משרד התחבורה מקדם רשמית את חיבור הרכבת ממפרץ חיפה למפרץ הפרסי

הוועדה הלאומית לתשתיות החלה לדון בהפקדת המיזם • עלות החיבור בין המסילה הקיימת למסוף גשר הירדני מוערכת בכ-3.5 מיליארד שקל

מירי רגב / צילום: אמיל סלמן, הארץ
מירי רגב / צילום: אמיל סלמן, הארץ

משרד התחבורה הודיע היום (ב') כי החל לקדם באופן אקטיבי את פרויקט הרכבת "ממפרץ חיפה למפרץ הפרסי" וכי הוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל) דנה בהפקדת מיזם התחבורה הענק שמקדמת שרת התחבורה והבטיחות בדרכים מירי רגב.

הפרויקט, שנולד בתקופתו של השר ישראל כ"ץ במשרד התחבורה וקודם על ידו גם בתקופת היותו שר המודיעין והחוץ, אמור להמשיך את מסילת העמק, המקשרת את בית שאן ועפולה למסילת החוף, ויגיע לתחנה הרכבת החדשה ולמסוף המטענים במעבר הגבול עם ירדן.

במסגרת התוכנית תושלם בצד הישראלי המסילה שתחבר בין תחנת הרכבת בבית שאן עם מעבר שייח חוסיין (נהר הירדן) שעל גבול ישראל - ירדן. לדברי המשרד הפרויקט יאפשר שינוע מטענים בין ישראל לירדן ולשטחי הרשות הפלסטינית, יפחית משמעותית את עומס תנועת המשאיות בכבישים, וישלים את רשת מסילות הנוסעים על פי התוכנית האסטרטגית של רכבת ישראל לשנת 2040.

הפרויקט יאפשר להעביר סחורות המגיעות מירדן ומהמפרץ הפרסי ברכבת העמק, ישירות לנמלי ישראל. כיום מעבר הסחורות מתבצע באמצעות משאיות, חלקן בשיטת "גב-אל-גב" שבה מוטענות הסחורות ממשאיות ירדניות למשאיות ישראליות בדרכן לנמלי חיפה ואשדוד.

עלות המיזם בצד הישראלי נאמדת בכשלושה וחצי מיליארד שקל והוא כולל הקמת תוואי מסילה כפולה באורך של כ-15 קילומטרים ומערכת גשרים ומנהרות, הפרדות מפלסיות של המסילה במפגש עם הכבישים 71 ו- 90, גשרים מעל נחלים, והסטה של כביש 90, שתשפר את בטיחות הנסיעה בכביש.

יצוין כי מדובר בפרויקט מורכב מאוד, גם בקנה מידה בינלאומי, בשל הפרשי הגובה הקיצוניים בתוואי שבו תצטרך המסילה לעבור.

בהמשך המיזם, המסילה תתחבר בגשר שייח חוסיין (נהר הירדן) לרשת הרכבות הירדנית, ותשמש גשר יבשתי למזרח. עם זאת מומחים מטילים ספק האם הצד הירדני מוכן לחיבור הרכבתי. יצוין כי תשתית הרכבת בירדן נמצאת במצב קשה ורק בשנתיים האחרונות מנסה הממשלה הירדנית לגייס משקיעים לשיקומה והרחבתה.

לדברי משרד התחבורה, "רכבת העמק תשמש בעתיד כפרוזדור תחבורה אזורי לתנועת סחורות בין אירופה והמזרח התיכון, ותהווה חיבור לים התיכון וגשר של שלום. הקו ישפר את החיבור בין הים התיכון לירדן ומשם למפרץ הפרסי וישמש כפרוזדור משלים לנתיב התנועה הימי המקיף את חצי האי ערב".

יצוין כי התוכנית תואמת היטב את תוכנית "דרך המשי" של ממשלת סין להקמת נתיב סחר יבשתי עוקף תעלת סואץ, שישלים היטב את תפקודו של נמל המפרץ החדש, שיחנך הקיץ בחיפה בניהולה של חברה סינית, כשער סחר שמקשר בין אירופה למפרץ הפרסי.

בנוסף הפתיחה העתידית של החיבור היבשתי עשויה להעלות משמעותית את האטרקטיביות של המכרז הבין לאומי להפרטת נמל חיפה הישן, שמתקיים בימים אלה.

עם השלמת המסילה, נמל חיפה יתחבר באופן ישיר לגבולה המזרחי של מדינת ישראל, ותתאפשר תנועה יעילה ושוטפת של סחר בין מזרח למערב, באמצעות הרכבת. בתוואי הקו יופעלו בשעות השיא שלוש רכבות לכל כיוון, בבוקר ואחר הצהריים.

לדברי משרד התחבורה פתיחת קו המטענים וחיבורו לנמל חיפה ומרכז הארץ תצמצם את תנועת רכבות המשא בקו החוף ותפחית את תנועת המשאיות בכבישים, וכך גם תקטין את עומסי התנועה ואת מעורבות הרכב הכבד בתאונות דרכים.