ההוצאות באשראי בפברואר התאוששו אחרי הסגר השלישי

ההגבלות על המשק, שהוסרו רק באמצע פברואר, הביאו לירידה קלה בשימוש בכרטיסי אשראי בחודש החולף לעומת ינואר השנה • עם זאת, קצב הרכישות עלה בחלקו השני של פברואר ביציאה מהסגר, בעיקר בענפי השירותים שנפגעו בעיקר מהמשבר

כרטיס אשראי / איור: גיל ג'יבלי
כרטיס אשראי / איור: גיל ג'יבלי

הסגר השלישי וההגבלות על פעילות המשק אל תוך חודש פברואר הובילו לירידה בסך הפעילות העסקית וההוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ינואר השנה. עם זאת, במחצית השנייה של פברואר נרשמה התאוששות חדה בהוצאות בכרטיסי אשראי, בעיקר בענפי השירותים שנפגעו מהמשבר - כך עולה מנתוני חברת שב"א שהגיעו לידי גלובס, מנהלת מערכת התשלומים הלאומית בכרטיסי אשראי.

לעומת ינואר השנה, בחודש פברואר ירדו ההוצאות בכרטיסי אשראי בשיעור של 1.39% ל-27.2 מיליארד שקל בצל מגבלות הסגר השלישי שהחלו ב-27 בדצמבר 2020. וזאת, בהמשך לירידה של 8% שנרשמה בינואר לעומת דצמבר. עם זאת, הסרת חלק מההגבלות החל מ-14 בפברואר, הביאה לזינוק של 6.9% בסך הרכישות בכרטיסי האשראי בשבוע האחרון (עד ל- 2.3) ושל 11.3% מאז תחילת מגמת הסרת המגבלות באמצע פברואר.

העלייה נתמכת בעלייה בנתוני השהות של הישראלים במרכזי הקניות ובנתוני ההתניידות למקומות עבודה. עיקר ההתאוששות במחצית השנייה של פברואר מיוחסת להוצאות בצריכת שירותי תיירות, שירותי פנאי, חינוך ומוצרי הלבשה.

עלייה משמעותית נרשמה בפנאי ותיירות נוכח ההקלות בחלקו השני של פברואר שכלל את חג הפורים, שבו היה סגר לילי בלבד. בסוף השבוע של פורים (25-28 בפברואר) נרשמה עלייה של 12% בהוצאות הצרכנים במסעדות ומזון מהיר (לעומת הסופ"ש הקודם 18-21 בפברואר). עלייה של 49% נרשמה בהוצאות בכרטיסי אשראי בענף המלונאות בסופ"ש של פורים לעומת זה שקדם לו, ובענף הפנאי והבידור נרשמה עלייה של 20%, ועלייה של 10% נרשמה בהוצאות בכרטיסי אשראי במכולות ופיצוציות בהשוואה לסופ"ש הקודם.

ממוצע ההוצאות בכרטיסי אשראי בכל חודש פברואר עלה ב-9% ל-971.8 מיליון שקל ביום, לעומת ינואר, שבו היה הסגר על פני החודש כולו. בהשוואה לנתוני פברואר של השנה שעברה, טרם התפשטות נגיף הקורונה בישראל, מדובר בעלייה של 5.6% בממוצע ההוצאות בכרטיסי אשראי ליום.

הנתונים אינם כוללים הוצאות בכרטיסי אשראי בחו"ל, שיש לזכור שהושפעו מאוד מירידה קיצונית בנסיעות הישראלים שהוציאו יותר בשוק המקומי. נראה כי מגמה זו עשויה להתהפך עם פתיחת השמים.

קניות באינטרנט ממשיכות לצמוח

קצב הגידול של רכישות האונליין בשנה החולפת, שהואץ בשל הסגרים ובמגבלות הקורונה שאילצו צרכנים ובעלי עסקים כאחד להעביר את פעילותם לרשת, עלה בכ-16% לסכום כולל של 16.3 מיליארד שקל בהשוואה לנתוני פברואר של השנה שעברה. לעומת נתוני חודש שכלל את רוב ימי הסגר השלישי, נרשמה האטה בהוצאות באשראי מ-589.2 מיליון שקל ל-582.1 מיליון שקל בפברואר, כנראה בשל שחרור ההגבלות בחלקו השני של פברואר שהוציא את הצרכנים לחנויות הפיסיות.

בחלוקה לענפים, הוצאות הצרכנים בכרטיסי אשראי ברשתות המזון ירדו בפברואר בכ-5.6% לעומת ינואר לכ-4.07 מיליארד שקל. בענף המסעדות והמזון מהיר ההוצאות באשראי זינקו בפברואר ב-19.2% לעומת ינואר והסתכמו ב-1.12 מיליארד שקל .

בענף תחבורה ההוצאות באשראי עלו בפברואר ב-6.4% לעומת ינואר ל-206 מיליון שקל. הוצאות הצרכנים על דלק זינקו ב-22.75% בפברואר לעומת ינואר בו המשק היה בסגר לכ-1.05 מיליארד שקל. ההוצאות בכרטיסי אשראי על חשמל וכלי בית עלו ב-6.5% בפברואר לעומת ינואר לכ-1.82 מיליארד שקל.

בהקשר זה נציין כי בינואר נרשמה עלייה בסעיף זה במדד המחירים לצרכן בשל העלייה בעלויות ההובלה הימית, שכן החלופה האווירית לא היתה אפשרית בשל סגירת השמים.