למרות הסרת ההגבלות: האבטלה במחצית השנייה של פברואר - 18.2%

למרות הפתיחה של המשק והסרת חלק מההגבלות במחצית השנייה של פברואר, נרשמה ירידה של כ-1% בשיעור האבטלה הרחב לעומת המחצית השנייה של ינואר

אבטלה בימי קורונה / צילום: כדיה לוי
אבטלה בימי קורונה / צילום: כדיה לוי

המצוקה בשוק התעסוקה נמשכת גם במחצית השנייה של חודש פברואר 2021 עם פתיחת ההגבלות על המשק. שיעור האבטלה הרחב הגיע ל-18.2% במחצית הראשונה של חודש פברואר, כך עולה מסקר כוח-האדם של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס). זאת לעומת שיעור אבטלה רחב של 19.1% במחצית השנייה של ינואר.

'שיעור האבטלה הרחב' הוא נתון המאגד את 'הבלתי מועסקים' (בני 15 ומעלה שלא עבדו כלל בשבוע שקדם לסקר והם מחפשים עבודה); את העובדים בני ה-15 ומעלה שמצויים בחל"ת (מועסקים שנעדרו זמנית מעבודתם כל השבוע בגלל סיבות הקשורות בנגיף קורונה); ואת האנשים שאיבדו את עבודתם מאז חודש מרץ אך לא חיפשו עבודה בחודש שקדם לסקר). הנתונים נכונים לתקופה שבה חלקים גדולים מהמשק היו סגורים, ואת המשך ההשפעה של הסרת ההגבלות נראה בנתונים שיפורסמו בשבועות הקרובים.

בסוף השבוע האחרון חשף מנכ"ל המוסד לביטוח לאומי מאיר שפיגלר לגלובס כי תוכנית התמריצים הקודמת לעידוד חזרה לשוק התעסוקה נכשלה ואין כעת אחת בקנה, כאשר המשק נפתח מצד אחד ומנגד נרשם מחסור בעובדים, בעיקר בתחום שנפגע הכי קשה מהמשבר, ענף השירותים.

הממשלה שתקום לאחר הבחירות תיאלץ להקשיח את התנאים לקבלת דמי האבטלה, על מנת לאפשר ירידה משמעותית יותר בשיעור האבטלה, אחרת הקושי בהשגת עובדים יכביד על האפשרות לפתיחת עסקים נוספים. בחודש יוני תיגמר התקופה של החופשה ללא תשלום מהמדינה, בעוד תשלומי דמי האבטלה מגדילים את הגירעון בכ-2 מיליארד שקל לחודש.