מנכ"ל קייפ: "וובסלנס תישאר עצמאית, הכוח שלהם באיכות התוכן"

חברת אבטחת המידע Kape מקבוצת טדי שגיא רוכשת תמורת 149 מיליון דולר את Webselenese הישראלית, יצרנית תוכן בתחום • מנכ"ל קייפ, עידו ארליכמן: "גם חברות תוכן בתחום הביטוח נמצאות בבעלות חברות הביטוח"

רן גרינברג ואריאל הוכשטדט, מייסדי וובסלנס / צילום: אלון גלעדי
רן גרינברג ואריאל הוכשטדט, מייסדי וובסלנס / צילום: אלון גלעדי

בשנות האלפיים "התוכן הוא המלך" היה סלוגן פופולרי שבאמצעותו שכנעה את עצמה תעשיית האינטרנט שאפשר לעשות כסף מתוכן. הקהל לא השתכנע, והעדיף לנהור לשירותים החינמיים, מבוססי מודל הפרסום. עברו שנים ארוכות של חינוך שוק עד שקהל הצרכנים החל לשלוח יד לכיס ולהוציא כרטיס אשראי. הדבר קרה לא רק בזכות הופעת שירותים בתשלום בלבד, כמו נטפליקס. במקביל גם חלה עלייה במודעות הציבורית לאבדן הפרטיות, שמגיע כתופעת לוואי של מודל הפרסום החינמי.

שני התהליכים הללו נפגשו בעסקת ענק שבה רכשה חברת אבטחת המידע והפרטיות  קייפ (Kape) שבשליטת טדי שגיא את חברת ייצור התוכן וובסלנס (Webselenese) תמורת 149 מיליון דולר, במזומן ובמניות - 116.6 מיליון דולר במזומן ו-32.5 מיליון דולר במניות חדשות שתנפיק לבעלי המניות של וובסלנס.

בשיחה עם גלובס הסביר מנכ"ל קייפ עידו ארליכמן, כי החברה פועלת לתת מענה בשוק שבו ערך הפרטיות עולה ומודלים עסקיים ותנאים רגולטוריים בתחום משתנים. "רגולציה כמו חקיקת הפרטיות האירופית GDPR; לצד שינוי המיינדסט שהביאו נטפליקס וספוטיפיי אשר חינכו את המשתמשים להעדיף לשלם על תוכן וחווית משתמש איכותיים; לצד חוסר היכולת של חברות האנטי וירוס המתחרות להתאים את עצמן למודל מכירות בתשלום במקום סחר בדאטה של משתמשים - פתחה הזדמנות לחברות חדשניות כמונו לערער את שוק אבטחת הסייבר לצרכן הפרטי (קונסיומר)", אמר ארליכמן.

קייפ מפתחת סדרת מוצרי אבטחה לצרכנים ביתיים, כמו אנטי וירוס, VPN, מנהל סיסמאות ועוד. החברה משווקת את עצמה לא רק כחברת אבטחת מידע, או אנטי וירוס, אלא כחברה לאבטחת פרטיות. הדבר בא לידי ביטוי במודל העסקי שלה ולכן, לטענתה, בניגוד לחברות אנטי וירוס אחרות, אין לה גרסאות חינמיות.

לדברי ארליכמן, "לקחנו מוצרי אנטרפרייז והנגשנו אותם לצרכן. אם בעבר הצרכן הסתפק באנטי וירוס, אנחנו הלכנו הפוך ואמרנו שרוצים להגן עם מידע דיגיטלי של הלקוח. יש לנו כבר מעל 2.5 מיליון לקוחות משלמים - למעלה מ-90% מהם אנשים פרטיים, בעיקר בארה"ב".

יצרנית תוכן צרכני בנושאי אבטחה

וובסלנס, שהוקמה על ידי רן גרינברג ואריאל הוכשטדט, מתמחה בייצור תוכן בנושאי אבטחה ופרטיות תוך שהיא מפעילה לשם כך רשת בינלאומית של כותבי תוכן. וובסלנס עושה זאת עם אוסף של אתרי השוואות מוצרים שמציעים סקירות אובייקטיביות, המלצות וטיפים על ספקטרום רחב של כלי אבטחה ופרטיות שניתן לרכוש אונליין. לחברה יש מעל 8 מיליון מבקרים ייחודיים בחודש באתריה השונים שמתורגמים לכ-30 שפות. מדובר בתוכן למטרות שיווקיות אשר נועד בין השאר לייצר את תנועת הגולשים שהם קהל היעד למאמצי השיווק של חברות כמו קייפ.

בתשובה לשאלת גלובס האם וובסלנס לא תיפגע בשל העובדה שהיא תהיה מעתה שייכת לאחת מלקוחותיה לשעבר השיב ארליכמן כי החברה "תשמר כסגמנט נפרד ועצמאי מקייפ" והסביר כי זוהי פרקטיקה "מאוד נפוץ באינטרנט בוורטיקלי האבטחה, כמו ש-פי.סי מגזין נמצא בבעלות חברה של מוצרי אבטחה, כמו גם בעולמות הביטוח, שם הרבה מהמו"לים נמצאים בבעלות חברות ביטוח. חשוב להבין שהכוח שלהם הוא באיכות של התוכן ובנגישות הרחבה שלהם לקהל היעד. גם המתחרים רוצים את הנתח הזה, אז זה שזה בבעלות קייפ זה לא יגרום להן לרצות לאבד את ההכנסות, בדיוק כמו שקייפ עובדת עם פי.סי מגזין שבעלות חברה שיש לה מוצרים מתחרים". 

גרינברג והוכשטדט הם בעלי המניות היחידים בחברה שמשרדיה ממוקמים בתל אביב ומעסיקה 29 עובדים. לפני וובסלנס שימש גרינברג סמנכ"ל פיתוח עסקי באלרון, וראש המחלקה הכלכלית בדן אנד ברדסטריט ישראל. הוכשטדט שימש מנהל בכיר בגוגל ואחראי על השיווק העולמי של ג'ימייל מחוץ לארה"ב, ומנהל שיווק אזורי של גוגל ישראל, יוון ודרום אפריקה. שני המייסדים ויתר עובדי החברה ימשיכו לנהל את פעילותה תחת קייפ.

וובסלנס הוקמה בהשקעה של בעליה בלבד ולא נעזרה בקרנות הון סיכון. הכנסותיה עמדו ב-2020 על כ-64 מיליון דולר, עלייה של 91% לעומת 2019. הרווח התפעולי (EBITDA) עלה ב-204% לכ-30 מיליון דולר, לעומת כ-10 מיליון דולר ב-2019. על פי הודעת קייפ, יחד צפויות החברות לייצר השנה הכנסות של 208-213 מיליון דולר ורווח של 78-81 מיליון דולר. 

הלוואת גישור משגיא

קייפ תממן העסקה באמצעות 35 מיליון דולר מהמזומן של החברה וכ-85 מיליון נוספים בהלוואת גישור מבעל השליטה טדי שגיא שמחזיק כ-64% מהון המניות של קייפ. לאחר השלמת הרכישה, תמיר קייפ את הלוואת הגישור בהלוואה בנקאית לטווח ארוך.

קייפ החלה לפעול ב-2011 תחת השם Crossrider והונפקה בשוק המשני AIM בלונדון ב-2014. ב-2018 היא שינתה את שמה לקייפ, שנתיים לאחר מהלך של פיבוט (שינוי כיוון) עסקי אשר כלל גם את החלפת צמרת הנהלת החברה, ומינוי המנכ"ל הנוכחי ארליכמן.

במהלך השנים היא רכשה כמה חברות שמהוות את הבסיס להיצע מוצרי האבטחה השונים שהיא משווקת. הרכישה האחרונה הייתה באוקטובר 2020 אז רכשה את חברת PIA האמריקאית, המתמחה בפתרונות הצפנה של מידע דיגיטלי תמורת 130 מיליון דולר במזומן ובמניות. קודם לכן רכשה ארבע חברות נוספות: ב-2016 את אתר הורדות הדרייברים DriverAgent, ב-2017 את מפתחת שירות ה-VPN "סייברגוסט" (2017), את מפתחת האנטי וירוס למחשבי מק של אפל Intego - אותה רכשה מקרן ההון סיכון "בסמר", ואת מפתחת VPN נוספת בשם ZenMate (2018).