"רוב המפעלים אצלנו בדימונה הם לואו-טק. אנחנו רוצים לקפוץ מדרגה להייטק"

כך אמר ראש עיריית דימונה בני ביטון בכנס התעשיינים "מגפה כלכלית כחול לבן" של גלובס • בפאנל, שעסק בשאלה אם רשויות המקומיות יכולות לתת העדפה לתוצרת המקומית, השתתפו גם ראש עיריית מעלות תרשיחא ארקדי פומרנץ וראש עיריית ראשון לציון רז קינסטליך

אלה לוי-וינריב, כתבת גלובס, שאלה שלושה ראשי ערים האם הרשויות המקומיות יכולות לתת העדפה לתוצרת המקומית.

ארקדי פומרנץ, ראש עיריית מעלות תרשיחא: "יש לנו סל הטבות כדי למשוך אלינו מפעלים. יש לנו את אזור התעשייה פארק קורן, אליו גייסנו בשנתיים האחרונות 6 מפעלים ונפרסם בקרוב עוד כמה מגרשים באמצעות רמ"י. בינינו לכפר ורדים יש את פארק התעשייה אריאל שרון, שמוקם בימים אלה. אני חושב שהעוגן הכלכלי של העיר הוא תעשייה חזקה, שמביאה מקומות עבודה ומחזקת את תושבי העיר".

פומרנץ הבהיר שבמכרזים שעורכת הרשות ניתנת הטבה ליצרנים מקומיים: "אנחנו נותנים את כל האפשרויות שמפעלים חדשים ירגישו שפתחנו בפניהם את הדלת".

בני ביטון, ראש עיריית דימונה: "דימונה נמצאת באחת מהתקופות היפות שלה. מפעל כימיקלים בישראל הוא עוגן רציני שלנו, 40% מהעובדים הם תושבי דימונה. דימונה נמצאת באשכול 4 של המדד הסוציו אקונומי של הלמ"ס, אבל מבחינת הכנסה היא אשכול 7. המפעל הנוסף החשוב לידנו הוא קריית המחקר הגרעיני, שמעסיקה המון עובדים עם שכר גבוה. רק לפני 8 שנים דימונה סבלה מאבטלה של 16%. פה המקום להודות לשר הכלכלה דאז, אלי כהן, שהקים 25 מפעלים ו-2,000 מקומות עבודה נוספים והוריד את רמת האבטלה ל-6%. רוב המפעלים אצלנו הם לואו-טק. אנחנו רוצים לקפוץ מדרגה. אני רוצה שגם בדימונה יהיו מפעלי הייטק".

ביטון טוען שלא יכול להיות שחוק עידוד השקעות יהיה תקף לדימונה וירוחם כמו לב"ש ויוקנעם: "החוק חייב להשתנות אם אנחנו רוצים להביא מפעלים אלינו ולצפון".

ביטון תומך בתיעדוף תוצרת הארץ: "אתן דוגמה מאצלנו. במקום לקנות בקבוקי זכוכית מטורקיה, שיקנו מתוצרת הארץ. אם מפעל פיניציה ייסגר, אפשר לסגור את ירוחם. אני חושב שצריך לתעדף את הקניה בפיניציה ירוחם. אם יעשו כך ניתן יהיה להגדיל את כמות העובדים פי 3. וזאת רק דוגמה אחת".

רז קינסטליך, ראש עיריית ראשון לציון: "לצערי, אין לנו שום סמכות לבוא במכרז ולהגיש לקנות כחול לבן. להיפך, יש חוק שמחייב את הרשויות לבחור את התוצרת הזולה. לאו דווקא כחול לבן. יש לנו אינסוף מכרזים ולצערי, אין לנו אפשרות לבחור בכחול לבן. הידיים שלנו כבולות. אנחנו מנסים לתת תיעדוף לעסקים מקומיים".

גילוי מלא: הכנס נערך בחסות ובשיתוף התאחדות התעשיינים