"עסקים מלוכלכים באנרגיה נקיה'"? שורטיסט מאשים את אורמת ב"תרבות של שחיתות"

חברת ההשקעות הינדנבורג טוענת לשחיתות מול אנשי ממשל במדינות שונות, שהניבה רווחים יוצאי דופן • מזכירה את מעורבותם של בכירי אורמת - רווית ברניב וחזי קטן - בפרשת השוחד של שיכון ובינוי • אורמת הודפת את הטענות כ"מטעות ושקריות", אך הזיזה את קטן מתפקיד קצין הציות הראשי, והודיעה כי ברניב לא תמונה מחדש לדירקטורית

מנכ"ל אורמת, דורון בלשר / צילום: ניר סלקמן
מנכ"ל אורמת, דורון בלשר / צילום: ניר סלקמן

חברת השקעות המתמחה בשורטים פרסמה דוח חמור על חברת האנרגיה הגיאותרמית אורמת; אורמת מצידה מסרה כי טענות הקרן אינן מדויקות ואף שקריות, אך דיווחה ש"הזיזה" מתפקידו את אחד מהבכירים שהקרן הזכירה בדוח שלה, והודיעה שדירקטורית נוספת שהוזכרה בדוח לא תתמודד לכהונה נוספת בדירקטוריון.

חברת ההשקעות היא Hindenburg Research מארה"ב, והיא פרסמה דוח על אורמת תחת הכותרת "אורמת: עסקים מלוכלכים באנרגיה נקייה". אנשי הינדנבורג כתבו כי "אורמת הייתה מעורבת במה שאנחנו מאמינים שהן פעילויות נרחבות ומערכתיות של שחיתות בינלאומית".

הם מזכירים שניים מאנשי אורמת שיוגש נגדם כתב אישום בכפוף לשימוע, בשל מעורבותם בפרשת תשלומי השוחד של חברת שיכון ובינוי במדינות זרות - יחזקאל (חזי) קטן, היועץ המשפטי של אורמת וקצין הציות הראשי (Compliance), והדירקטורית רווית ברניב.

קטן היה יועץ משפטי בשיכון ובינוי בשנים 2006-2018, וברניב כיהנה כיו"ר הדירקטוריון. בהקשר של השניים האלה, כותבים בהינדנבורג, "אורמת בחרה לא לדווח על כך"; הם מזכירים גם שהמנכ"ל של אורמת, דורון בלשר, היה בעברו סמנכ"ל הכספים של שיכון ובינוי, אך מסייגים: "לא ברור אם גם בלשר עומד בפני סיכון לכתב אישום". 

נדגיש כי שמו של בלשר כלל לא הוזכר בהחלטת הפרקליטות והוא אינו מעורב בנושא.

בתגובה מסרה אורמת, כי "החברה מודעת לטענות הנחקרות בישראל ביחס לרווית ברניב, חברת דירקטוריון אורמת, וחזי קטן, היועץ המשפטי של החברה וקצין ציות ראשי. התביעות קשורות לעבודתם של גב' ברניב ומר קטן בחברה אחרת, טרם הצטרפותם לאורמת, וטענות אלה נותרו כפופות לשימוע ואורמת עוקבת אחרי התהליך מקרוב".

אורמת הוסיפה כי בשבוע שעבר (ב-24 בפברואר) החליט הדירקטוריון "שנכון יהיה להעביר ממר קטן את האחריות של קצין ציות ראשי לחבר הנהלה אחר, עד שהדברים יתבהרו. בנוסף, גב' ברניב מאמינה כי תשומת לב המשקיעים צריכה להיות ממוקדת בביצועים החזקים של אורמת ובעסקאות העתידיות. לפיכך, היא החליטה שלא להציע את עצמה לבחירה באסיפה השנתית שצפויה במאי השנה".

"תרומה לא פרופורציונלית לשורה התחתונה"

בהינדנבורג התייחסו לא רק לקטן ולברניב, אלא הוסיפו טענות נוספות בנוגע לאורמת. לדבריהם, יש להם עדויות על שחיתות של אורמת מול אנשי ממשל במדינות שונות. הם מציינים כי מגזר החשמל, התורם כ-70% מרווחי החברה, מבוצע ברובו במדינות כמו קניה, גואטמלה והונדורס. לדוגמה, הם טוענים כי עובדים לשעבר ושותפים עסקיים חשפו כיצד החברה מנתבת מכירת נכסי אנרגיה בגואטמלה באמצעות צד שלישי שאינו ידוע.

אותה חברה חולקת כתובת עם חברות בנות של אורמת, ואף הוקמה על-ידי בכיר לשעבר באורמת שמכהן כיועץ לחברה. בהינדנבורג מציינים כי מסמכים רשמיים של ממשלת גואטמלה מצביעים על כך שאותה חברה העבירה זכויות לשני בכירי ממשל שהיו אחראים לאישור העסקאות של אורמת במדינה.

באשר לפעילות בקניה, כותבים בהינדנבורג, פעילות זו תרמה באופן לא פרופורציונלי לשורה התחתונה של החברה, כ-41% מהרווח הנקי שלה ב-2020. הלקוחה שלה שם היא חברת החשמל של המדינה.

"איש עסקים שמחובר לפוליטיקה הודה בפנינו שהוא 'פותח דלתות' לאורמת בקניה, ואישר לה פרויקט לאחר פגישה אישית עם הנשיא לשעבר של קניה, שנחשב לדבריהם למושחת. "אנו מציגים מסמכים שמראים שאורמת שילמה לקבלנים בקניה הקשורים לגורמי ממשל מושחתים", מציינים בהינדנבורג. לדבריהם, מנכ"לי הלקוחה של אורמת בקניה נעצרו ב-2018 יחד עם גורמים נוספים בחשד לשחיתות.

על הונדורס הם כותבים כי אורמת מחייבת את הלקוחה, חברת החשמל של המדינה, בתעריפים "לא הגיוניים כלכלית" (ללקוחה) ואף טוענים כי קבלן של החברה בהונדורס נחשד בהיותו חלק מקרטל סמים. "תרבות השחיתות של אורמת לא מוגבלת לשווקים הבינלאומיים", הם טוענים. "בארה"ב, אורמת הגיעה לפשרה בהליך של משרד המשפטים לאחר טענות על הונאה לצורך קבלת הלוואות ממשלתיות".

לפי הינדנבורג, "שחיתות היא חרב פיפיות. כמו שחברה יכולה לזכות בחוזים משתלמים בדרכים לא חוקיות, החוזים יכולים להילקח ממנה כשהם נחשפים. אנו צופים דרך רצופת מהמורות לאורמת בהמשך".

"אמות המידה האתיות הגבוהות ביותר"

אורמת נסחרת בניו יורק ובתל אביב בשווי של 4.7 מיליארד דולר. בעלת המניות הגדולה בחברה היא Orix היפנית, המחזיקה ב-19.6% מהמניות. לאחר פרסום הדוח, מניית אורמת דווקא נסחרה בעליות קלות - ייתכן שעל רקע דוח אנליסטים חיובי מצד כלכלני אופנהיימר שפורסם גם הוא באותו יום, ובו הועלה מחיר היעד למניה מ-74 דולר ל-100 דולר תוך שמירה על המלצת "תשואת יתר". לאחר מכן עברה המניה לירידות מתונות.

אורמת פרסמה בתגובה לדוח תגובה, שלפיה "הינדנבורג היא מוכרת בחסר ("שורטיסטית") מוצהרת ועצמאית אשר אנו מאמינים כי עתידה לממש, עם לקוחותיה, רווחים משמעותיים במקרה שמחיר מניית אורמת יירד. טענותיה של הינדנבורג אינן מדויקות, מטעות, שקריות ומלאות ברמיזות במטרה להטעות משקיעים".

לדברי אורמת, "זה שנים רבות שאורמת מספקת אנרגיה נקייה ומתחדשת בקניה, בהונדורס ובגואטמלה ותומכת בקהילות המקומיות. תחנות הכוח אשר בבעלותנו ממומנות על-ידי בנקים בינלאומיים מובילים, אשר מבצעים בדיקות נאותות נרחבות לחברה ופעילותה, טרם כניסתם להסכמי הלוואות. אנחנו מחויבים לנהל את כל עסקינו בהתאם לאמות המידה האתיות הגבוהות ביותר, ויש לנו מדיניות ברורה המוודאת כי אנשינו ושותפינו פועלים בהתאם לכל החוקים והתקנות הרלוונטיים".

בחברה הוסיפו כי ביצועי החברה "מראים כי היא נמצאת במסלול הנכון להמשיך ולהגדיל את פעילותה, גם בהתחשב במגפת הקורונה. בנוסף, החברה מתכוונת להמשיך לפעול בהתאם לאמות מידה אתיות גבוהות ביותר, תוך שמירה על האינטרסים של בעלי המניות שלנו".