אתרי הבילוי והאטרקציות המשפחתיות יורשו לפתוח למחוסנים ולמחלימים - הילדים לא יוכלו להיכנס

ביום ראשון הקרוב צפוי המשק להיפתח מחדש תחת מגבלות התו הירוק, ואיתו גם אתרי בילוי ופעילות לכל המשפחה • אלא שלאתרים יוכלו להיכנס רק מחוסנים או מחלימים, מה שמשאיר את קהל היעד העיקרי שלהם - ילדים - מחוץ לתמונה • "בשעה שלקניונים ילדים יכולים להיכנס, לאתרי בילוי שחלקם באוויר הפתוח הוחלט שלא"

iJump - פארק טרמפולינות ואקסטרים / צילום: iJump
iJump - פארק טרמפולינות ואקסטרים / צילום: iJump

ביום ראשון הקרוב אמורים להיפתח אתרי הבילוי (אטרקציות) במסגרת מגבלות התו הירוק. המגבלות הללו קובעות כי הכניסה תותר למחלימים ולמחוסנים בלבד. ובמילים אחרות, קהל היעד של מאות אתרי הבילוי, קרי ילדים ומשפחות - לא יוכל להיכנס. התוצאה: תסכול רב מצד בעלי העסקים, שכבר מזה כשנה סגורים, וכוונה שלא לפתוח בתנאים שנוצרו.

"בשעה שלקניונים ילדים יכולים להיכנס במגבלת התו הסגול, לאתרי בילוי שחלקם באוויר הפתוח הוחלט שלא. זה אבסורד", אומרת רווי רז מהנהלת התאחדות האטרקציות. ההתאחדות מייצגת מאות אתרי בילוי דוגמת מיני ישראל, פארק המים שפיים, לונה פארק, מתחמי איי ג'אמפ ועוד.

"רוב המקומות סגורים כמעט שנה ואחרי שכבר הובטח לנו שהעיוות יתוקן בינתיים זה לא קורה. בפעימה השנייה לא אפשרו לנו לפתוח יחד עם מקומות אחרים כמו אתרי רשות הטבע והגנים וכעת מסתמנת פתיחה בתנאים שלא רלוונטיים לנו.

"עסקים שבנויים על פעילות לכל המשפחה, לא יכולים לפעול במתכונת שבה אין לילדים אפשרות להיכנס וגם לא במתכונת של תו ירוק כפי שאושרה למלונות והיא שילדים יכולים להיכנס לאחר בדיקת קורונה.

"אין סיבה שאופן ההפעלה שלנו יהיה שונה מגני חיות, ממוזיאונים ומקניונים שפועלים בתו סגול, כלומר שמירה על מרחק, מכסה של מבקרים ועטיית מסיכות. כך ניהלנו את העסקים בקיץ.

גם אם יותר לנו לפתוח בכפוף לביצוע של בדיקות קורונה לילדים - אף הורה ישלח את הילד שלו לעשות בדיקת קורונה לפני ביקור בקיבצובה. זה לא כמו תכנון של חופשה והיערכות מראש עם בדיקה משום שהרבה מהביקורים באתרים שלנו הם ספונטניים. מה גם שלא יתכן שעל בילוי של שעתיים כל מבקר ייאלץ לעשות בדיקה.

"מתקבלות החלטות שרירותיות בלי להבין באמת את האופי של העסקים ומה שהם צריכים. רוב העסקים יישארו סגורים. אנחנו מדברים על מאות עסקים שמעסיקים עשרות אלפי עובדים שסופגים נזק מצטבר של 160 מיליון שקל בחודש כשהם סגורים כמעט שנה.

"אנחנו נמצאים בשיח הזוי ומתמשך מול כל הגורמים במשרדי הבריאות, הכלכלה, האוצר והתיירות כולם מבטיחים משהו - ובסוף נסוגים מזה. לקחו אותנו כשעיר לעזאזל ומתנהגים בחוסר רגישות ובחוסר אחריות כלפי העסקים שלנו בלי סיבה מספקת. גם נתוני ההדבקה בתוך אתרי הבילוי עמדו על פחות מחצי אחוז כך שאין סיבה הגיונית למגבלות הללו"

עו"ד ד"ר אופיר מילר, בעלים ושותף בכדור פורח של תל אביב ובסינמקס 360 תל אביב, מספר כי "אנחנו מתנהלים בחוסר ודאות מוחלט. אנחנו צריכים לגייס עובדים ולהיערך בשעה הממשלה עדיין לא אישרה את התקנות ובשעה ששרת התיירות אורית פרקש-הכהן התחייבה מפורשות שלא יאפשרו מצב שבו לא תותר כניסה של ילדים לאתרי הבילוי.

"ההתעללות והאבסורד לא נעצר רק מול העסקים אלא גם מול הילדים ששנה יושבים מול מסכים ועכשיו הן יכולים לצאת החוצה - לקניון כן אבל לא לאתר בילוי ופנאי. אנחנו מציעים לפעול על פי תנאים של פיקוח מחמיר אלא שלפי המצב כיום, ילד שירצה לבלות באתר בילוי יצטרך להידבק בקורונה ולהחלים משום שהכניסה היא למחוסנים ולמחלימים בלבד.

"אנחנו נושאים את עיננו להבטחת שרת התיירות שהתחייבה בפני ההתאחדות אל מול עשרות האטרקציות שמארחות מיליוני אנשים בשנה. כבר ניסחנו מול משרד הבריאות תו סגול מחמיר לאתרי הנופש שכולל הגדרות על שיעורי תפוסה, שמירה על מרחקים, שימוש במתקנים ותחזוקה. הסכימו למתווה ואז בישיבה פנימית ישב מישהו שהחליט שלא. לפתוח מקומות כמו שלנו בלי ילדים זה כמו לפתוח בריכה בלי מים או חדר כושר בלי משקולות.

מבחינתי כבעל עסק עדיף לי כבר שיודיעו לי שאני לא פותח ויתנו לי פיצוי מאשר פתיחה במסגרת התקנות הנוכחיות. אם זה יאושר נפנה מידית לבג"ץ בטענה שמפלים אותנו לרעה".

מלשכת שרת התיירות אורית פרקש-הכהן נמסר כי "שרת התיירות שוחחה עם התאחדות האטרקציות והדגישה את המחויבות שלה לסייע לענף שמושבת מזה כמעט שנה. השרה וצוותה עדכנו כי לאחר שקיבלו טיוטת תקנות ממשרד הבריאות שלא כללו את פתיחת האטרקציות כלל - הרי שכחול לבן הודיעה למשרד הבריאות שלא תאשר תקנות שלא כוללות את פתיחת ענף האטרקציות. בעקבות זאת מתקיימים כעת דיאלוג בין המשרדים מתוך הבנה כי יש מקום לבניית מתווה פתיחה".

ממשרד הבריאות לא התקבלה תגובה.