אסון הזפת: "בשונה ממקרים אחרים - כאן זה בוודאות נעשה בזדון"

כך אמרה היום השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל • לפי המשרד להגנת הסביבה, במסגרת חקירת אסון הזפת, נבדקו בימים האחרונים חשדות כלפי 35 כלי שייט, 12 מתוכם נשללו

רה"מ בנימין נתניהו והשרה להגנת הסביבה גילה גמליאל בחוף ים באשדוד בעקבות אסון הזפת / צילום: קובי גדעון-לע"מ
רה"מ בנימין נתניהו והשרה להגנת הסביבה גילה גמליאל בחוף ים באשדוד בעקבות אסון הזפת / צילום: קובי גדעון-לע"מ

במסגרת חקירת אסון הזפת נבדקו בימים האחרונים חשדות כלפי 35 כלי שייט, מתוכם נשללו כחשודים בתקרית 12 מהם - כך עולה מתדרוך עיתונאים שביצע היום (ב') המשרד להגנת הסביבה בנוגע למצב חופי ישראל שנשטפו בזפת על פני כ-170 ק"מ.

השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל, אמרה בנוגע לחקירת האירוע כי "בשונה ממקרים אחרים - כאן המקרה נעשה בוודאות בזדון. או שהאונייה שפכה בכוונה את השמן לים, או שהשמן נשפך עקב תקלה - ובעל האונייה היה חסר חמלה כלפי בעלי החיים והטבע ולא התריע לרשויות. אנחנו נעשה הכול, ונגיע לאן שצריך, בארץ ובעולם - במטרה לאתר את האונייה שאחראית לזיהום חופי ארצנו. כפי שהגענו ליוון, כך אנחנו מסוגלים להגיע למקומות נוספים".

לאחר שבימים האחרונים נטען כי טכנולוגיות ניטור וזיהוי היו יכולות לבלום או למזער את הגעת מפגע הזפת לחופים, רני עמיר, מנהל היחידה הימית במשרד להגנת הסביבה, טען כי במקרים של שפך שמן לים, גם בהינתן מלוא אמצעי הניטור האפשריים, ניתן לכל היותר למזער נזקים בכ-20% לכל היותר. כך או כך, כ-80% מהזפת לפחות הייתה מגיעה אל החופים. בפועל, לישראל לא הייתה כל התראה לוויינית, ובין כה לא הייתה אפשרות להוציא ספינות לטיפול במפגע בים בשל מזג האוויר הסוער.

עמיר אף העריך כי בימים הקרובים, תוסיף זפת להיפלט אל החופים, שכן חלקה שקרעה בקרקעית הים, ובשל תנועת הזרמים ושינויי מזג האוויר - ימשיך הים לפלוט זפת בכמויות משתנות. בשלב זה לא ניתן לשלוח צוללנים להוצאת הזפת מקרקעית הים, שכן טרם הסתיימו בדיקות מעבדה הנוגעות לבטיחות המים ולמידת המזהמים הקיימים בהם בשל זיהום הזפת.

עד לשעה זו, המשרד להגנת הסביבה לא השלים את ההיערכות להתמודדות עם הפסולת הרבה שנאספה בחופים. הזפת היא פסולת מסוכנת, ולכן נדרש טיפול מיוחד במפגע הסביבתי הרחב. עד כה העבירו משאיות את הזפת מהחופים לאתר ההטמנה ברמת חובב. חלקה תטופל כפסולת מסוכנת להטמנה, אך אפשרות נוספת הנבדקת במשרד היא העברה של חלק מהזפת לשריפה במתקני ה-RDF במפעלי מלט.

הבוקר פנתה למשרד להגנת הסביבה רותם ידלין, ראש מועצת גזר, בבקשה להימנע משריפת זפת במפעל נשר ברמלה, בשל קרבתו לריכוזי אוכלוסייה. לפי ידלין, "גם אם החול המזוהם יעמוד בקריטריונים הקבועים בהיתר הפליטה של מפעל נשר, היות שכמות הקרקע המזוהמת מוערכת במעל 1500 טון, הרי שכמות הזיהום הצפוי להיפלט לאוויר גבוהה מאוד, והנטל הסביבתי הצפוי על האוויר בסביבת המפעל צפוי להיות גדול".

ידלין דורשת מהמשרד לטפל בפסולות המסוכנות באתר "אקוסול" ברמת חובב.