האם מאז שהסינגפורים הפחיתו מסים הם התעשרו פי 2 מאיתנו?

כמה פנטסטית הייתה הצמיחה בסינגפור מאז רפורמת המס? בדקנו את המספרים של נפתלי בנט • המשרוקית של גלובס

נפתלי בנט / צילום: אמיר מאירי
נפתלי בנט / צילום: אמיר מאירי

"תוכנית סינגפור" שמשווק יו"ר ימינה נפתלי בנט נתלית בסיפור מכונן: הסינגפורים חוללו נס כלכלי מדהים באמצעות הורדת מס והקטנת המגזר הציבורי. את המודל הזה צריך להעתיק לכאן. "עד שנת 2003 הייתה סינגפור ברמת חיים דומה לשל ישראל (במונחי תמ"ג לנפש)", בנט מספר בעמוד הראשון שמוקדש לתוכנית באתר האינטרנט שלו. "מרגע שהחילו סדרת רפורמות שהורידו את המסים, ייעלו את המגזר הציבורי ופתחו את השווקים - כלכלת סינגפור המריאה, ותושביה הפכו עשירים כמעט פי 2 מאיתנו".

בנט רוצה שנאמץ את "המודל הסינגפורי". מה הוא שכח לספר?

שתי מדינות, נקודת פתיחה זהה, אחת בלבד הפחיתה מסים, וכעת היא עשירה כפליים. האם התיאור הזה נאמן למציאות?

ממשלת סינגפור אכן השיקה ב-2003 סדרת רפורמות: הורדת מס הכנסה וחברות מ-25% ל-20%, ביטול מס הדיבידנד, העלאת מס הקנייה ועוד.

השוואת התוצר בין מדינות לאורך זמן היא עסק מסובך. הערך נמדד במטבע מקומי וצריך לתרגם אותו ליחידה משותפת, לרוב לדולרים, ולהחליט אם מתחשבים באינפלציה. יש יותר משיטה אחת. בנט מציג גרף מהבנק העולמי שמשווה את התמ"ג לנפש לפי ערכו הנומינלי בדולר אמריקאי בכל שנה. כבר כאן רואים שב-2002, ערב הרפורמה, התמ"ג לנפש בסינגפור היה 22,160 דולר לשנה, ובישראל רק 18,436. יתרון של יותר מ-20%. סינגפור באמת צמחה מהר יותר, וב-2019 הגיעה ל-65,233 דולר לנפש לעומת 43,492 בישראל. אבל זה לא "כמעט פי 2" אלא 50% יותר. אם נחשב בערכים ריאליים, הצמיחה בשתי המדינות תיראה מהירה פחות, אבל הפערים יישארו דומים.

מה אם במקום לתרגם לדולרים נשווה את התוצר לנפש במונחי כוח קנייה (PPP)? במקרה זה, לפי הבנק העולמי, התמ"ג לנפש הסינגפורי אכן גבוה היום פי 2.4 מהישראלי. אבל כבר ב-2002 הוא היה גבוה פי 1.8, כלומר ב-80%.

בנט שוכח לספר עוד שני פרטים חשובים. האחד: סינגפור צמחה במהירות הרבה לפני 2003. ב-17 השנים שקדמו לרפורמת המס, התמ"ג לנפש צמח בה ב-4.3% לשנה בממוצע - נקודת אחוז יותר מאשר ב-17 השנים שאחריה. השנייה: יש עוד מדינה שהשיקה ב-2003 מתווה להפחתה ניכרת במס הכנסה וחברות. זו הייתה ישראל, ושרי האוצר שקידמו אותה היו סילבן שלום ובנימין נתניהו.

 
  

בשורה התחתונה: דברי בנט לא נכונים ברובם. התמ"ג לנפש בסינגפור צמח מהר עוד לפני 2003, והיה גבוה מבישראל ערב הרפורמה הן בדולרים והן בכוח קנייה. מאז הוא גדל מהר יותר מבישראל אך לא הוכפל.

תחקיר: אוריה בר-מאיר