סכסוך על "חוב של מיליונים": טריומף הפסיקה לספק סחורה לרשת אפרודיטה

נחשף סכסוך מסחרי בין הרשת לספקית טריומף, שטוענת לחוב של 4.5 מיליון שקל • במקביל, איש העסקים מוטי בן משה במגעים לרכוש את רשת אפרודיטה, באמצעות חברת נעמן

חנות אפרודיטה בקניון גבעתיים / צילום: תמר מצפי
חנות אפרודיטה בקניון גבעתיים / צילום: תמר מצפי

תביעה שהגישה הרשת אפרודיטה נגד ספקית ההלבשה התחתונה הכי גדולה שלה טריומף, חושפת כי היצרנית הגרמנית טוענת שלרשת יש כלפיה חובות של כ-4.5 מיליון שקל עבור סחורה שכבר סופקה לה. הדברים נחשפים בד-בבד עם הידיעה עך כך שאיש העסקים מוטי בן משה מנהל מגעים לרכישת אפרודיטה באמצעות חברת נעמן.

נעמן נמצאת בבעלות אלון רבוע כחול ישראל, שבשליטת מוטי בן משה, והיא עשויה ליהנות מהמצב העדין שבו נמצאות רשתות בתקופת הקורונה. רק לאחרונה רכשה נעמן רשת אחרת בתחום ההלבשה התחתונה - בוניטה דה מאס, שנקלעה לקשיים. בנוסף, רשות התחרות הוסיפה השבוע את הקבוצה שבשליטת מוטי בן משה לרשימת הגורמים הריכוזיים לשנת 2021.

העסקה הזו נרקמת עתה, כשברקע סכסוך עסקי בין אפרודיטה לבין ספקית ההלבשה התחתונה הכי גדולה שלה - טריומף הגרמנית, שבמסגרתו טוענת טריומף על חובות של הרשת עבור סחורה שסיפקה לה. לגלובס נודע כי יצרנית ההלבשה התחתונה טריומף הפסיקה לספק סחורה לרשת אפרודיטה.

טענה לביטול צ'קים 

ענקית החזיות והלבנים העולמית שפועלת בישראל באמצעות נציגות מקומית הפסיקה בחודש האחרון לחדש את אספקת הסחורה לרשת ההלבשה התחתונה הישראלית. זאת, לטענת טריומף, לאחר שאפרודיטה ביטלה באופן חד-צדדי צ'ק של 390 אלף שקל, שנועד לפרוע חלק מהחוב שלה לספקית ההלבשה התחתונה, ועל רקע חובות מצטברים של כמה מיליוני שקלים.

אפרודיטה שבבעלות ובניהול שמואל אבני היא רשת חנויות העוסקת בעיקר במכירת לבני נשים וחזיות, בגדי ים ומוצרים נלווים בהם גם המוצרים של ענקית ההלבשה התחתונה טריומף. מאתר החברה עולה כי היא מפעילה 52 חנויות. טריומף הוא קונצרן גרמני, שנחשב לאחד מגדולי יצרני ההלבשה התחתונה בעולם עם מחזור מכירות מוערך של כ-1.5 מיליארד אירו. הפעילות של החברה בישראל נמצאת בבעלות טריומף העולמית הרשומה בשוויץ.

ב-2019 מכירות מוצריה של טריומף היוו כ-25% מכלל המכירות של אפרודיטה - הנתח הגדול מכלל המוצרים שמכרה. באותה שנה רכשה אפרודיטה מטריומף סחורה ב-9.4 מיליון שקל.

הסכסוך בין השתיים נחשף עתה באמצעות תביעה שהגישה אפרודיטה לביהמ"ש המחוזי בת"א , ומחקה אותה בעצת ביהמ"ש, שקרא לשתיים לנסות להגיע להבנות. לפי טריומף, באוגוסט האחרון החוב של אפרודיטה עמד על כ-9.3 מיליון שקל, אולם בעקבות הפריסה החדשה ושינוי ההסכם ביניהן, החוב הנוכחי עומד על כ-4.5 מיליון שקל.

טענות למונופול

בתביעה ביקשה אפרודיטה להגדיר את טריומף כמונופול בישראל, בין היתר באמצעות חוות דעת של דיוויד גילה, לשעבר הממונה על ההגבלים העסקיים. אפרודיטה טענה, כי טריומף "ניצלה במשך השנים את כוחה המונופוליסטי לרעה" ואף "קבעה כלפיה תנאי סחר לא הוגנים במחירים מופרזים", כשהיא מאשימה את טריומף ישראל מנעה אספקת מוצריה ביבוא מקביל.

לטענת אפרודיטה הדומיננטיות של טריומף בעולם כה חזקה, "עד כי לא ניתן להפעיל חנות או רשת לממכר לבני נשים מבלי שדגמי טריומף יהוו חלק מהיצע המוצרים". בתשובה שהגישה טריומף נטען כי דווקא פועלות בתחום רשתות, שאינן משווקות את מוצריה, כמו דונה ויקטוריה, אקספוז, בוניטה דה מאס וג'ק קובה.

בהתנגדות שהגישה טריומף לביהמ"ש באמצעות עוה"ד אבנר פינקלשטיין ואורלי טננבאום ממשרד גורניצקי ושות', היא מכנה את התביעה ניסיון ציני לחמוק מתשלום חוב של מיליוני שקלים, בגין סחורה ש"נמכרה זה מכבר, ושבגינה קיבה אפרודיטה את מלוא התמורה".

טריומף ישראל טוענת כי עשתה כל שביכולתה כדי לסייע לאפרודיטה לפרוע את חובה, לפנים משורת הדין, אך נענתה בהאשמות מופרכות שהגיעו עד לכדי התכחשות לחלק ניכר מהחוב, וביטול המחאות שלא כדין ובאופן חד צדדי.

שופט ביהמ"ש המחוזי בת"א עודד מאור דחה את הבקשה של אפרודיטה לסעדים זמניים. לשתי החברות ניתנו 30 יום להסדרת המחלוקת, כשאפרודיטה כאמור מחקה את התביעה, בנוסף להוצאות משפט של עשרת אלפים שקל שתשלם אפרודיטה טריומף. בפועל לשתיים נותרו כעשרה ימים להגיע להבנות.

טריומף ציינה בהתנגדות שהגישה, כי לא אחת התקשתה לגבות את כספה מהמבקשת ונאלצה לעיתים לקבל את בקשותיה להגדלת ימי אשראי, שעמדו לפי ההסכם על 60 ימים, תוך שאפרודיטה "מנצלת את כוחה בשוק ואת עצם היותה לקוח שני בגודלו בעבור טריומף". לפי טריומף, "ימי האשראי שהעניקה לאפרודיטה עמדו בממוצע על שנה".

בעלי רשת אפרודיטה שמואל אבני מסר בתגובה: "בין הצדדים יש סכסוך, שעיקרו תביעה כספית שהגישה אפרודיטה בגין אפליה וקיפוח בנושא מחיר מופרז לצרכן, שטריומף קובעת. טריומף ישראל מנעה אספקת מוצריה ביבוא מקביל. על רקע זה החריף הסכסוך והרשת הגישה תלונה לרשות לתחרות, בעיקר בעקבות הודעת טריומף על אי רצונה לדבר על סיכול הסחורות ביבוא מקביל. בעניין החובות שטריומף טוענת להם, עד לרגע זה לא ידוע על תביעה כספית של טריומף נגד אפרודיטה".