גלגל ההצלה של רכס לבן בירושלים? ההחלטה שהפתיעה את ארגוני הסביבה

ועדת המשנה לעררים של המועצה הארצית לתכנון ובנייה ביטלה את האישור שניתן לתוכנית רכס לבן, שכוללת בניית 5,000 דירות בשטח טבע רחב ידיים • המועצה הארצית לתכנון ובנייה צפויה לקיים דיון בנושא ועשויה להפוך את ההחלטה

אזור "רכס לבן", ירושלים / צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע
אזור "רכס לבן", ירושלים / צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע

לאורך השנים האחרונות, מנהלים ארגוני הסביבה קרב רצוף אכזבות נגד החלטת המדינה לבנות כ-5,000 יחידות דיור באזור המכונה "רכס לבן", שטח טבע רחב ידיים, שחלקו שייך מוניציפלית לעיריית ירושלים. אך אתמול עברה במועצה הארצית לתכנון ובנייה החלטה שיש בכוחה להטות את הכף ולהוביל לשינוי ההחלטה להרוס את רכס לבן.

ועדת המשנה לעררים של המועצה הארצית לתכנון ובנייה ביטלה את החלטת הוועדה המחוזית ירושלים, שאישרה את התוכנית להפרדה מפלסית בצומת אורה והחליטה כי התוכנית תחזור לתיקונים והשלמות, כלומר להליכי תכנון מחודשים. החברה להגנת הטבע, התנגדה לתוכנית ההפרדה המפלסית. בהחלטת ועדת הערר בנוגע לרכס לבן, מלפני כמה שבועות, נקבע בסעיף א', כי תנאי למימוש התוכנית הוא החלטה סופית וחלוטה של תוכנית ההפרדה המפלסית, שאישורה, כאמור, בוטל אתמול.

בחברה להגנת הטבע מברכים את ועדת המשנה לעררים על ההחלטה לביטול ההפרדה המפלסית וקוראים לוועדה המחוזית ירושלים לגנוז את התוכנית ובמקום לקדם עוד ועוד תכניות הרסניות לטבע, לסביבה ולתושבי ירושלים, לקדם ביחד עם הציבור ועם ארגוני הסביבה את התוכנית של החברה להגנת הטבע לגן לאומי הרי ירושלים ומעיינותיה.

עם זאת, ייתכן כי שמחת הארגונים הירוקים מעט מוקדמת. מאחר ויש דעת מיעוט בהחלטת ועדת המשנה לעררים, מנהל התכנון יכול לבקש מהמועצה הארצית לתכנון ובנייה לערוך דיון בעניין - וכך יעשה מנהל התכנון. כאשר תגיע המועצה הארצית לדון שוב בתוכנית, היא תוכל להחליט להמשיך לקדמה כסדרה. במנהל התכנון סבורים כי ההחלטה לבנות ברכס לבן נכונה, ולכן ייתכן כי החלטת ועדת המשנה לערערים היא בשלב זה פרוצדורלית בלבד, ולא מהותית.

ממינהל התכנון נמסר: "קידומה של התוכנית נעשה בתיאום מלא עם היועץ הסביבתי של הוועדה (מתכנן מחוז ירושלים במשרד להגנת הסביבה), שקבע שנעשתה בדיקה סביבתית מקיפה ואין צורך בהכנת תסקיר סביבתי נוסף. מדובר בתוכנית קריטית לאיכות חיי התושבים באיזור, שתיתן מענה לעומסי התנועה בצומת אורה העתידיים המורגשים כבר היום, ולשפר באופן משמעותי את יעילות התחבורה הציבורית תוך מתן עדיפות לתנועת הרכבת הקלה העתידה לפעול בצומת. כמו כן, התוכנית תאפשר תנועת באמבולנסים וכלי רכב מהשכונות הדרומיות של ירושלים לבית החולים הדסה עין כרם.
מינהל התכנון מתכוון להביא את החלטת ועדת המשנה לעררים לדיון במועצה הארצית לתכנון ובניה בקרוב".