מאוחדת לממשלה: לדחות את קבלת התו הירוק בשבוע

בקופת החולים גורסים כי נתונים שהצטברו בקופה מעידים על יעילות גבוהה יותר של החיסון שבועיים לאחר מתן מנת החיסון השנייה • "יש הרבה מאומתים לקורונה במהלך השבוע השני, ולכן גם אם יקפידו על כללי התו הירוק הם ידביקו בתום לב רבים מדי בהתקהלויות"

מאוחדת / צילום: תמר מצפי
מאוחדת / צילום: תמר מצפי

פתיחת המשק יצאה לדרך אתמול לצד חששות המומחים מפני עלייה במגמות התחלואה. זאת למרות שכבר חמישה מיליון ישראלים התחסנו בחיסון הראשון לפחות, ולאחר שמדי יום מאומתים בממוצע כ-3,000-2,000 נדבקים בקורונה, ובבתי החולים מאושפזים במצב קשה 708 בני אדם. לחששות הללו מצטרפים היום בקופת החולים מאוחדת, וקוראים לממשלה לדחות את קבלת התו הירוק בשבוע, בשל נתונים שהצטברו בקופה ומעידים על יעילות גבוהה יותר של החיסון שבועיים לאחר מתן מנת החיסון השנייה.

ממעקב שבוצע במכון המחקר של מאוחדת אחר 102,150 לקוחות הקופה שחלפו לפחות 35 ימים מאז התחסנו במנה השנייה נגד קורונה, עולה כי החיסון מספק הגנה טובה יותר רק שבועיים לאחר קבלת המנה השנייה. לכן, ישנם אזרחים רבים הנושאים תו ירוק, למרות שנדבקו בקורונה לאחר קבלתו. במסקנות המחקר של הקופה צוין כי "יש הרבה מאומתים לקורונה במהלך השבוע השני, ולכן גם אם יקפידו על כללי התו הירוק הם ידביקו בתום לב רבים מדי בהתקהלויות".

לכן, בקופה ממליצים למשרד הבריאות ולממשלה לשנות את הנוהג הקיים כיום, ולדחות את הנפקת התו הירוק לאזרחים בשבוע. כלומר - לנפקו שבועיים לאחר קבלת מנת החיסון השנייה. לפי נתוני הקופה, מתוך 459 שאובחנו כחולים לאחר שקיבלו את מנת החיסון השנייה, 254 היו זכאים לתו הירוק, ו-122 אובחנו בין השבוע הראשון לשני. אחרי שבועיים, אובחנו 41 בלבד. החוקרים מניחים כי המאומתים בין הימים 8-14 לאחר החיסון השני נדבקו בטרם הגעה לחסינות מלאה (7 ימים לאחר חיסון שני) ויתכן שאף טרם קבלת החיסון השני.

חוקרי מכון המחקר של מאוחדת מדגישים כי החיסון נגד קורונה אפקטיבי מאוד וכי רק פחות מחצי אחוז מלקוחות מאוחדת שהתחסנו במנה השנייה אובחנו כמאומתים לקורונה. לפיכך במאוחדת לא קוראים לבטל את ההקלות אלא להחיל אותן רק על מחוסנים שכבר חלפו שבועיים מיום קבלת מנת החיסון השנייה ולא כעבור שבוע בלבד - כפי שמורות ההנחיות כעת.

עוד לפי הנתונים שהצטברו בתקופה האחרונה במכון המחקר של קופת החולים מאוחדת, רק לאחר 14 ימים מהחיסון השני רואים את הירידה המשמעותית במספר המאומתים לאחוז חד ספרתי, ולאחר יותר משבוע יעילות החיסון עומדת על 89.37%.