אירלנד | פיצ'ר

הכלכלה האירית גדלה מהר מזו של סין הודות לחברות טק ותרופות

לאורך השנים אירלנד משכה חברות בינלאומיות - בעיקר בתחומי הטכנולוגיה והפארמה – באמצעות מיסוי נמוך שהפך אותה מפורסמת בשל כך • כשמגפת הקורונה התפרצה לפני כשנה, זה השתלם לה ובגדול

הנמל של דבלין, פברואר. המכירות בחו"ל של מוצרי רפואה ותרופות מתוצרת אירלנד בשנת 2020 עלו ב־25% לעומת 2019 / צילום: Reuters, CLODAGH KILCOYN
הנמל של דבלין, פברואר. המכירות בחו"ל של מוצרי רפואה ותרופות מתוצרת אירלנד בשנת 2020 עלו ב־25% לעומת 2019 / צילום: Reuters, CLODAGH KILCOYN

כשרוב הכלכלות בעולם העשיר קירטעו בשנה שעברה, כלכלתה של אירלנד דווקא צמחה. מאחורי ההצלחה: חברות תרופות וטכנולוגיה משגשגות, שנמשכו למדינה במשך שנים בגלל שיעורי מס נמוכים יותר. במגפת הקורונה התמריצים התבררו כהחלטה הנכונה בזמן הנכון.

במשך שנים, עודדה אירלנד חברות בינלאומיות להקים מרכזים ומפעלים במדינה הקטנטנה על ידי הורדת המס התאגידי. חברות טכנולוגיה גדולות, מפייסבוק ועד גוגל של אלפאבית, הקימו בדאבלין משרדים מפוארים, וחברות תרופות כגון פייזר והמחלקה הבינלאומית של חברת מרק (Merck) MSD בנו במדינה מפעלי ייצור גדולים.

כיום, הרווחים הגדולים מהתחומים האלה מייצרים הכנסה במיסוי שעוזרת לכלכלה האירית לשלם על הסיוע היקר, שהיא מספקת לשאר תחומי הכלכלה, שהמגפה פגעה בה קשות. בסך הכול כרבע מכוח העבודה באירלנד היה מובטל.

המגפה העלתה ביקוש למוצרים אירים

מגפת הקורונה העלתה את הביקוש למוצרי פארמה איריים ומוצרים נלווים, בייחוד בארה"ב, והביאה את יצוא הסחורות לשיא בשנת 2020. היא גם העלתה את הדרישה לשירותים דיגיטליים, כגון סטרימינג בווידאו. התוצר של תחום המידע והתקשורת באירלנד היה גבוה בדצמבר ב־9.7% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

השילוב הזה שם את אירלנד בקבוצה קטנה מאוד של מדינות, שרשמו צמיחה כלכלית בשנה הקלנדרית הראשונה של המגפה. סוכנות הסטטיסטיקה האירית דיווחה ביום שישי שהתמ"ג עלה ב־3.4% בשנת 2020 - קצב גידול מהיר יותר מהשיעור של 2.3% שנרשם בסין.

עם זאת, חלקים רבים בכלכלה המקומית, כולל תעשיית האירוח, חוו את השנה הגרועה ביותר אי פעם. לפי איגוד סוחרי היין הרשומים, הגבלות הממשלה גרמו ל־7,000 הפאבים שמייצג האיגוד להיות סגורים לתקופה ארוכה יותר לעומת שאר אירופה. ב־15 במרץ, יהיו הפאבים עדיין סגורים שנה.

"אנחנו קיימים כארגון מאז 1817, כך שאנחנו בני 204 שנים", אמר דונאל אוקיף, מנכ"ל האיגוד. "אני יכול לומר בביטחון ש־2020 הייתה השנה הגרועה ביותר מכל השנים האלה, בפער ניכר", אמר.

 
  

האבטלה הגיעה ל-25% מכוח העבודה

עיכובים בפתיחת העסקים מסוג זה גרמו לאבטלה - כולל אנשים המקבלים תשלום מיוחד מהממשלה לאחר שפוטרו בגלל המגפה - להגיע לשיעור של כ־25% בפברואר על פי הערכות הסוכנות לסטטיסטיקה. החזרת העובדים לתעסוקה עשויה לקחת זמן־מה ולהיות תלויה מאוד בתוכנית החיסונים, שהחלה באיטיות.

ג'ייסון מקגוואן, הוא שף במלון Errigal County House במחוז קוואן, מחוז צפוני וכפרי ברובו במדינה. המלון נסגר לפרקים או הוגבל בפעילותו במשך רוב השנה שעברה כך שמקגוואן נאלץ להסתמך במידה רבה על תשלום דמי אבטלה מהממשלה על מנת להתקיים. "מאוד קשה", אומר מקגוואן. "אנו מנסים להחזיק את הראש מעל המים. זה אחד הדברים האלה שלא חשבת שייקרו. מעולם לא חשבתי שאהיה מובטל כל כך הרבה זמן".

מקגוואן אמר שמעולם לא היה מובטל יותר משבוע בקריירה שנמשכת כבר 18 שנה, אפילו במהלך המשבר הכלכלי האחרון של אירלנד, שהחל ב־2008 כשהתפוצצה בועת הנדל"ן.

בימים כתיקונם מלונאים אירים כפריים מסתמכים לפרנסתם במידה רבה על מסיבות נישואים. האירועים הגדולים האלה, הכוללים עד 300 אורחים, משחקים תפקיד חשוב בחיים החברתיים במדינה. אך לא ברור מתי יוכלו קהלים בגודל כזה להתכנס שוב.

"הפסדנו את כל החתונות של שנה שעברה ורבות מהן הועברו לשנה הזו", אמר מקגוואן. "אם נוכל לארח רק 50 איש במקום סגור, זה לא יספיק למימון כל הדלק, החשמל וכוח העבודה".

הנזק שגרמה הקורונה לכל מדינה תלוי במידה רבה במבנה הכלכלה שם כשהמגפה התפרצה. למדינות התלויות בתיירות, המגפה הייתה אסון, אך מדינות הנשענות יותר על ייצור או על שירותים דיגיטליים הצליחו טוב יותר.

ההבדלים החריפים בדרך בה המגפה השפיעה על חלקים שונים של הכלכלה האירית התבררו בנתונים, שפרסם משרד הסטטיסטיקה המרכזי ביום שישי. התחום המכונה באירלנד "התחום הבינלאומי" - הכולל את חברות הטכנולוגיה והתרופות - רשם צמיחה בתוצר של 18.2%. לעומת זה, שאר הכלכלה התכווצה ב־9.5%.

כאזור שלם, אירופה סבלה מהפגיעה הגדולה ביותר בתוצר הכלכלי, והתמ"ג של האיחוד האירופי ירד ב־6.7% בשנת 2020. מה שהפך את אירלנד לשונה הוא בעיקר העובדה שחברות התרופות ושירותי המחשוב הצטרפו לתעשיות הגדולות ביותר באירלנד.

על פי סוכנות הפיתוח התעשייתי באירלנד, ענף מדעי־החיים - שחברות התרופות מהוות את מרכיב הגדול ביותר בו - היה אחראי לשליש מהתמ"ג ב־2019. מכירות מחוץ לאירלנד של ציוד רפואי ותרופות שיוצרו באירלנד היו גבוהות ב־2020 ב־25% לעומת השנה הקודמת, והיוו כמעט 40% מסכום כולל של יצוא שהגיע ל־161 מיליארד אירו (193 מיליארד דולר) - כך לפי נתונים ממשרד הסטטיסטיקה האירי.

הרבה מהעלייה נסמכה על ארה"ב, שרשמה עלייה של 6.8% ביבוא של תרופות מתוצרת אירלנד ועלייה של 19.5% ביבוא של כימיקלים אורגניים, המשמשים לייצור תרופות - כך נמסר ממשרד מפקד האוכלוסין של ארה"ב.

בשביל מדינה קטנה, לאירלנד חלק גדול באופן מפתיע ביבוא האמריקאי. בשנת 2020, היא הייתה המקור התשיעי בחשיבותו ליבוא, והייתה אחראית ל־2.8% מכלל היבוא לארה"ב. זה שם אותה לפני בריטניה, הודו, צרפת ואיטליה, כך לפי משרד מפקד האוכלוסין של ארה"ב.

חברות תרופות היו אחראיות רק למעט יותר מ־40% מהיבוא האמריקאי. כ־28% נוספים הגיעו מכימיקלים אורגניים, ורוב היבוא הזה הגיע מחברות אמריקאיות הפועלות בתוך אירלנד. הרווחיות של ענף זה בשנת 2020 עזרה להביא הכנסות ממס תאגידי בגובה 9%.

החברות התבססו בשנות ה־60

חברות תרופות אמריקאיות החלו לבנות נוכחות באירלנד בסוף שנות ה־60 אבל התחרבו משמעותית מאז שנת 2000, כאשר הייצוא האירי לארה"ב עמד על פחות ממיליארד דולר. תשע מתוך עשר חברות התרופות המובילות בעולם כיום מחזיקות מפעלים באירלנד. הגדולה מביניהן היא פייזר, שסירבה לפרט לגבי מכירות שעשתה מתוך המפעל האירי שלה ב־2020.

מרכיב חשוב במשיכה של אירלנד לחברות אמריקאיות קשור גם במס הנמוך שגובה הממשלה שם על רווחים תאגידיים. גם השינויים שנערכו ב־2017 באופן בו ארה"ב ממסה חברות על רווחים בינלאומיים לא פגעו בזה, ומאז הייצוא של תרופות איריות לארה"ב המשיך לגדול באופן משמעותי.

תומכי התעשייה אומרים שהאטרקטיביות של אירלנד אינה רק בתחום המיסוי וכוללת גם את כוח העבודה המיומן שמגיע מרחבי אירופה, כמו גם הסטנדרט הגבוה של אמינות וביקורת איכות.