המועמד של ביידן ליו"ר ה־SEC יורה חץ לעבר רובין הוד בשימוע בסנאט

בשימוע אמר גארי גנסלר שאם יאושר כיו"ר ה־SEC, הוא יבחן את המודל העסקי של רובין הוד • לדבריו, ה־SEC תחת הנהגתו "יוודא שלקוחות עדיין מקבלים את הביצועים הטובים ביותר ביחס לתשלום על הזרמת הוראות"

גארי גנסלר / צילום: Associated Press, Evan Vucci
גארי גנסלר / צילום: Associated Press, Evan Vucci

השריף הבא של וול סטריט ירה חץ אזהרה אל עבר כיוון אפליקציית המסחר הפופולרית "רובין הוד", שעמדה בלב סערת גיימסטופ בוול סטריט בשבועות האחרונים.

בשימוע שנערך לו בוועדת הבנקים של הסנאט ביום שלישי לפני אישור מינויו לתפקיד יושב ראש רשות ניירות ערך האמריקאית, אמר גארי גנסלר (63) שאם יאושר כיו"ר ה־SEC, הוא יבחן את המודל העסקי של רובין הוד, לאור הביקורות על ניהול החברה בפרשת הראלי של "רדיט".

"מה המשמעות של זה שבעוד שבלונים וקונפטי נופלים לרצפה, המשקיעים מקבלים חיזוקים פסיכולוגיים־התנהגותיים (behavioral prompts) לבצע עוד עסקאות על גבי מה שמתחזה לאפליקציית סחר חינמית, אך מאחורי הקלעים דווקא כן מתבצע תשלום?", תהה גנסלר בקול רם בשימוע כשהוא הוסיף שהוא "חושב שאנחנו נלמד ונבחן את זה".

"אני חושב שהטכנולוגיה סיפקה גישה טובה יותר למשקיעים אבל היא גם מעלה שאלות מעניינות", הוסיף גנסלר.

חביב המפלגה הדמוקרטית

גנסלר, מועמדו של הנשיא ג'ו ביידן לתפקיד החשוב של יושב ראש ה־SEC, עבד כמנהל­־שותף בגולדמן זאקס. כמו כן הוא שימש במגוון תפקידים שלהם הוא מונה גם בגלל היותו חבר המפלגה הדמוקרטית: הוא שימש יועץ לנשיא ביל קלינטון; כמה שנים לאחר מכן הוא מונה ליו"ר הרשות האמריקאית לפיקוח על חוזים עתידיים (CFTC) תחת הנשיא אובמה ב־2009־2014, אז הוא הפך לכאב ראש רציני לעמיתים שלו לשעבר מוול סטריט בגלל שעשה שינוי רגולטוריים משמעותיים בשוק הנגזרים שגרם למשבר הכלכלי ב־2008.; היה מנהל הכספים הראשי של קמפיין הנשיאות של הילרי קלינטון ב־‏2016.

בתקופת הנשיא דונלד טראמפ הרפובליקאי, גנסלר שימש פרופסור במכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס (MIT) שם לימד קורסים על סחר במטבעות קרפיטוגרפים, טכנולוגיה פיננסית ונכסים דיגיטליים אחרים. רבים רואים בתפקיד זה סימן לבאות ואיתות על היחס העתידי של ממשל ביידן לבלוקצ'יין ולשימוש בכלל במטבעות קריפוטוגרפיים בארה"ב.

גנסלר, התומך בשימוש מוגבר בטכנולוגיית בלוקצ'יין ברגולציה פיננסית, אמר לוועדה שהוא רואה את המטבעות הדיגיטליים כ"קטילזטורים של שינוי בתחומים רבים".

פרשת גיימסטופ תחת זרקור

בחודש שעבר נערך שימוע בוועדת השירותים הפיננסיים של בית הנבחרים על פרשת גיימסטופ שבה השתתפו "השחקנים" הראשיים בפרשה.

העלייה המהירה, ואז ההתרסקות שבאה בעקבותיה בשווי המניות של קמעונאית משחקי הווידאו, שהותנעה בעיקר בשיח ברשתות החברתיות ובפורומים פופולריים בקרב המשקיעים, בעיקר צעירים, גרמו לחששות כבדים בוול סטריט ובוושינגטון לגבי יציבות שוק המניות האמריקאי והכללים המכוונים אותו.

מאז הראלי הגדול של המנייה, ה־SEC ורשויות אחרות בוחנות האם נדרשים שינויים מבניים בשוק.

הערתו של גנסלר על כך ש"נראה כי רובין הוד היא אפליקציית מסחר בחינם" נאמרה ביחס לנוהל של מנהלי האפליקציה לקבל תשלום על מנת למכור פקודות מכירה לחברות כמו Citadel Securities, שמבקרים אומרים כי הדבר יוצר תמריץ מעוות לרובין הוד לדחוף לקוחות לבצע עוד ועוד עסקאות. גנסלר אמר שה־SEC תחת הנהגתו "יוודא שלקוחות עדיין מקבלים את הביצועים הטובים ביותר ביחס לתשלום על הזרמת הוראות".

גנסלר התייחס גם לסוגיות אקולוגיות וחברתיות בשימוע. הוא אמר שאם יאושר, הוא יפעיל לחץ על חברות ציבוריות לפרסם את פעולותיהן בנושאים סביבתיים, חברתיים וכן בנושא משילות תאגידית.