למרות החיבוק מוול סטריט בפברואר: מחיר הביטקוין צנח 20% בשבוע האחרון

נפחי המסחר בבורסות הקריפטו עלו החודש לשיא כל הזמנים, כשחצו את רף הטריליון דולר • בחלוף השבוע הגרוע ביותר שלו מאז מרץ 2020, ביטקוין קרוב לסיים את פברואר עם עלייה חודשית של 33% במחירו

ביטקוין / צילום: shutterstock
ביטקוין / צילום: shutterstock

ביטקוין, המטבע הגדול בשוויו בשוק הקריפטו, מאבד גובה בשבוע האחרון של פברואר: ביום ראשון בבוקר ירד מחיר הביטקוין עד לכ-44,200 דולר, אחרי נפילה של 7% ביממה האחרונה, כשהוא משלים צניחה שבועית של כ-20%. מבחינת שיעור הירידה במחירו הדולרי, ביטקוין מסכם את השבוע הגרוע ביותר שלו מאז מרץ 2020 - חודש שבו החשש מפני התפרצות מגפת הקורונה הוביל לנפילות בכל השווקים הפיננסיים.

לפני שבוע בדיוק, ב-21 בפברואר, נסק מחיר הביטקוין לשיא של כל הזמנים, 58,330 דולר. למרות הצניחה של השבוע האחרון, ביטקוין קרוב לסיים את פברואר עם עלייה חודשית של 33% במחירו, על-פי נתוני אתר CoinMarketCap, שאוסף נתונים על המסחר במאות בורסות קריפטו בעולם. ביטקוין (סימול: BTC) פתח את פברואר במחיר ממוצע של כ-33,115 דולר, ומאז עלה מחירו ביותר מ-11 אלף דולר.

מתחילת 2021 עד כה עלה מחיר הביטקוין ב-55%. מחירו ביום ראשון בבוקר משקף לביטקוין שווי שוק של כ-836.5 מיליארד דולר - 61.5% משוויו של כלל שוק הקריפטו, המונה כיום 8,612 סוגי מטבעות דיגיטליים.

מעבר לתנודות המחיר הקיצוניות של ביטקוין ושל מטבעות קריפטו אחרים בחודש החולף, שוק הקריפטו מסכם חודש מצוין מבחינתו. אנליסטים של אתר The Block האמריקאי מצאו כי נפחי המסחר בבורסות הקריפטו הגיעו החודש לשיא של כל הזמנים, כשחצו את רף הטריליון דולר. מתחילת החודש ועד 27 בפברואר, הסתכם נפח המסחר בשוק ב-1.05 טריליון דולר - עלייה של כ-16% לעומת חודש ינואר. מהנתונים עולה כי בורסת הקריפטו המובילה בהיקפי המסחר היא Binance, עם כ-60% מכלל המסחר החודש, ואחריה בורסת Coinbase עם כ-11% מהמסחר.

וול סטריט מלווה את קוינבייס אל נאסד"ק

בסיכום פברואר, שהיה חודש רווי התפתחויות מעניינות בשוק מטבעות הקריפטו, ניתן לקבוע כי השוק זכה להבעת אמון ותמיכה מובהקת מגופי ההשקעות הגדולים בוול סטריט. כדי להיווכח בכך, די לראות את הרשימה המכובדת של בנקי השקעות שמלווה את בורסת הקריפטו האמריקאית קוינבייס בהפיכתה לחברה ציבורית, ובהם גולדמן זאקס, ג'יי.פי מורגן וסיטיגרופ.

ביום חמישי דיווחה קוינבייס לרשות ניירות ערך האמריקאית (SEC) על כוונתה לבצע רישום ישיר (direct listing) של מניותיה למסחר בבורסת נאסד"ק, בלי שתגייס הון במהלך זה. החברה לא מסרה עדיין מתי בדיוק יבוצע המהלך ומה יהיה מחיר המניה עם רישומה למסחר.

הדיווח של קוינבייס ל-SEC חשף, בין השאר, את הגידול העצום בהכנסותיה של בורסת הקריפטו בשנה שעברה, שהוכפלו יותר מפי שניים בהשוואה ל-2019. קוינבייס סיכמה את 2020 עם רווח נקי של 322 מיליון דולר והכנסות של 1.3 מיליארד דולר, לעומת הפסד של 30 מיליון דולר על הכנסות של 534 מיליון דולר ב-2019. לקוינבייס, בורסת הקריפטו הגדולה ביותר בארה"ב, יש בסך הכול 43 מיליון משתמשים רשומים, ובממוצע חודשי 2.8 מיליון משתמשים פעילים.

קוינבייס, שנוסדה ב-2012, מחזיקה במשמורת מטבעות קריפטו בשווי כ-90 מיליארד דולר עבור משקיעים מיותר מ-100 מדינות בעולם, הכוללים, בין השאר, כ-7,000 גופי השקעות מוסדיים. לדברי מומחי השקעות בוול סטריט, שווי החברה מוערך בטווח של 100-80 מיליארד דולר.

עם בעלי המניות הגדולים בקוינבייס נמנים כיום קרנות ההון סיכון של אנדריסן הורוביץ, Tiger Global, Ribbit Capital, Union Square Ventures וגם צמד המייסדים השותפים, פרד אהרסאם והמנכ"ל בריאן ארמסטרונג.

הזרמות הכספים של חברות אמריקאיות ציבוריות הגיעו בחודש האחרון להיקפים חסרי תקדים. ביום רביעי האחרון, כפי שדיווחנו בגלובס, הודיעה חברת התוכנה האמריקאית MicroStrategy, הנסחרת בנאסד"ק, כי הגדילה את החזקות הביטקוין שלה עם רכישה נוספת בהיקף של יותר ממיליארד דולר, כמה ימים לאחר שהשלימה הנפקה נוספת של איגרות חוב להמרה. בסך הכל הוציאה מיקרוסטרטג'י בתוך כשבעה חודשים סכום אדיר של 2.17 מיליארד דולר על רכישות ביטקוין, שאותן התחילה לבצע באוגוסט האחרון.

מייקל סיילור, מייסד ומנכ"ל החברה, אמר בשבוע שעבר בראיון לרשת CNBC האמריקאית כי לדעתו, שווי השוק של ביטקוין צפוי לצמוח בעתיד ל-100 טריליון דולר - יותר מפי 100 משוויו כיום.

נוסף על כך, בשבוע שעבר דיווחה חברת הפינטק האמריקאית Square, שבראשה עומד ג'ק דורסי, מייסד ומנכ"ל טוויטר, כי היא מגדילה את ההשקעה שלה בביטקוין בעוד 170 מיליון דולר, אחרי שדיווחה על גידול בהכנסותיה מהיישומון Cash App, המשמש בין השאר משקיעי ביטקוין בארה"ב. מוקדם יותר החודש דיווחה חברת טוויטר, המחזיקה באחת הרשתות החברתיות הגדולות בעולם, כי היא שוקלת אפשרות של רכישה או ביצוע תשלומים באמצעות ביטקוין, אבל עדיין לא קיבלה החלטה בעניין.

ב-8 בפברואר הצליחה טסלה, יצרנית הרכב החשמלי שנמצאת בשליטת המנכ"ל אלון מאסק, להסעיר את שוק הקריפטו, כשדיווחה כי במהלך ינואר השקיעה סכום של 1.5 מיליארד דולר ברכישת ביטקוין. על-פי דיווח באתר The Block, שלא אושר על-ידי טסלה, מקורות המקורבים לעסקה מסרו כי טסלה ביצעה את רכישת הביטקוין העצומה באמצעות בורסת קוינבייס, הנערכת בימים אלה להפיכתה לחברה ציבורית.

תת'ר וביטפינקס נפרדות מהמשקיעים בניו יורק

עוד התפתחות חשובה עבור שוק הקריפטו נרשמה החודש בחזית הרגולטורית: בשבוע שעבר הודיעה התובעת הכללית של מדינת ניו יורק כי הגיעה להסדר פשרה עם Bitfinex, אחת מבורסות הקריפטו הגדולות בעולם, בנוגע לאישומים שלפיהם הסתירה הפסדי הון עצומים, שבהם לכאורה כרוכים יחד כספי החברה וכספי לקוחותיה, ואף מסרה דיווחים שקריים בנוגע לעתודות ההון שלה. למרות ההסדר, מתחה התובעת הכללית, לטישה ג'יימס, ביקורת חריפה על ביטפינקס ועל החברה האחות שלה, Tether.

במסגרת הסדר הפשרה, תשלם חברת iFinex מהונג קונג, בעלת השליטה בביטפינקס ובתת'ר, עיצום כספי בסך 18.5 מיליון דולר. כמו כן, תת'ר התחייבה כי בשנתיים הקרובות תמסור למדינת ניו יורק דיווחים רבעוניים בנוגע לעתודות ההון שלה, שאמורות לגבות את המטבע "היציב" (סטייבלקוין) שהיא מנפיקה, ושתי החברות האחיות מתחייבות להפסיק לחלוטין את כל המסחר באמצעותן למשקיעים מניו יורק.