המוטציה הניו יורקית: כל מה שרציתם לדעת על הווריאנט החדש שאותר בישראל

משרד הבריאות אישר כי נמצאו בישראל שלושה חולים במוטציה שהפכה בחודשים האחרונים לשכיחה בניו יורק • הווריאנט החדש הופיע בניו יורק בנובמבר ועד אמצע פברואר היווה כ-25% מההדבקות החדשות • עדיין לא יודעים האם הווריאנט הזה גובר גם על חיסונים

נגיף הקורונה / צילום: שאטרסטוק
נגיף הקורונה / צילום: שאטרסטוק

משרד הבריאות אישר היום (ג') כי נמצאו בישראל שלושה חולים במוטציית הקורונה שהפכה בחודשים האחרונים לשכיחה בניו יורק, ארה"ב. למרות מיעוט הטיסות הנכנסות לישראל, כן התאפשרו בחודש האחרון נחיתות מניו יורק. הנבדקים הם כולם בני משפחה אחת, אך עדיין לא ידוע אם הם שהו בבידוד כשאותר הווריאנט.

הווריאנט החדש הופיע בניו יורק בנובמבר ועד אמצע פברואר היווה כ-25% מההדבקות החדשות. הווריאנט הזה מכיל את המוטציה באתר 484, שכנראה הפכה את הווריאנט בדרום אפריקאי לעמיד יותר בפני נוגדני מחלימים, והמוטציה באתר 614, שהפכה את הקורונה באירופה ליותר מדבקת במהלך הקיץ האחרון.

כמו כן קיימות מוטציות נוספות בווריאנט הזה, כולל לפחות עוד אחת שנראית כבעלת יכולת להפחית את האפקטיביות של נוגדני מחלימים נגד הקורונה, ועוד מוטציה אחת שנראית כעשויה לגרום לווריאנט להיות מדבק יותר. הווריאנט הופך בהדרגה לדומיננטי באזור ניו יורק, כאמור, אך הוא מצוי בכל אזור צפון מזרח ארה"ב.

בהינתן שהמוטציות מגדילות את הסיכוי של הווריאנט להדביק מחלימי קורונה, הוא עלול להגיע לקהילה במידה ומחלימים ישוחררו משדה התעופה ללא בידוד.

יש לציין כי עדיין לא יודעים האם הווריאנט הזה גובר גם על חיסונים. מחקרים קודמים שנערכו בווריאנט הדרום אפריקאי המכיל גם הוא מוטציה באתר 484, הראו כי הוא מפחית את יעילות החיסון, אולם על פי מחקרי מעבדה של החברות פייזר ומודרנה, נראה כי הוא עדיין לא מוריד את היעילות מתחת ל"קו האדום" ולא מבטל את פעילות החיסון נגד הווריאנט. לא ברור האם העובדה שלווריאנט הניו יורקי שתי מוטציות המזוהות כחמקניות מנוגדני מחלימים, תגביר את היכולת שלו לחמוק מחיסון.

החיסון של ג'ונסון אנד ג'ונסון, שנבדק בדרום אפריקה נגד הווריאנט המקומי שגם לו מוטציה באתר 484, נמצא יעיל ב-57% נגד הווירוס. זה הרבה יותר טוב מכלום, אך משמעותית פחות יעיל מכפי שהודגם לחיסון של פייזר, בו חוסנו רוב המתחסנים בישראל, נגד הווריאנט הבריטי הנפוץ כרגע בארץ.