תשואות עולות וכלכלה מתחזקת: החלום של המשקיעים בחובות

מנהליהן של BDCs - חברות פיננסיות המשקיעות בחוב של עסקים קטנים ובינוניים - חולמים על עליית תשואות באג"ח ממשלתיות, על שיפור בתנאי אשראי של חברות ועל התחזקות הכלכלה - בדיוק שלושת התנאים שמגדירים היום את סביבת ההשקעה בארה"ב • BIZD היא קרן סל העוקבת אחר מדד חברות ה-BDC הגדולות בארה"ב

הבורסה בניו יורק - וול סטריט / צילום: תמר מצפי
הבורסה בניו יורק - וול סטריט / צילום: תמר מצפי

"שיעורי הריבית מתנהגים כמו כוח משיכה על תמחורים"; וורן באפט.

במהלך השבוע האחרון חלה האצה במגמת עליית התשואות בארה"ב, דבר שהגביר את רמת התנודתיות בשוקי המניות שם. תשואות אג''ח ממשלת ארה''ב ל-10 שנים סיימו את השבוע ברמה של 1.46%, עלייה חדה מכ-0.93% בתחילת השנה. עליית התשואות מתמחרת את חששות המשקיעים מאינפלציה, על רקע הכלכלה המתחזקת והפוטנציאל למדיניות פיסקאלית ליברלית יותר במצב של שליטה של הדמוקרטים בבית הלבן ובקונגרס.

עקום התשואות, כלומר המרווח בין התשואה ל-10 שנים לתשואה לשנתיים, עלה לכ-130 נקודות בסיס, זאת לעומת כ-30 נקודות בסיס בינואר 2020 (לפני פרוץ מגפת הקורונה), והוא מתקרב לרמות הגבוהות ביותר מאז סוף 2015.

עליית עקום התשואות יכולה לחולל שינויים משמעותיים בהחלטות על אלוקציית נכסים של משקיעים ברחבי העולם, במיוחד ביחס לתמחור של חברות הצמיחה. אף אחד מאיתנו לא יודע מהו כיוון הריביות, אבל הסיכון של סביבת השקעה חדשה הפך במהרה למציאות.

איך יכולים משקיעים להגן על עצמם בפני תרחיש עלייה בתשואות? בהתחשב בסביבת התשואות הנוכחית ובתחזיות להתאוששות בכלכלה, אנו רואים את מניות חברות ה-BDC ממוצבות היטב לקראת הסערה. למשקיעים המחפשים חשיפה לחברות ה-BDC, אנו ממליצים לשקול חשיפה לקרן הסל VanEck Vectors BDC Income ETF (סימול: BIZD).

מהן חברות BDCs?

Business Development Companies (BDCs) הן חברות פיננסיות המשקיעות בעסקים קטנים ובינוניים, בעיקר באמצעות השקעה בחוב בכיר מגובה נכסים (senior secured debt), המוכר גם כהלוואות בנקאיות או הלוואות ממונפות (bank loans או leveraged loans). למעשה, הן מושקעות במגוון הלוואות בריבית משתנה (floating rate) מגובות בנכסי העסקים.

כ-90% מהנכסים של חברות BDC הם מכשירי חוב בריבית משתנה, הצמודים לריבית הליבור (LIBOR), מתוכם כ-70%-80% מהנכסים במכשירי חוב בכיר (זה יכול להשתנות לפי ה-BDC).

חברות אלו זוכות בטיפול מס יעיל ביותר, בדומה למנגנון של חברות הריט (REIT), הנדרשות לחלק כ-90% לפחות מרווחיהן למשקיעים בצורת דיבידנדים. דוגמאות לחברות BDC מובילות כוללות את Ares Capital Corp (ARCC), את FSR + FSKR) FS KKR Corp I + II) ואת Goldman Sachs BDC Inc (GSBD).

חברות ה-BDC פועלות בדומה לקרנות השקעה פרטיות בעולם האשראי המגובה נכסים, ומנהלות את מאגרי ההלוואות באופן אקטיבי, במטרה למקסם את התשואות ולצמצם את סיכון האשראי. לא במקרה, מרבית חברות ה-BDC מנוהלות כחברות אחיות של חברות פרייבט אקוויטי, כמו Ares ו-KKR.

אז למה BDCs דווקא עכשיו, כאשר התשואות עולות ותחזית המאקרו מתחזקת? כשמנכ"ל חברת BDC הולך לישון בלילה, הוא חולם על עליית תשואות של אג"ח ממשלתיות, על שיפור בתנאי אשראי של חברות ועל התחזקות הכלכלה. שלושת התנאים האלה מגדירים את סביבת ההשקעה בארה"ב.

כאשר עולה ריבית הליבור, עולה גם הריבית על הלוואות ל-BDC, מה שמוביל לתשואות דיבידנד גבוהות יותר המשולמות למשקיע BDC (יש לזכור כי צריך לחלק את הרווחים הללו למשקיע). להבדיל מאיגרות חוב קונצרניות מסורתיות, כמו אג"ח בדירוג השקעה ואג"ח בתשואה גבוהה (high yield), בעלות ריבית קבועה, שעלולות להיפגע מעליית תשואות האג"ח הממשלתיות, הלוואות חברות ה-BDC הן בריבית משתנה.

בכל האמור בכלכלה מתחזקת, ככל שמצב הלווים של חברות ה-BDC משתפר, כך סיכון האשראי פוחת. בנוסף, BDCs מבצעות השקעות מסוימות עם רכיב מניות, באמצעות השקעות במניות בכורה, השקעות היברידיות או הון עצמי בחברות הלווים. השקעות במניות אלה מובילות למרכיב דיבידנד ורווח הון שגדל ככל שעסקי החברות פועלים טוב יותר.

איך תפקדו מניות BDCs היסטורית?

ל-BDC יש רקע השקעות טוב, עם תנודתיות במחירי המניות שלהן במשברי אשראי, אבל שיעורי הפסד נמוכים במהלך המשבר הפיננסי בשנת 2008 וגם במהלך מגפת הקורונה. שיעורי ההפסד ההיסטוריים בהלוואות בכירות היו סביב 0.9% בשנים 2007-2020, על פי נתוני פיץ' ומודי'ס.

ל-BDCs הטובות ביותר יש ביצועי אשראי טובים יותר באופן משמעותי - לדוגמה חברת ARCC, שמאז 2004 הציגה שיעור הפסדים ממוצע נמוך מ-10 נקודות בסיס (0.1%) על השקעות הלוואות מובטחות בכירות. מדדי ה-BDC עלו בדרך כלל על ביצועים של השקעות בנכסי אג''ח, והביצועים ביחס למניות הבנקים השתנו בהתאם לתקופת המדידה.

בשלוש השנים האחרונות, קרן סל חברות ה-BDC (סימול: BIZD) השיגה תשואה כוללת של 34.7% לעומת תשואה של 24.5% של איגרות חוב בדירוג השקעה (LQD), תשואה של 17% של אג"ח high yield (HYG), תשואה של 6.2% באג"ח בריבית משתנה (FLOT) ותשואה של 8.7% במדד מניות הבנקים בארה"ב (KBE).

מתחילת השנה הציגו BDCs תשואה משמעותית טובה יותר מאשר תשואת אג''ח: BIZD עלתה ב-12.8%, LQD ירדה ב-4%, HYG נותרה כמעט ללא שינוי - בירידה של 0.6%, FLOT כמעט ללא שינוי ב 0.3%, ו-KBE בעלייה חדה של 18.9%.

חשיפה לחברות ה-BDC: קרן BIZD

אנו ממליצים למשקיעים המחפשים חשיפה ל-BDC לשקול את תעודת הסל של VanEck Vectors BDC Income (BIZD). קרן דומה היא BDCZ, אבל היא פחות נזילה (נכסים תחת ניהול בהיקף של 51 מיליון דולר בלבד).

קרן הסל BIZD עוקבת אחר מדד הייחוס MVIS US Business Development Companies Index, המרכיב את חברות ה-BDC הגדולות הארה''ב. הקרן מחזיקה ב-26 חברות BDC במשקולות לפי שווי שוק. תשואת הדיבידנד של הקרן היא כ-9.2%.

החזקות מובילות בקרן כוללות את ARCC (12.1%) את ORCC (6.8%) ואת PSEC (5.7%). לקרן יש נכסים תחת ניהול של כ-343 מיליון דולר, עם דמי ניהול של כ-0.4%. קרן BIZD הוקמה בפברואר 2013.

הכותבים הם מנכ"לית משותפת ואנליסט בבית ההשקעות אופנהיימר. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

קרן הסל BIZD

שם הקרן: VanEck Vectors BDC Income ETF
שנת הקמה: 2013
מדד נעקב: MVIS US Business Development Companies Index
נכסים תחת ניהול: 343 מיליון דולר
מחיר: 15.49 דולר
תשואה ב-12 החודשים האחרונים: 16.66%
תשואה בשלוש שנים: 34.8%
דמי ניהול: 0.4%
תשואת דיבידנד: 9.2%