סמים | דעה

תמיכה בלגיליזציה – תו תקן להיגיון בריא ודרך ארץ

הגיע הזמן להתקדם ולהפסיק לתת קנסות בסכומי עתק. חייבים למחוק את הרישומים הפליליים על עבירות סמים, להפסיק לבזבז ליחידות הטובות ביותר במשטרת ישראל את זמנן היקר והמוגבל על רדיפת מיליון וחצי אזרחים שצריכים להרגיש דחויים ומושפלים במדינתם • אז איפה המפלגות השונות עומדות בעניין?

קנאביס / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאטיב
קנאביס / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאטיב

זה כבר לא סוד שהשאלה המרכזית במערכת הבחירות יושבת על ציר בעד ונגד בנימין נתניהו. לא ימין ושמאל, לא שמרנים וליברלים - רק ביבי או רק לא ביבי, ככה מתחלקת העוגה על המסך אחרי כל סקר מנדטים. למרות זאת, בין לבין מצליחים לבצבץ להם נושאים מהותיים יותר, נושאים שמחלקים את המחנות האלה, שתוהים, כיצד נכון לחלק את הקולות בתוך הציר שבין שמרנות לליברליזם. מעין נייר לקמוס שבודק לאיזה צד אתה משתייך. דוגמה מובהקת לכך הן סוגיות דת ומדינה כמו נישואים אזרחיים, תחבורה בשבת או באופן עקרוני - הישיבה עם החרדים בקואליציה.

צריך להגיד את האמת, נייר הלקמוס הזה כבר שחוק מדי ואינו מזהה מקילומטרים שום טביעת אצבע. במבחן המציאות, גם קואליציות ללא החרדים לא הצליחו לתקן את הסוגיות האלו, ובפועל, רוב רובם של אזרחי ישראל תומכים בעמדות הליברליות, אך החלוקה בנושא הזה היא מגזרית מדי ולא רציונלית. לכן, הגיע העת לנייר לקמוס חדש. כזה שיבדוק מי מהמפלגות ליברלית באמת או מי שמרנית מהסוג הישן - לגליזציה של קנאביס.

כן, דווקא הנושא שהסתובב פה שתי מערכות בחירות כנושא מהותי, ואז ירד לטמיון, הוא סרגל ישר מעין כמוהו. כי קנאביס הוא לא נחלתם של חילונים תל אביבים, הוא גם לא נושא ליהודים בלבד. סקרים רשמיים של הרשות למלחמה בסמים הוכיחו שצרכני קנאביס יש באותו השיעור בקרב כל האוכלוסיות, כלומר - לא משנה איזה מפלגה תבדקו, 20-30 אחוזים ממצביעיה צורכים קנאביס, כולן מייצגות צרכני קנאביס ולכן זהו נייר הלקמוס המושלם. כי כאשר ישנם צרכני קנאביס אשר בוחרים במפלגה התומכת בהמשך מדיניות הפללתם - עליהם לפחות לדעת כי מדובר בבחירה אבסורדית.

הגדרתו של הקנאביס כסם מסוכן היא שמרנות פגאנית מהסוג העתיק ביותר. רבים כבר דיברו על התעלולים שהובילו אותו להיות מוגדר כסם מסוכן, אך כעת, אין ספק שהגיע הזמן להתקדם ולהפסיק לתת קנסות בסכומי עתק לעשרות אלפים בשנה ולהעמיד לדין אלפי אזרחים, למחוק את הרישומים הפליליים על עבירות סמים לא אלימות שרשומים לכ-80,000 אזרחים, להפסיק לבזבז ליחידות הטובות ביותר במשטרת ישראל את זמנן היקר והמוגבל על רדיפת מיליון וחצי אזרחים שצריכים להרגיש דחויים ומושפלים במדינתם. מפלגות מתקדמות מציעות לעבור למדיניות של מידע ושליטה, במסגרתה מאפשרים גידול, הפצה ושיווק תחת כללים המבטיחים העברת מידע ובריאות הציבור.

היתרונות של הסדרת השוק, או בשם העממי, לגליזציה, ידועים, רווח מס של מיליארדים בכל שנה, מכת מוות לעבריינות בישראל, נקודת קפיצה לשוק עולמי בשווי מאות מיליארדים, אלפי מקומות עבודה, שיפור בבריאות הציבור ובהינתן עובדות אלה, אפשר לומר בדרגת וודאות גבוה מאוד שכל מי שמתנגד להסדרת שוק הקנאביס נטול היגיון בריא ואולטרה שמרן.

שימו לב כיצד נייר הלקמוס הזה עובד. לדוגמה, איך בדיוק אפשר לתפוס ברצינות אדם כמו נפתלי בנט המנסה להציג לעצמו חזות "ליברלית". איזה ליברל בעולם תומך בהמשך הפללת צרכני הקנאביס? אין. אפס. ערוצי התקשורת כולם צריכים לעמת את בנט, סמוטריץ, עבאס, ליצמן ויתר המתנגדים בשאלות האלה ולהדגיש את התנגדותם. אני יודע רק דבר אחד - שכל מי שהיגיון בריא ודרך ארץ חשובים לו - לא יתמוך במתנגדים לשינוי, ולפיכך חתמתי על הצעה למועמדים לכנסת במסגרת " הסכם ליגלייז 21" של תנועת "ליגלייז". בעיקר הזדהיתי עם העצה האוניברסלית שהם פירסמו: "תתחייבו לייצג אותנו - נשקול להצביע לכם. לא תתחייבו - לא נצביע לכם, פייר לא?". וואלה פייר.

הכותב הוא מנכ"ל עלה ירוק לשעבר