הצעת החוק של אליזבת וורן: מס על האולטרה-עשירים שיכניס 3 טריליון דולר בעשור

עפ"י ההצעה, מס שנתי של 2% יוטל על השווי נטו של משקי בית וקרנות המוערכות בין 50 מיליון למיליארד דולר, וכמו כן יוטל מס בגובה 1% על נכסים מעל מיליארד דולר • ההצעה השנויה במחלוקת דומה להצעה שהעלתה וורן ב-2019 כשהתמודדה על המועמדות לנשיאות ארה"ב

אליזבת וורן  / צילום:   Shutterstock
אליזבת וורן / צילום: Shutterstock

הסנאטורית אליזבת' וורן ממסצ'וסטס רוצה להשית מס חדש על האולטרה-מיליונרים של ארצות הברית. על פי ההצעה, מס שנתי של 2% יוטל על השווי נטו של משקי בית וקרנות המוערכות בין 50 מיליון למיליארד דולר, וכמו כן יוטל מס בגובה 1% על נכסים מעל מיליארד דולר. לפי חישוב זה המיליארדרים שמתגוררים באמריקה ישלמו מס כולל בגובה 3% על הונם.

אל וורן מצטרפים שני חברי קונגרס נוספים, פרמילה ג'ייפאל מוושינגטון וחבר בית הנבחרים מפנסילבניה ברנדן בויל שרוצים שהעשירים-מאוד ישלמו על היותם כאלה. שלושת הדמוקרטים הציגו את "חוק מיסוי האולטרה-מיליונרים" (Ultra-Millionaire Tax Act) ביום שני. ההצעה השנויה במחלוקת, שהסנאטור ברני סנדרס מוורמונט ואחרים תומכים בה, דומה להצעה שהעלתה וורן ב-2019 כשהתמודדה על המועמדות לנשיאות ארה"ב.

המס יממן את הרחבת תשתית הרווחה

במהלך הקמפיין למועמדות המפלגה הדמוקרטית לנשיאות, הן וורן והן סנדרס אמרו כי מיסוי העשירים הוא אחד הדרכים שיאפשרו להרחיב את תשתית הרווחה בארה"ב, כולל בריאות הציבור, טיפול בילדים, מחיקת החובות על תשלומי הלימודים הגבוהים ועוד.

"בעת שהקונגרס מפתח תוכניות חדשות לסיוע לכלכלה שלנו שנפגעה ממגפת הקורונה, מס העושר צריך להיות בראש הרשימה כסיוע למימון תוכניות כאלה בגלל הכמויות העצומות של הכנסות שהוא יביא להן", נכתב בהודעה רשמית ממשרדה של וורן. "זה כסף שצריך להיות מושקע בטיפול בילדים ובחינוך טרום חובה, בתי ספר, תשתיות, וכל הנושאים שהם בסדר העדיפויות של הנשיא ביידן ושל הדמוקרטים בקונגרס".

פוטנציאל של טריליוני דולרים

אם ההצעה תהפוך לחוק, היא תשפיע על כ־100 אלף משקי בית אמריקאים. במשך עשור, החוק יכניס לממשלה 3 טריליון דולר, על פי ניתוח שהמחוקקים עצמם צירפו להצעה שמבוסס על המחקר שנערך על ידי הפרופסורים עמנואל סאאז וגבריאל זוקמן מאוניברסיטת ברקלי בקליפורניה.

ההערכה של שני הפרופסורים לגבי ההכנסות הצפויות מהחוק, גבוה מזו שנתנו לפני כשנה כאשר וורן וסנדרס הציגו תוכניות כאלה כחלק מהקמפיין שלהם. אז הם העריכו שהחוק יכניס 2.75 טריליון דולר במשך עשור ושהחוק ייושם על 75 אלף משקי בית. הסיבה לכך שהיא שבמהלך שנת הקורונה והשנה שקדמה לה, ההון האדיר שנמצא בידיהם של האנשים בראש הפירמידה, בעיקר מיליארדרים, גדל והוא צפוי להמשיך לגדול.

על אף השפל הכלכלי שהביאה מגפת הקורונה לארה"ב, ההשפעה שלה לא הייתה דומה בפלחים שונים של האוכלוסייה ובעיקר לא בפילוג על פי הכנסות.

משקי בית עם הכנסה גבוהה יותר שמרו ברוב המקרים על פרנסתם על ידי עבודה מרחוק, ושווקי המניות הראו בסך הכל תשואה חיובית. בצד השני של המשוואה, שכירים פשוטים נפגעו באופן בלתי מידתי והיה להם הרבה יותר קשה למצוא פרנסה.

עם זאת, ייתכן שמיסוי עשירים יהיה מסובך מכפי שזה נראה. גביית מסים עשויה להיות מורכבת מפני שלעשירים המופלגים שיושפעו מהחוק, יש פעמים רבות נכסים שקשה להעריך את שוויים וכן סביר להניח שעורכי דין ורואי חשבון רבים יהיו מעורבים בניסיונות להקטין את סכום התשלום.

הצעה דומה גם במדינת וושינגטון

במקביל להצעה של וורן בקונגרס האמריקאי, בית הנבחרים של מדינת וושינגטון שנמצא בצד השני של ארה"ב החל לדון בינואר השנה בהטלת מס עשירים על אזרחי המדינה. המס המוצע יהיה בגובה של 1% והוא יושת על מיליארדרים בלבד. אם החוק ייצא לפועל הוא יהיה רלוונטי לכ-100 משקי בית בלבד. ההצעה מגיעה כחלק מהמאמץ לעדכן את מערכת המיסוי המיושנת בוושינגטון, ולהעלות הכנסות עקב הפגיעה הכלכלית של מגפת הקורונה. לפי מחלקת הגבייה במדינה, במסגרת המס החדש תוכל וושינגטון לקבל 2.25 מיליארד דולר ב־2023 ו־2.5 מיליארד דולר ב־2024

מדינת וושינגטון היא ביתם של כמה מהאנשים העשירים בעולם, כולל ביל גייטס, מקנזי סקוט והגרוש שלה ג'ף בזוס, הווארד שולץ וסטיב באלמר. בזוס, לדוגמה, שעל פי "פורבס" שווה כיום 189 מיליארד דולר, עשוי לשלם מס בגובה של 1.89 מיליארד דולר. ביל גייטס שהונו מוערך בכ־124 מיליארד דולר, עלול להעביר למדינה 1.24 מיליארד דולר וכך הלאה.