב.

לורל פיצפטריק, עורכת דין שעובדת עם קרנות גידור, אמרה שהלקוחות הופכים יותר קשובים לרשתות חברתיות. לדבריה, מנהל של אחת הקרנות תהה אם שורט על מניה מסוימת יהיה בעייתי בגלל שהסימול שלה קליט ועשוי למשוך תשומת לב של משקיעים מרדיט.

מנהל קרן הגידור ריקי סנדלר יצא מההימורים שלו נגד חברות אינדיבידואליות בינואר, וניסה לצמצם הפסדים כשמחירי המניות שלהן זינקו. לדברי לקוחות, נכון לסוף החודש, קרן Eminence Capital שלו כיסתה את רוב מכירות החסר. בסך הכל בינואר הפסידה הקרן שלו כ־11%.

סנדלר כתב ללקוחות מוקדם יותר השנה כי ניהול סיכון השורטים עקב תופעת רובין הוד והמשקיעים היומיים עשוי להביא להחלטה לספוג הפסדים קטנים, "על מנת לחסוך הפסדים גדולים ולא סבירים". בפברואר הוא החל שוב להמר נגד חברות ספציפיות, אמר אדם המכיר את הקרן, והרוויח 9% במהלכו עד ה־19 בפברואר.