משרד הבינוי והשיכון קובע סטנדרט חדש למסירת דירות חדשות מקבלן

הבשורה הגדולה היא שמעתה יהיה סטנדרט ברור של דירה מוכנה למסירה, שיכלול תעודת גמר ואישור אכלוס מאת הרשות המקומית וחיבור קבוע לתשתיות החשמל והמים, והדירה תועבר "כאשר המוכר והקונה או נציגיהם נמצאים יחדיו בדירה, אלא אם נקבע אחרת בחוזה ביניהם"

בניינים בבנייה בראש העין / צילום: שלומי יוסף
בניינים בבנייה בראש העין / צילום: שלומי יוסף

שר הבינוי והשיכון, יעקב ליצמן, חתם היום (ג') על תקנות המכר התשפ"א-2021, העוסקות בהשלמת בנייה ומסירת הדירה לרוכשים. הבשורה הגדולה היא שמעתה יהיה סטנדרט ברור של דירה מוכנה למסירה, שיכלול תעודת גמר ואישור אכלוס מאת הרשות המקומית וחיבור קבוע לתשתיות החשמל והמים, והדירה תועבר "כאשר המוכר והקונה או נציגיהם נמצאים יחדיו בדירה, אלא אם נקבע אחרת בחוזה ביניהם". 

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד הבינוי והשיכון, מסביר: "בפרקטיקה, ברוב המוחלט של המקרים יש טופס 4 וחיבור לחשמל ומים. זה מסתבך בדרך-כלל כשיש טענות על איחור במסירת דירה, ובלא מעט מהמקרים ישנה חוסר ודאות ואי-הסכמות לגבי מועד השלמת הבנייה ומסירתה. חשוב לציין כי לעתים ניתן לפרויקט אישור אכלוס בתנאים שאינם תואמים את התקנות שקבענו היום. בהיעדר תקנות, מוכר דירה יכול למסור לרוכש דירה על בסיס אותו אישור חלקי. התקנות מסדירות נושא זה".

עמית גריידי / צילום: משרד הבינוי והשיכון
 עמית גריידי / צילום: משרד הבינוי והשיכון

ומה המשמעות של הסדרת אופן מסירת הדירה? לדברי גריידי, "עד היום זה לא נקבע בחקיקה ראשית או משנית. אנחנו קבענו בעצם את דרך המלך בה יש למסור דירה לרוכש. כאמור, המסירה צריכה להיעשות בדירה עצמה, כשהצדדים בדירה. ברוח התקופה, אנחנו בכל זאת משאירים פתח לצדדים לקבוע דרך אחרת למסירת הדירה".

יאיר פינס, מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, מסר: "התקנות החדשות מייצרות ודאות שלא הייתה עד כה בכל הקשור לאירוע משמעותי בכל עסקה של דירה חדשה - השלמתה ומסירתה לרוכש. התקנות מקבעות פרקטיקה נהוגה בשוק אשר לא קיבלה עד היום התייחסות בחקיקה או תקנות. מעבר לאותה ודאות, במיעוט המקרים המגיעים לסכסוך, ישנה חשיבות רבה לתקנות בכל הקשור לטענות, של שני הצדדים, בקשר למועד מסירת הדירה".