מפעילי התקשורת חוששים מהקצאה חופשית של תדרים

משרד התקשורת פרסם קול קורא לקראת גיבוש מדיניות בתחום ה-26 גיגה הרץ, והמפעילים חוששים לאבד נתח הולך וגדל מרווחיותם שכבר נמצאת בתחתית

אנטנת 5G./ צילום: shutterstock
אנטנת 5G./ צילום: shutterstock

משרד התקשורת פרסם קול קורא בשאלה כיצד לחלק תדרים בתחום הגלים המילימטריים, והמפעילים מביעים חשש כבד מהאפשרות שהתדרים יוקצו לכל דכפין. שיחות עם מפעילים מעלות חשש כבד מאוד שאם משרד התקשורת לא יגביל את התדרים לשימושם בלבד, יתרחש כאוס שעשוי להביא לקריסת חלק מהם.

הקול הקורא שפרסם משרד התקשורת בנוגע לתדרים בתחום ה-26 גיגה הרץ גרם למפעילי התקשורת בארץ לכאבי בטן גדולים. מנגד, יצרניות ציוד וחברות קבלניות המתמחות במתן פתרונות תקשורת רחבי פס, חושבות הפוך וקוראות למשרד התקשורת להקצות את התדרים לשחקנים שהם לא מפעילים על-מנת להגביר את התחרות בהם.

תחום ה-26 גיגה הרץ משמש כתדר משלים עבור חברות הסלולר בדור החמישי. חלקן רואות בו תחליף ל-WIFI, ובעיקרון התדר מיועד לכיסוי מצומצם יחסית במרחקים לא גדולים, כמו אצטדיונים למשל. מכיוון שהתדר פנוי ,וניתן למצוא בו רוחב סרט של מאות מגה, הרי שאין חשש שיימצא במחסור, ולכן הוא יכול להספיק לכל המפעילים וגם לשחקנים עצמאיים שירצו לקבל את הנגישות לתדר כאמצעי וכמשאב לתחרות במפעילים הקיימים.

במשרד התקשורת רחוקים מאוד מגיבוש מדיניות, ולכן פרסמו קול קורא כדי להבין את הדינמיקה בשוק. במשרד מבינים שהכניסה וההתפתחות של הגלים המילימטריים בעולם היא עובדה קיימת שחייבת לבוא לידי ביטוי גם בישראל, ולכן לא מתלהבים מהאפשרות להגבלת התדר רק למפעילים, במיוחד שהתדר לא במחסור.

מנגד נזכיר כי יש ביקוש של רשויות מקומיות ועסקים שמעוניינים למצוא חלופות או השלמות לפריסת סיבים אופטיים במקומות שהדבר לא כלכלי בפריסה קרקעית, ולכן הגלים המילימטריים יכולים להיות פתרון במצבי גישור כאלה. לכן, על-פי הערכות, משרד התקשורת יאפשר שימוש בתדרים גם למי שאינו מפעיל גדול, על-מנת לעודד תחרות ולאפשר לציבור לבחור את הפתרונות המתאימים לו, כפי שהדבר קורה עם תדרים בתום ה-60 גיגה שמשמשים היום ברשויות מקומיות כתחליף לסיבים אופטיים בעיקר לצורכי עיר חכמה לדוגמה. 

סיבה נוספת לחשש הוא מה שהמפעילים רואים שקורה עכשיו בתחום הסיבים האופטיים והמדיניות המרחיבה של המשרד שמאפשרת למפעילים קטנים לפרוס תשתיות סיבים ביישובים קטנים של עד 8,000 משקי-בית. המטרה במדיניות הזו היא לעודד פריסה של סיבים, אך מנגד הדבר פוגע בכלכליות של הפריסה על-ידי המפעילים הגדולים, שרואים כיצד התחרות מתרחבת, ויש יותר ויותר יישובים שלא מחכים לשחקנים הגדולים שיבואו לפרוס סיבים, ופורסים דרך קבלנים עצמאיים.