תחרות חדשה לשופרסל: היבואנים שיקימו מיזם סיטונאי למכירה לעסקים קטנים

רשות התחרות אישרה לדיפלומט, גורי וליימן שליסל לחבור לבר הפצה ולנאייקס ולהקים מיזם משותף תחת השם "נילוס" • המיזם יתמקד במתן שירות לנקודות מכירה, בדגש על קטנות ומרוחקות, ויתחרה בפעילות של שופרסל עסקים

עו"ד מיכל הלפרין, הממונה על התחרות / צילום: יונתן בלום
עו"ד מיכל הלפרין, הממונה על התחרות / צילום: יונתן בלום

הרשות התחרות אישרה ליבואניות דיפלומט, גורי וליימן שליסל לחבור לחברת בר הפצה ולחברת נאייקס ולהקים מיזם משותף תחת השם "נילוס". המיזם יתמקד במתן שירות לנקודות מכירה, בדגש על קטנות ומרוחקות, ויתחרה בפעילות של שופרסל עסקים, שבשנים האחרונות העמיקה וביססה את אחיזתה בתחום.

במסגרת האישור העניקה הרשות לחברות פטור מהסדר כובל לתקופה של שלוש שנים מתוך כוונה לאפשר באמצעות המיזם להגיע אל קמעונאים קטנים במיקומים מרוחקים שרוכשים סחורה בכמויות קטנות, שדרישת המינימום מצד הספקים לא אפשרה להגיע אליהם כשכל ספק הפיץ את מוצריו בנפרד. כיום רק קמעונאיות כמו שופרסל, רמי לוי ואחרות מסוגלות לספק את המגוון הרחב הזה בהיקפים המתאימים גם למכולות ביישובים מרוחקים.

הרעיון מאחורי המיזם הוא הקמת זירת מסחר שתאפשר לכל ספק להציג את מרכולתו במחיר אשר ייקבע על-ידו (ללא כל התערבות מצד נילוס) ומנגד יכול כל קמעונאי לבחור מתוך מגוון המוצרים המוצעים בזירת המסחר את המוצרים שהוא מעוניין לרכוש. לאחר ביצוע הזמנה על-ידי הקמעונאי יופצו כל המוצרים אותם רכש הקמעונאי באמצעות בר הפצה. בר הפצה תספק את השירותים האלה, ובכלל זה את ליקוט המוצרים והגבייה. על-פי האמור בבקשת הפטור, כל התהליך המתואר לעיל יתבצע ללא כל התערבות מצד הספקים שהם בעלי המניות בנילוס.

ואולם לצד ההחלטה לאשר את המיזם, מציינים ברשות כי "בצד היעילות שבהסדר, עשויים להתעורר מספר חששות תחרותיים כתוצאה מיישומו וביניהם חסימת ספקים על-ידי נילוס, הפעלת כוח שוק חד-צדדי או מתואם, על-ידי ספקים כלפי קמעונאים וחשש כתוצאה מקיומו של שולחן משותף" (תיאום מחירים).