ארה"ב הכניסה את שיאומי לרשימה שחורה בגלל פרס שקיבל המייסד מסין

מחלקת ההגנה האמריקאית הצביעה על הפרס ועל השאיפות של שיאומי בתחום הטכנולוגיה כסיבות להכללתה ברשימת חברות עם קשרים לצבא הסיני

ליי ג'ון, מנכ"ל ומייסד שיאומי / צילום: Reuters, Oriental Image
ליי ג'ון, מנכ"ל ומייסד שיאומי / צילום: Reuters, Oriental Image

בכירים אמריקאיים הכניסו את חברת הטלפונים החכמים הסינית שיאומי (Xiaomi) לרשימה שחורה כחברה בעלת קשרים עם הצבא, באופן חלקי עקב פרס מסין שקיבל מייסד החברה על תרומתו למדינה. כך נמסר ממחלקת ההגנה האמריקאית בדיווח משפטי.

ליי ג'ון, מנכ"ל ומייסד שיאומי, קיבל את פרס "תרומה יוצאת דופן לסוציאליזם עם מאפיינים סיניים" בשנת 2019 ממשרד התעשייה וטכנולוגיית המידע הסיני. שיאומי מתגאה בפרס - הניתן ל־100 מנהלים סיניים באותה שנה - בעמוד הביוגרפיה של ליי באתר החברה ובדו"ח השנתי שלה.

הפרס - יחד עם השקעתה השאפתנית של שיאומי בקידום טכנולוגיות כגון דור 5 ואינטליגנציה מלאכותית - הספיקו למשרד ההגנה בינואר כדי להוסיף את החברה לרשימת החברות התומכות בצבא הסיני, כך נמסר בדיווח. ההגדרה אוסרת על אמריקאים להשקיע בחברה, שהיא השלישית בגודלה בעולם מבחינת היקף מכירות של טלפונים חכמים.

הצידוק האמריקאי להכללת שיאומי ברשימה נפרש בדיווח לבית המשפט, שהגיש משרד ההגנה של ארה"ב בתגובה לתביעה שהוגשה בבית דין מחוזי בוושינגטון בידי החברה הסינית, שניסתה להפוך את ההגדרה. הדיווח נעשה בשבוע שעבר אך עוד לא פורסם, והוא מהווה את הפעם הראשונה שבה המשרד הממשלתי האמריקאי מסביר למה נכללה שיאומי ברשימה.

דוברת של שיאומי לא הגיבה מייד לדיווח. בעבר הכחישה החברה כל קשר לצבא הסיני ואמרה שהיא מוכרת לצבא מוצרים ושירותים רק לשימוש אזרחי ומסחרי.

שיאומי נוספה לרשימה של משרד ההגנה בימים האחרונים של כהונת טראמפ, ב־14 בינואר, יחד עם עוד 8 חברות סיניות, כולל חברות חלל וחברות שבבים. בסך הכל הוסיפה המחלקה לרשימה 44 חברות, כולל ענקית הטלפוניה וואווי (Huawei) ויצרנית המעבדים SMI, שתי חברות שגם הכחישו כל קשר לצבא.

האנליסטים הופתעו

מניית שיאומי, שעלתה במחירה יותר מפי שלושה בהונג קונג בשנה שעברה, צנחה ב־25% מהסגירה ב־14 בינואר.

הכנסתה של שיאומי לרשימה הפתיעה אנליסטים רבים, בהתחשב בכך שהחברה מתרכזת בייצור מוצרי אלקטרוניקה לצריכה ביתית. בנוסף לטלפונים, החברה מייצרת גאדג'טים המתחברים לאינטרנט כמו מטהרי אוויר, קורקינטים, משקלי גוף ושעוני כושר גופני. שלא כמו וואווי, יריבתה העיקרית בטלפונים, שיאומי לא מוכרת תשתיות תקשורת או ציוד אחר שעשוי להיחשב לרגיש.

שיאומי הצליחה בשנה האחרונה בשוק הקשוח והתחרותי של טלפונים חכמים, ולקחה חלק מנתח השוק של וואווי. ברמה עולמית, משלוחי המכשירים מתוצרת החברה עלו בכמעט שליש ברבעון הרביעי, והפכו אותה למוכרת השלישית בגודלה אחרי אפל וסמסונג, כך על פי נתונים מ־International Data Corp.

בתביעה, טענה שיאומי שמשרד ההגנה לא הציע שום הסבר להחלטה ולא נתן לחברה אפשרות להגיב.

את הפרס קיבל ליי מסוכנות הממשלה הסינית המפקחת על חברות טכנולוגיה ועל מדיניות תעשייתית. על פי מחלקת ההגנה האמריקאית, המשרד הסיני עוזר לנהל את המדיניות הסינית של מיזוג בין הצבא לסקטור האזרחי, שלפיה בייג'ינג מסתמכת על יזמים פרטיים לפיתוח טכנולוגיה צבאית.

הפרס מוענק אחת לחמש שנים ליזמים מובילים מהסקטור הפרטי. הפרס האחרון, משנת 2019, ניתן ל־100 אנשים. מנכ"לים מוכרים אחרים שקיבלו אותו כוללים את דינג ליי מחברת משחקי הווידאו והאינטרנט NetEase, וואנג גאופיי מחברת התקשורת החברתית Weibo, וואנג צ'ואנפו מיצרנית כלי הרכב BYD ואחרים.

הסיבה השנייה שצוינה בידי משרד ההגנה הייתה תוכניותיה של שיאומי להשקיע 50 מיליארד יואן (כ־7.7 מיליארד דולר) על פני חמש שנים בטכנולוגיית דור חמישי ובאינטליגנציה מלאכותית. ליי הציג את תוכניות ההשקעה במכתב לקראת השנה החדשה ששלח לעובדים בינואר 2020. החברה גם הרחיבה לגבי האסטרטגיה הזו בדוח השנתי שלה משנת 2019, ואמרה שהיא מתכננת "להבטיח את הדומיננטיות המלאה שלנו בעידן החיים החכמים החדש", על ידי פיתוח טכנולוגיות שמשלבות בין דור חמישי, אינטליגנציה מלאכותית, ומה שמכונה האינטרנט של הדברים, הכולל גאדג'טים המחוברים לאינטרנט.

הטכנולוגיות האלה הן עדיפויות לצבא הסיני, כך על פי מחלקת ההגנה, שהגדירה את הדור החמישי ואת האינטליגנציה המלאכותית כ"תחום עניין מרכזי של הרפובליקה העממית של סין, ומוקד של אסטרטגיית השילוב בין הצבא לספרה האזרחית".

ביום חמישי, תאגיד הטכנולוגיה Luokong, חברת ביג דאטה סינית, הוסף לרשימה של מחלקת המדינה בארה"ב לצידה של שיאומי, והגיש גם הוא תביעה בארה"ב להוצאתו מהרשימה.

ג'ינג יאנג השתתף בהכנת הכתבה.