מכירת הפעילות הקמעונאית תניב לשמן תעשיות רווח של 110 מיליון שקל

במסגרת הסכם המכירה שנחתם תשלם הרוכשת, חברת סוגת תעשיות, 142 מיליון שקל לשמן, נוסף לסכום בטווח של כ-20-30 מיליון שקל עבור מלאי הפעילות הנרכשת, בהתאם למצבו בעת השלמת העסקה, הצפויה בתחילת חודש אפריל

מפרץ חיפה / צילום: תמר מצפי
מפרץ חיפה / צילום: תמר מצפי

עדכון של חברת שמן תעשיות מתחילת השבוע על רווח רבעוני צפוי של כ-110 מיליון שקל ממכירת הפעילות הקמעונאית שלה, לא הותיר את המשקיעים אדישים, והם שלחו את מנייתה לזינוק של כ-70% בפתיחת שבוע המסחר, במחזור גדול מהרגיל למניה.

בהמשך השבוע המניה תיקנה חלק מהעליות, כך שבסך הכול מתחילת השנה היא מציגה קפיצה של כ-60%, המשקפת לשמן תעשיות שווי הנע סביב 200 מיליון שקל. במסגרת הסכם המכירה שנחתם תשלם הרוכשת, חברת סוגת תעשיות, 142 מיליון שקל לשמן, נוסף לסכום בטווח של כ-20-30 מיליון שקל עבור מלאי הפעילות הנרכשת, בהתאם למצבו בעת השלמת העסקה, הצפויה בתחילת חודש אפריל.

מתרכזת בפעילות הקמעונאית

בשמן הסבירו כי המכירה נעשית בהתאם להחלטת הדירקטוריון להפסיק את פעילות הייצור במפעל החברה, "מתוך כוונה להתרכז בפעילות הקמעונאית של החברה אשר תתבסס על יבוא מוצרי פעילות זו מספקים בחו"ל".

החלטה זו התקבלה "לאחר בחינה אסטרטגית של החלופות השונות הנוגעות לניהול המשך הפעילות של החברה".

שמן מחלקת את פעילותה לשתיים - חטיבת אגרו-מזון העוסקת בייצור ואספקת חומרי גלם לתעשייה ומוצרים ללקוחות תעשייתיים, דוגמת שמנים בצובר וכוספה לבעלי חיים, וחטיבת מזון, העוסקת באספקת שמנים לשוק הצרכני והמוסדי - בו היא פועלת בתחום הקמעונאי שכעת נמכר. לקוחות חטיבת המזון של שמן הם רשתות שיווק, חנויות קמעוניות, חנויות פרטיות וסיטונאים.

שריפות והסדרי חוב

שמן, הנמצאת בשליטת היו"ר חיים פינק, יהלומן בלגי, יחד עם גיסו הרי זיגמונד רייזמן, עלתה לכותרות במהלך שנת 2019, בעקבות שריפה שפרצה בחוף שמן בחיפה, אשר פגעה בחלק ממחסניה וגררה אותה בסיכום שנתי להפסד של יותר מ-7 מיליון שקל.

בחודש אוקטובר האחרון עדכנה שמן כי הגיעה להסכמות עם חברת כלל בקשר לתגמולי הביטוח, במסגרתן היא תקבל מכלל 22 מיליון שקל, ובהתאם צופה כי בדוחותיה לסיכום 2020 תרשום הכנסה אחרת נטו של כ-14 מיליון שקל. בחודש נובמבר האחרון פרצה שריפה נוספת במפעל החברה, אז העריכה שמן את אומדן הנזק הראשוני בכ-1-2 מיליון שקל.

ב-2014 סיכמה שמן על הסדר חוב בהיקף של קרוב ל-300 מיליון שקל מול כמה בנקים, שהושלם בשנת 2017, ואשר במסגרתו הזרים לה פינק הלוואות בהיקף של יותר מ-100 מיליון שקל, בעוד הפועלים, לאומי והבינלאומי מצידם מחקו כל אחד הלוואות של כמה עשרות מיליוני שקלים שהוענקו לחברה.