איראן דחתה הצעה של האיחוד האירופי לקיים שיחות ישירות על הסכם הגרעין

איראן סירבה להשתתף בשיחות באירופה על הסכם הגרעין אך לא פסלה לחלוטין את האפשרות ודרשה כי בתמורה ארה"ב תתחייב להסיר חלק מהעיצומים • ברקע הדברים, באיראן הודו היום כי הם אחראים לפגיעה באנייה שבבעלות איש העסקים הישראלי אלי אונגר

המנהיג העליון של איראן, האייתולה חמינאי./ צילום: רויטרס
המנהיג העליון של איראן, האייתולה חמינאי./ צילום: רויטרס

איראן דחתה הצעה של האיחוד האירופי וארה"ב לקיים שיחות ישירות על הסכם הגרעין בשבועות הקרובים. לפי הדיווח בעיתון וול סטריט ג'ורנל מפי שני דיפלומטים מערביים בכירים, איראן סירבה להשתתף בשיחות באירופה על הסכם הגרעין. עם זאת, התשובה האיראנית לא פסלה את האפשרות ודרשה כי בתמורה ארה"ב תתחייב להסיר חלק מהעיצומים אחרי השיחות.

האיחוד האירופי פועל לארגן מפגש בלתי פורמלי בהשתתפות המעצמות החתומות על הסכם הגרעין כדי לסלול את דרכה של איראן בחזרה להסכם. גורם בכיר באיחוד אמר כי ארה"ב הביעה נכונות להשתתף במפגש. הגורם הוסיף כי עדיין לא נקבע מועד לקיום המפגש, אך המעצמות רוצות להחיות את הסכם הגרעין במהירות האפשרית. התגובה האיראנית להצעת המו"מ של מעצמות המערב מעידה על נוקשות איראנית בדרך למשא ומתן ואולי החרפה של המתיחות בין איראן לאירופה וארה"ב, קצת יותר מחודש אחרי כניסתו של ג'ו ביידן לבית הלבן, אך בכל זאת אין סגירת דלת מוחלטת.

דובר ממשלת איראן העריך לאחרונה כי העיצומים על ארצו יוסרו בקרוב: "אנחנו בטוחים שהמאמצים הדיפלומטיים יביאו לתוצאה חיובית למרות העימותים, שהם הקדמה טבעית לחזרתם של כל הצדדים להתחייבויותיהם, כולל ביטול כל העיצומים בעתיד הקרוב".

וברקע הדברים, באיראן הודו היום כי הם אחראים לפגיעה באנייה שבבעלות איש העסקים הישראלי אלי אונגר. לפי הדיווחים באיראן האנייה הייתה "אניית ריגול" והפגיעה בה נעשתה כתגובה ל"פשעים שנעשו בעיראק ובסוריה".

ההסלמה הזו והתקפות הטילים על סעודיה הבאות מהחות'ים, קבלני הפיגועים של איראן מתימן, הן חלק מהתהליך שלתפיסת עמדות מיקוח של איראן מול ארצות הברית ומול הברית הישראלית עם מדינות המפרץ.

דובר משרד החוץ של איראן: "בהתחשב במעשיהן ובהצהרותיהן האחרונות של ארצות הברית ושלוש המעצמות האירופיות, זו לא העת לדבר על חזרה להסכם הגרעין, נהיה מוכנים למהלך אחרי שארה"ב תסיר את העיצומים"