המשרד להגנת הסביבה: התפקיד החשוב ביותר שניתן להעלות על הדעת בעת הזו

מתחת לאף של המפלגות נמצא אחד המשרדים שמדברים אל ליבם של רבבות
ודווקא אותו אף אחד לא דורש • על המפלגות לספר לנו מה יעשו עם המשרד החשוב

הצטברות זפת על חוף הים / צילום: מרכז למחקר סביבתי חיפה
הצטברות זפת על חוף הים / צילום: מרכז למחקר סביבתי חיפה

פעם רביעית בחירות והמפלגות המתמודדות לכנסת, ללא יוצא מהכלל, ממשיכות לפספס את הדרך לליבו של הבוחר. נראה כי לכולם נוח להעתיק את מסרי האתמול, לדבר על מה שהן מכירות. איראן, קורונה, שחיתות והבטחות סרק בשלל נושאים.

מתחת לאף של המתמודדים השונים ובטח של יועצי הבחירות שלהם, נמצא אחד המשרדים שמדברים אל ליבם של רבבות בוחרים ודווקא אותו אף אחד לא דורש. זה המשרד שיקבע מה ננשום, מה נאכל, מה נשתה, במה נרחץ. זהו המשרד שממנו מפחדים תאגידים, שיכול לתת קנסות של מיליונים, להעמיד פושעים לדין ולקבוע יותר מכל משרד אחר את בריאות ואיכות החיים של כולנו.

זה המשרד להגנת הסביבה, מתחבא לו מאחורי משרדים עתירי ג'ובים, כבוד ושררה. שר או שרה שירצו בכך יוכלו לקנות את עולמם הפוליטי בשורה של מהלכים שנוגעים ישירות כמעט בכל אחד מתושבי המדינה. הרי במדינתנו הקטנה הלחץ על האזרח הקטן גדול מנשוא.

בכל רגע נתון מתקיימים פה מאבקים אדירים מול תוכניות לתחנות כח, מפעלי התפלה, צינורות גז ונפט, בנייה על שטחים פתוחים, על חוף הים, נגד הפלסטיק והריסוס בשדות. מאות מאבקים המאחדים מגזרים מכל קצוות הארץ שעבורם החלטות בנושאים אלו חשובים להם מכל דבר אחר.

אז למה לא קמה מפלגה אחת לפחות ודורשת כבר עכשיו את המשרד הזה? כמה אטימות פוליטית עוד אפשר לגלות בקרב אלו המבקשים לשלוט ולנהל את ענייני המדינה? האם זו אטימות? ניתוק ממה שמתרחש באמת? או אולי פחד של הפוליטיקאים עצמם להתמודד מול הטייקונים ששולטים בתעשייה הישראלית והם גם יעד נחשק לתרומות בתקופת בחירות?

במדינות העולם המתוקנות, בטח במדינות ה-OECD, משרדי הגנת הסביבה הם יעד עיקרי של חלק ניכר מהמפלגות. יש כאלו שמתמודדות רק כדי לקבל אותו. הם הבינו את מה שלא הבינו כאן: שאת האזרח הקטן מעניין מי יגן על בריאותו לא פחות ממי שיורה על תקיפה באיראן. הם הבינו שהתחממות כדור הארץ כבר כאן. מקרי קיצון של מזג אוויר, זיהום מתגבר וצורך בשינוי דרמטי באופן בו אנו צורכים ומתנהלים אמורים היו להיות כר אדיר של עשייה ויחסי ציבור למי שיעמוד בראש המשרד להגנת הסביבה.

התחזיות לשנים הקרובות לא משאירות מקום לספק, ביטחון לא יהיה רק מטוסים וטילים ארוכי טווח אלא גם ביטחון תזונתי ובריאותי. נגיף הקורונה יראה משחק ילדים אל מול אסונות טבע של שיטפונות ושריפות, הגירה עקב יובש ומחסור מזון, הידלדלות המגוון הביולוגי, היעלמות של נכסי טבע ונוף ומחלות חדשות שיתקפו אותנו.

ביטול תחנת כח מיותרת, עצירת צינור נפט מזהם, ביטול תוכנית בנייה על חוף ים, צמצום פליטות פחמן מהתעשייה, שמירה על מרחבי טבע פתוחים הם חלק מהנושאים שמעסיקים את הציבור בישראל בכל יום. אלה נושאים שפוגשים את הציבור ביום יום, מדאיגים ומטרידים יותר מכל מה שעוסקים בהם המפלגות כרגע. אלו הנושאים שיכולים לשנות מגמות הצבעה ואף לשבור את הקיבעון האלקטוראלי של השנים האחרונות.

במקום להכריז עם מי הם ישבו או לא ישבו בקואליציה הבאה, על המפלגות להכריז באיזה תיק ממשלתי הם רואים תנאי לממשלה הבאה. אלה שיזהו את ההזדמנות, אלה שלא יפחדו מגודל האתגר ואלה שירצו בתפקיד כדי לעשות שינוי, ירוויחו את עולמם. המשרד להגנת הסביבה הוא למעשה המשרד להגנת בטחון בריאות האדם והטבע. ככזה, זה המשפיע מכולם, והובלתו צריך להיות התפקיד הבא של כל מי שרואה את עצמו מנהיג או מנהיגה.

הכותבת היא מנכ"לית עמותת צלול