האופטימיות של יואל גת: מבקש להנפיק חברת טכנולוגיות לוויין לפי 1.4 מיליארד שקל למרות הרעה בתוצאות

סטיקספיי שמוביל גת, לשעבר מנכ"ל גילת, מפתחת טכנולוגיות למערכות תקשורת לווייניות • החברה מציגה ירידה חדה בהכנסות וזינוק בהפסדים אשתקד, עקב השפעות הקורונה - ובין היתר הפגיעה בחברות התעופה

הבורסה לניירות ערך בתל אביב / צילום: שלומי יוסף, גלובס
הבורסה לניירות ערך בתל אביב / צילום: שלומי יוסף, גלובס

ההייפ בתעשיית הלוויינים והחלל מוביל את חברת SatixFy Communications לבורסה בתל אביב. החברה, שהוקמה ב-2012, פרסמה תשקיף לקראת גיוס מתוכנן של 325 מיליון שקל בהנפקה ראשונית, לפי שווי חברה שאפתני של 1.4 מיליארד שקל לפני הכסף. סטיקספיי הוקמה ומנוהלת על-ידי יואל גת, ממייסדי חברת גילת לוויינים, ומי שניהל אותה בין 1987 ל-2003 בשנים של צמיחה מהירה, אך גם לבסוף של משבר פיננסי חריף והסדר נושים.

גת הוא בעל המניות הגדול בסטיקפסיי, עם החזקה של 22.6% מהמניות, ולאחר ההנפקה הוא צפוי להחזיק ב-16.8% ממניות החברה. רעייתו סימונה גת, המכהנת בתפקיד נשיאת החברה, מחזיקה ב-3.3% ממניות סטיקספיי בדילול מלא. בעל מניות נוסף הוא יואב ליבוביץ' (12.3%), והחזקה של 11.2% מהמניות נמצאת בידי נאמן מיוחד, המחזיק בהן לטובת מספר גורמים שהיו בעבר עובדים או נותני שירותים לחברה. קרן CEL Catalyst מחזיקה ב-11.1% ממניות סטיקספיי, והיא חתמה על הסכם בעלי מניות עם גת, שייכנס לתוקף לאחר ההנפקה.

סטיקספיי מפתחת ומייצרת מוצרים וטכנולוגיות שמשמשים בשלבי הפיתוח והייצור של מערכות תקשורת לווייניות. לדברי החברה, היא פיתחה דור חדש של שבבי סיליקון למודמי תקשורת לוויינית ולאנטנות, המהווים מרכיב מרכזי בכל רכיבי מערכות התקשורת הלוויינית. בחברה מציינים, כי השבבים שלה משמשים למגוון רחב של שירותים, שווקים פוטנציאליים הנאמדים להערכתה במיליארדי דולרים.

לפי הדוחות שמצורפים לתשקיף, בשנת 2019 צמחו הכנסות החברה ב-49% ל-30.1 מיליון דולר, אך גם ההפסד הנקי גדל ב-46.6% והסתכם ב-6.9 מיליון דולר. נתוני המחצית הראשונה של 2020 מצביעים, בהשפעת משבר הקורונה, על ירידה חדה בהכנסות: 5.5 מיליון דולר, לעומת 10.5 מיליון דולר במחצית הראשונה של 2019; החברה מעריכה כי ההכנסות במחצית השנייה יהיו בהיקף דומה. ההפסד התפעולי בתקופה זו הסתכם ב-4.7 מיליון דולר לעומת רווח תפעולי של 966 אלף דולר בתקופה המקבילה, וההפסד הנקי הגיע ל-8.3 מיליון דולר, בהשוואה ל-1.7 מיליון דולר. צבר ההזמנות עומד נכון להיום על 17.5 מיליון דולר.

סטיקספיי מציינת בתשקיף שהשפעת משבר הקורונה על פעילותה באה לידי ביטוי בנושא כוח האדם - המעבר לעבודה מהבית הוביל לעיכוב בפרויקטי פיתוח. לדברי החברה הוחלט לא לפטר עובדים ולא להוציאם לחל"ת. כדי להתמודד עם הפיגורים היא הגדילה את צוות הפיתוח ב-20 עובדים ב-2020.

בנוסף, הפעילות בתחום מערכות ה-IFC (תקשורת WiFi במהלך טיסה) נפגעה בשל הפגיעה בחברות התעופה המסחריות, אך החברה מעריכה שבטווח הארוך היקף הפעילות יחזור להיקפים שהוערכו מלכתחילה, למרות הדחייה (הערכות דומות הגיעו גם מכיוונה של גילת בהקשר זה).

עוד מציינת החברה כי לקוחה שלה, OneWeb, שהייתה צפויה להכניס לה הזמנה גדולה בשנה שעברה, פנתה לבית המשפט בניו יורק לקבל הגנה מפני נושיה בשל המשבר. המגעים לעסקה הופסקו, והדבר הוביל לפגיעה בתזרים של סטיקספיי במחצית הראשונה של 2020.

עם זאת צוין, כי סוכנות החלל האנגלית הסכימה לתמוך בתוכנית הפיתוח של החברה, ולכן התקבלו תקבולים במחצית השנייה של השנה. במחצית הראשונה, התזרים מפעילות היה שלישי, בגובה 8.3 מיליון דולר; גם ב-2019 התזרים מפעילות היה שלילי בסך 3 מיליון דולר. רואי החשבון של החברה צירפו לתשקיף הערה בדבר נתונים פיננסיים העולים מהדוחות הכספיים והמענה להם עם סיום חלק גדול מתוכניות הפיתוח.

החתמים בהנפקה הם פועלים אי.בי.אי, דיסקונט קפיטל ואפסילון חיתום. כאמור, השווי המבוקש בהנפקה הוא 1.4 מיליארד שקל, כלומר כ-425 מיליון דולר (בסבב הגיוס האחרון של סטיקספיי, שבוצע בסוף 2017, שווי החברה היה 195 מיליון דולר).

לשם השוואה, גילת לוויינים נסחרת בנאסד"ק ובתל אביב בשווי של 776 מיליון דולר לאחר זינוק של 134% במחיר המניה מתחילת השנה (לאחר ירידה של 34% בשבועות האחרונים). "השוק רוחש וגועש, והמשקיעים רואים שהתחום חם", אמר מנכ"ל גילת עדי צפדיה בראיון לגלובס לאחרונה, טרם הירידה במניה. גילת הציגה אשתקד הכנסות של 166 מיליון דולר.

סטיקספיי מייעדת את התמורה מההנפקה למימון פעילותה העסקית השוטפת ובכלל זה למימון פעילות המו"פ וחיזוק מערך השיווק. במקביל ישמש חלק מהכסף להחזר הלוואות לבנקים בסך 8 מיליון דולר (הנושאות ריביות שנתיות של ליבור חודשי בתוספת 6.9%), והחזר הלוואות בסך 5 מיליון דולר לבעל מניות בחברה, אלפרד מוזס.

ההלוואה נלקחה במרץ 2020 ל-36 חודשים, והחברה העניקה למוזס אופציות למניות בכורה בסך עד 5 מיליון דולר. כדי לערוב להלוואה, החברה לקחה פוליסת ביטוח מסוג "אנשי מפתח" בסך 5 מיליון דולר למנכ"ל גת. הלוואות נוספות ניטלו בערבות המדינה בעקבות משבר הקורונה.

לקראת ההנפקה, בספטמבר 2020 תוקנו הסכמי הניהול עם בכירי החברה - המנכ"ל גת, סמנכ"ל הכספים ליבוביץ' והנשיאה גת - שלפיו דמי הניהול יעמדו על סך של 50 אלף דולר לחודש לכל אחד, החל מינואר 2019, וזאת חלף 25 אלף דולר לחודש עד אז.

SatixFy Communications

מפתחת ומייצרת מוצרים וטכנולוגיות לייצור מערכות תקשורת לוויינית ● הוקמה ב-2012 ● מיקום: רחובות ● מייסד, יו"ר ומנכ"ל: יואל גת ● בעלי מניות מרכזיים: גת, יואב ליבוביץ', CEL Catalyst ● תוצאות מחצית ראשונה 2020: הכנסות - 5.5 מיליון דולר הפסד נקי - 8.3 מיליון דולר