מה אפשר לעשות עם 20 מיליארד שקל? שיעור חשבון לצוות הסושיאל של ליברמן

הקמפיין של ליברמן טוען כי "שילוב חרדים בעבודה יניב למדינה 20 מיליארד שקל, שיספיקו לעוד 20 בתי חולים, 2,000 רופאים, קצבת זקנה גדולה פי 10…" • אז זהו, שלא כל כך • המשרוקית של גלובס

אביגדור ליברמן, ישראל ביתנו / צילום: שלומי יוסף, גלובס
אביגדור ליברמן, ישראל ביתנו / צילום: שלומי יוסף, גלובס

כשליברמן מפגיז בנתוני חרדים אנחנו נכנסים לכוננות ספיגה. בחודש החולף הוא סיפר שהקצבאות לתלמידי תורה עולות שבעה מיליארד שקל בשנה, ושמספר משגיחי הכשרות מגיע ל-20 אלף. הראינו ששני המספרים מוגזמים לפחות פי שלושה. כעת הוא פרסם סרטון חדש. "על מה אפשר להוציא 20 מיליארד שקלים?" שואל הקריין, ועונה: "לבנות 20 בתי חולים, או להוסיף אלפיים רופאים, או לבנות 13 אלף דירות חדשות" - וכן הלאה והלאה. מאיפה הכסף? ניחשתם נכון. "אם תלמידי ישיבות ואברכים יצטרפו למעגל העבודה, המדינה תרוויח כ-20 מיליארד שקלים בכל שנה".

אין מחלוקת שאם יותר גברים חרדים יעבדו, המדינה תגבה יותר מסים. אבל כמה המספרים של ליברמן רציניים?

לגבי ההכנסות לא הצלחנו לחלץ מליברמן הסבר לחישוב. ה"רווחים" שהוא מדבר עליהם אמורים לבוא מן הסתם ממיסוי ההכנסה של החרדים. מאחר שרק 30% מהתוצר בישראל מופנה למסים, כולל מסים עקיפים שהחרדים משלמים ממילא - הגדלת ההכנסה ב-20 מיליארד שקל מותנית בהגדלת התוצר בהרבה יותר מ-70 מיליארד שקל. סביר? אגף התקציבים העריך שהעלאת שיעור התעסוקה של גברים חרדים תוסיף עוד 40 מיליארד שקל בשנה עד 2030, אבל לא מצאנו מה היו ההנחות לחישוב.

ניחא. קחו 20 מיליארדים בחינם. למה הם באמת מספיקים?

"לבנות 20 בתי חולים": סביר. להקמת אסותא אשדוד הממשלה הקצתה קצת יותר ממיליארד שקל, ולבית החולים בבאר שבע 900 מיליון.

"להעלות את קצבת הזיקנה פי 10": מופרך. כבר היום, כשקצבת זקנה ליחיד עומדת על 1,558 שקל בחודש, ביטוח לאומי מוציא על תשלום גמלאות זקנה ושארים יותר מ-31 מיליארדים בשנה. הגדלתן ל-16 אלף שקל בחודש תעלה מאות מיליארדי שקלים.

"להפוך את כל גני הילדים לחינמיים": סביר. משרדי החינוך והאוצר העריכו שחינוך חינם מגיל 0 יעלה 20 מיליארד שקל ואף פחות; מרכז המחקר של הכנסת הסתפק ב-9 מיליארד.

"להוסיף 2,000 רופאים": מופרך כלפי מטה. האם רופא עולה למדינה 10 מיליון שקל בשנה? כדי לסבר את האוזן, תקן של רופא מתמחה מתוקצב ב-275 אלף שקל.

"להגדיל את תקציב משרד הקליטה פי 10, משרד התרבות פי 20, ומשרד החינוך פי 1.5": נכון רק למשרדי הקליטה והתרבות. תקציב משרד החינוך, שעמד ב-2019 על 66 מיליארד שקל, יוכל לגדול רק ב-30%.

"לבנות 13 אלף דירות חדשות": זה המספר שאפשר לרכוש במחיר הממוצע של דירה בשוק - כמיליון וחצי שקל. המדינה אולי תוכל להקים אפילו יותר.

"להגדיל את קצבת החד הוריים פי 20": אין קצבה כזאת. על מה ליברמן מדבר?

בשורה התחתונה: דברי ליברמן מטעים. לא מצאנו יסוד להערכה שעבודת חרדים תניב למדינה 20 מיליארד שקל בשנה, אבל העלות של כמה מהשימושים שהוא מציע לעשות בכסף גבוהה פי כמה (או נמוכה פי כמה).

תחקיר: ארן רונדל