האם הממשלה כבר מכינה לנו סבב חיסונים נוסף בקיץ?

נתניהו פצח בבליץ הסברה על חיסון מחודש בקיץ. בינתיים אין בסיס לתסריט הזה • המשרוקית של גלובס

בנימין נתניהו / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות
בנימין נתניהו / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

האם הממשלה החליטה לכפות עלינו סבב חיסונים נוסף נגד קורונה בקיץ הקרוב? הרבה ישראליות וישראלים מתייחסים לזה כעובדה מוגמרת. את חרושת השמועות יצר לא-אחר מרה"מ בנימין נתניהו. בישיבת הממשלה לפני שבוע הוא אמר בפשטות "אנחנו נידרש לחדש את החיסון כל חצי שנה", וסיפר על היערכות "לחסן את כל אוכלוסיית ישראל, לרבות ילדי ישראל, פעמיים בשנה הקרובה". השבוע, בבליץ של הופעות בתקשורת, הוא פרס תוכנית לקנות 36 מיליון מנות כדי להזריק ארבע זריקות בשתי פעימות לשישה מיליון מבוגרים ולשלושה מיליון ילדים.

הקשר בין התוכנית לקמפיין הבחירות היה כמעט גלוי. "כשאתה הולך לקלפי", הוא אמר לאפי טריגר בגלי צה"ל, "תשאל את עצמך מי יביא לי את החיסונים בעוד חצי שנה".

נעשה סדר: במשרד הבריאות הבהירו לנו שאין עוד שום החלטה על מועד החיסון הבא. גם ארגון הבריאות העולמי ו-CDC בארה"ב לא הוציאו הנחיות כאלה. חיסונים לרוב מעניקים הגנה לתקופה מוגבלת, בגלל ירידה ברמת הנוגדנים והיחלשות של מנגנוני הגנה אחרים שהם יוצרים; אבל התקופה יכולה להיות גם ארוכה יותר.

שמא יצרנית החיסון המליצה לחסן שוב כל חצי שנה? "אין כרגע מידע לגבי משך הזמן", אמר לנו דובר פייזר בישראל. מנכ"ל החברה אלברט בורלא הסביר ביום שישי לרשת NBC כי "במצב האידיאלי החיסון יהיה שנתי", בעיקר כדי להתאים אותו לגרסאות חדשות של הנגיף, כמו שעושים בחיסון לשפעת. פייזר אמנם בודקת בימים אלה אם אפשר להגביר את ההגנה באמצעות מנה שלישית כעבור זמן, אבל בזריקה בודדת ולא שתיים כמו בחישוב של נתניהו.

אז למה נתניהו מדבר דווקא על חצי שנה? בהצהרה המשודרת שמסר ביום ראשון הוא היה יותר זהיר מאשר בישיבת הממשלה: "שני החיסונים שכל אחד מאיתנו קיבל טובים לתקופה מוגבלת, ואף אחד לא יודע מה משכה המדויק. בדרכון הירוק כתבנו חצי שנה. זה יכול להיות גם שנה, זה יכול להיות גם יותר".

למה בדרכון הירוק נקבע תאריך תפוגה קרוב כל כך? "התוקף נקבע לשישה חודשים בכפוף לנתונים הקיימים", הסבירו לנו במשרד הבריאות. "ככל שיתקבלו נתונים נוספים, נעדכן את ההנחיות". המחקרים מראים שרמת הנוגדנים לקורונה נשארת גבוהה לפחות חצי שנה. ליצרניות לא היה זמן לבדוק מעבר לכך ולכן הן לא יכולות להתחייב.

מה אומרות ההערכות? ידידנו האימונולוג ד"ר דודי שטיינר, חוקר בחברת טארגטג’ן וחבר עמותת מדעת, אומר שטוב להיערך לתרחיש פסימי, אבל סביר שהחיסון יהיה יעיל לשנה ויותר. אחד הרמזים: הדבקה חוזרת של אנשים שחלו מזמן בקורונה היא נדירה מאוד.

בשורה התחתונה: דברי נתניהו מטעים. אין החלטה או המלצה לחדש את החיסון לקורונה אחרי חצי שנה, לא ממשרד הבריאות, לא מפייזר ולא מארגונים בינ"ל. מעריכים שההגנה תישמר יותר זמן, ואם היא תיחלש - הרענון יצריך כנראה מנה בודדת ולא שתיים.

תחקיר: יפתח בריל