הייטק | דעה

הקורונה נתנה הזדמנות לעובדות מוכשרות לעשות את המעבר להייטק

עבור נשים הייתה זו הזדמנות גדולה במיוחד, לסגור פערי שכר ולהתקדם בתפקיד, אך בפועל מעטות עשו את המעבר, כיוון שהאתגרים שעומדים בפניהן שונים מאלה של הגברים

המציאות בהייטק השתנתה עבור החברות והעובדים / צילום: PIXABAY
המציאות בהייטק השתנתה עבור החברות והעובדים / צילום: PIXABAY

בשנה האחרונה נרשמה דרמה יוצאת דופן בשוק העבודה. מצד אחד, מעל חצי מיליון ישראלים איבדו את מקום העבודה. אבל בהייטק? אחרי ההלם הראשוני, השכר הממוצע דווקא עלה. המאבק על הטאלנטים המקומיים הגיע לשיא של כל הזמנים על רקע גיוסי הון של 10 מיליארד דולר. על פניו, הזדמנות מדהימה לעובדים מוכשרים בתעשיות לואו-טק שנפגעו ממשבר הקורונה. אבל בפועל, מתי מעט עושים את המעבר.

עבור נשים, זו הזדמנות גדולה במיוחד לסגור פערי שכר ולנצל מעבר מחברות גדולות לסטארט-אפים קטנים כדי להתקדם בתפקיד. אבל האתגרים שעומדים בפניהן במעבר להייטק שונים מאלה של גברים.

יש איזו הנחת יסוד שלעבור להייטק זה בלתי אפשרי. תחושת אי רלוונטיות קשה מכה במועמדים לנוכח תיאורי המשרה. ואצל מועמדות? פי כמה וכמה. מחקרים מראים שנשים מגישות מועמדות למשרה רק אם הן עומדות ב-100% מהדרישות. גברים, לעומת זאת, ייגשו למשרה גם אם הם עונים על 60% מהדרישות.

כל מי שעברה מלואו-טק להייטק תעיד שהקושי הגדול ביותר הוא למצוא את היזמת או את המנכ"ל, שיאמינו שהמיומנויות שהביאו אותך עד כה, יאפשרו לך להמריא גם בטריטוריה החדשה. לירון בן זקן היטיבה לתאר זאת בסרטון שמתאר את הניסיון המתיש לעבור. אבל בכל הקשור לנשים, האמת העגומה היא שהאדם הראשון שצריך להאמין בך, זו את בעצמך.

שלא תטעו: נשים יודעות היטב מה הן שוות. מה שמשתק אותן הוא הפחד מדחייה. קשה להן להאמין שמישהו ייתן להן הזדמנות, אז הן מפסיקות לנסות. וכך מנהלות עתירות הישגים מוצאות עצמן במשרות לא מספקות שלא הולמות את כישוריהן, ומחמיצות הזדמנויות. איך משנים את זה?

 בעוד רגע יעלו עליי

עברתי להייטק לפני שנה, אחרי שמאסתי בקבלת ההחלטות המזדחלת של ארגוני ענק. רציתי לחזור לעקומת למידה תלולה. לקחת מוצרים חדשניים ולהפוך אותם למותגים שהלקוחות לא יכולים לחיות בלעדיהם. מהר מאוד הופתעתי לגלות את הערך של הידע והניסיון שהבאתי לשולחן, למרות - או בזכות - הרקע השונה שממנו הגעתי. אבל הפתיע אותי יותר לגלות עד כמה נדירים סיפורים כאלה.

כבר בראיון הראשון שלי בסטארט-אפ טכנולוגי, ידעתי שהם מחפשים בדיוק את מה שאני מומחית בו - בניית מותג ויצירת ביקוש - אבל חששתי שכל אזכור של ניסיון העבר הלואו-טקי שלי יתקבל בהרמת גבה. החלטתי לעקוף את הפער בין הניסיון שלי לתיאור המשרה בדרך אחרת. חקרתי את החברה ושאלתי את עצמי איך אני משיגה צמיחה בתפקיד המדובר. הכנתי רשימת רעיונות שהתבססו על הכישורים הכי חזקים שלי. עדיין נשמעתי כמו חייזר, אבל עכשיו לפחות היה לי מספיק ביטחון להגיע לראיון.

 מי שמעזה, מנצחת

פריצות הדרך הכי גדולות שלנו מתרחשות מחוץ לאזור הנוחות. כמו בחדר כושר, הסיבולת נבנית כשאנחנו על סף קריסה. זה פשוט חייב להיות קשה. ולקושי הזה צריך להתרגל. להפוך אותו ליומיומי.

והאמת? כשעברתי להייטק לא כל כך הרבה השתנה. הדרג והתחום נשארו זהים, רק את התעשייה החלפתי. ועדיין, כדי לסגור את הפער למדתי כמו משוגעת. קראתי שעות ותוך כמה שבועות, המומחיות שלי חזרה לצוף ואפשרה לי לדלבר. אבל הדבר הכי משמעותי שלמדתי, זה ששווה להעז.

הכותבת היא סמנכ"לית שיווק ב-Lusha, מאמנת נשים בהתנדבות כדי להשיג ייצוג גבוה יותר לנשים בתפקידי ניהול