האם התביעה בהאג מתעלמת מהזוועות בסוריה ובלוב בגלל לחץ פוליטי?

האם התביעה בהאג באמת מתעלמת ממעשי זוועה בגלל לחץ פוליטי ממשטרים רודניים? בפרטים שליברמן מזכיר על החקירות בסוריה ובלוב יש גרעין של אמת, אבל הם חסרי משמעות בלי רקע חיוני • המשרוקית של גלובס 

אביגדור ליברמן / צילום: שלומי יוסף
אביגדור ליברמן / צילום: שלומי יוסף

הרבה שברי עובדות מפוזרים בתקשורת כדי "לחשוף את פרצופו האמיתי" של בית הדין בהאג. יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן, שקרא בראיון לכאן ב' לגבש קואליציה בינלאומית נגד המוסד, נימק את ההצעה כך: "ביה"ד הבינלאומי בהאג משרת ארגוני טרור, משרת משטרים רודניים כנגד הדמוקרטיות. איפה הוא בסוריה? בסוריה נטבחו קרוב ל-800 אלף איש, כל יום מוציאים שם להורג - מה קורה עם חקירה? אין חקירה בלוב; בזמנו ביה"ד קבע חקירה בלוב, וברח משם כמו מאש".

האם התביעה בהאג באמת מתעלמת ממעשי זוועה בגלל לחץ פוליטי ממשטרים רודניים? בפרטים שליברמן מזכיר על החקירות בסוריה ובלוב יש גרעין של אמת, אבל הם חסרי משמעות בלי רקע חיוני. כדי לצייר תמונה שלמה יותר אנחנו משתמשים בפעם הראשונה בציון חדש, "דרוש הקשר".

כמו שכתבנו בעבר, לתזה הרווחת כאילו ביה"ד בהאג רודף דמוקרטיות מערביות אין בסיס במספרים: כל 37 כתבי האישום שהוגשו בו מאז הקמתו עוסקים בפשעים שנעשו באפריקה, ותשעה מתוך 13 האזורים בחקירה הם מדינות אפריקאיות.

מה קרה בסוריה ובלוב? מאחר שהן לא חברות בביה"ד, אין לו סמכות לחקור פשעים שנעשו בהן ללא בקשה ממועצת הביטחון. במקרה של סוריה, ועדת בדיקה של האו"ם המליצה להגיש בקשה כזו בפברואר 2013, והמועצה הצביעה על ההצעה במאי 2014. כל החברות הדמוקרטיות תמכו, אבל סין ורוסיה - חברות קבועות במועצה - הכשילו את היוזמה בנימוקים שבהחלט יכולים להיחשב פוליטיים.

לוב היא מקרה שונה. בקשה דומה אושרה במועצת הביטחון 2011 והחקירה נפתחה כמעט מיד. היא עסקה הן בפשעי משטרו של מועמר קדאפי והן בזוועות שנעשו במאבקים עם מיליציות המורדים, ומעולם לא הוקפאה. שתי משלחות יצאו ללוב ב-2020, ובעדכון האחרון של התביעה מנובמבר דווח בין השאר על ממצאים בדבר פגיעה באזרחים בתקיפות אוויריות ובהתפוצצות מוקשים, ועל קברים המוניים שנחשפו.

אבל משקיפים טוענים שהחקירה מקרטעת. חנאן סאלח, תחקירנית בכירה של Human Rights Watch בלוב, כתבה כי "נדמה שטחנות הצדק של ביה"ד הפלילי עמדו מלכת", וקראה להבטיח שיהיו למוסד "האמצעים והגב הפוליטי" לטפל בעוולות בלוב. מעשר שנות החקירה נשארו רק שלושה כתבי אישום פעילים, ואף שההליכים בהם נמשכים, בית הדין לא מסוגל לכפות את הסגרתם. אחד מהם, סייף אל אסלאם קדאפי נמצא בלוב, וממשלת ההסכמה הלאומית בטריפולי לא הצליחה לעצור אותו. מחמוד אל וורפלי נמצא באזור בנגאזי והצדדים הלוחמים כלל לא פועלים להסגרתו. ח'אלד אל תוהמי שוהה בקהיר ומצרים מסרבת להסגירו.

למה ליברמן טוען שביה"ד "ברח מהחקירה"? ליברמן לא השיב לפנייתנו, אבל ייתכן שהוא מתבלבל עם מוסד אחר, מועצת זכויות האדם של האו"ם. ביוני 2020 היא החליטה להקים ועדת חקירה עצמאית לפגיעות בזכויות האדם בלוב, אבל באוקטובר השעתה את יישומה בנימוק של מחסור במשאבים.

בשורה התחתונה: דברי ליברמן דורשים הקשר. רוב החקירות בביה"ד הפלילי הבינ"ל עוסקות במדינות לא-דמוקרטיות. עם זאת, סין ורוסיה הכשילו הצעה לחקור פשעים בסוריה. חקירה בלוב, שנולדה ב-2011, עדיין נמשכת אבל איש מהנאשמים לא נעצר.

תחקיר: אוריה בר-מאיר ויפתח בריל

לקריאה נוספת:

"האם ביה"ד בהאג רודף דמוקרטיות וסולח לדיקטטורות?" - המשרוקית של גלובס

"הצעה להפנות את סוגיית סוריה לבית הדין הפלילי הבינלאומי נדחתה בקולות מתנגדים" - אתר האו"ם

"לוב: עשור לפניית מועצת הביטחון לבית הדין הפלילי הבינלאומי" - אתר Human Rights Watch

"האו"ם הקפיא חקירה על זכויות האדם בלוב בשל מחסור במימון" - כתב העת Jurist

דוח מס' 20 למועצת הביטחון על התקדמות החקירה בלוב - בית הדין הפלילי הבינלאומי, 10.11.2020