גוגל תפסיק לחלוטין למכור פרסומות על בסיס ניטור גלישה בדפדפן

גוגל, חברת הפרסום הדיגיטלי הגדולה בעולם, הודיעה כי לא תפתח עוד טכנולוגיות לניטור גולשים כשהם עוברים מאתר לאתר ברשת • ההצהרה תקפה רק לניטור גלישה באתרי אינטרנט ולא באפליקציות למובייל

גוגל / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאטיב
גוגל / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאטיב

גוגל מתכננת להפסיק למכור פרסומות לחלוטין על בסיס ניטור הגלישה של משתמשים באתרים שונים, שינוי בעל השלכות משמעותיות על תעשיית הפרסום הדיגיטלית שמשתמשת בטכניקות ניטור כאלה לפרסום ממוקד.

גוגל כבר הודיעה בשנה שעברה כי תוותר על הטכנולוגיה הפופולרית ביותר של ניטור גולשים, קוקיז (Cookies), בדפדפן כרום החל מ-2022. אולם היום (ד') החברה הוסיפה והודיעה בבלוג שלה כי לא תפתח טכנולוגיות מעקב אלטרנטיביות, או תשמש בטכנולוגיות כאלה של אחרים, כתחליף בעסקי הפרסום שלה.

המשמעות היא שגוגל תפסיק בשנה הבאה להשתמש בטכנולוגיות מעקב שמזהות גולשי אינטרנט כשהם עוברים מאתר לאתר. גוגל היא חברת הפרסום הדיגיטלי הגדולה בעולם והחלטתה שלה באה על רקע השיח הגובר בנושאי פרטיות ותשומת הלב הרגולטורית הגוברת.

"אם הפרסום הדיגיטלי לא יתפתח כדי לענות על הדאגות הגוברות של יחידים לגבי פרטיות ולגבי למה המידע האישי שלהם משמש, אנחנו מסכנים את העתיד של האינטרנט הפתוח והחופשי", כתב דיוויד טמקין, מנהל המוצר של גוגל המוביל את השינוי.

כתחליף גוגל מתכוונת להשתמש בטכנולוגיה חדשה שהיא מפתחת עם אחרים במה שמכונה "ארגז החול של הפרטיות", ללא איסוף מידע על משתמשים ממגוון אתרים. כלי אחד כזה מנתח את הרגלי הגלישה של משתמשים במכשיר שלהם עצמם ונותן למפרסמים קיבוץ של קבוצת משתמשים עם תחומי עניין משותפים, במקום לתת מידע פרטני על משתמשים בודדים. גוגל מסרה כי תתחיל בדיקות פתוחות של הטכנולוגיה ברבעון השני השנה.

גוגל מסרה כי ההצהרה שלה תקפה רק לאתרים ולא לאפליקציות למובייל. למרות זאת מדובר בהמשך המגמה של צמצום הניטור בתעשיית הפרסום הדיגיטלי. אפל למשל מתכננת בהמשך השנה לבקש ממשתמשים הסכמה מפורשת לכך שאפליקציות ינטרו את פעולותיהם לצורך יצירת פרסום ממוקד, שינוי שפייסבוק היא המתנגדת הגדולה ביותר שלו. במקביל הרגולטורים הממונים על פרטיות באיחוד האירופי הגישו שורת תלונות על המידע שאתרים משתפים עם צד שלישי.