בחירות 2021 | בלעדי

האם הקורונה תשבש גם את המדגמים בערב הבחירות?

ועדת הבחירות הודיעה כי בשל הצורך להפריד חולים ומבודדים מהציבור הרחב, בבחירות הקרובות יוכפל מספרם של המצביעים במעטפות כפולות - הצבעה שלא באזור המגורים של התושב • הדבר יגרום ככל הנראה לקשיים ואף לחוסר יכולת של הסוקרים לחזות בזמן אמת את תוצאות הבחירות

ועדת הבחירות המרכזית / צילום: יוסי זמיר, לע"מ
ועדת הבחירות המרכזית / צילום: יוסי זמיר, לע"מ

ערב בחירות ללא מדגמים? הודעת ועדת הבחירות הבוקר (ב') על הכפלת המעטפות הכפולות (אנשים שלא מצביעים באזור מגוריהם) בבחירות לכנסת ה-24 צפויה להפוך את מדגמי ליל הבחירות ללא רלוונטיים.

על פי הודעת ועדת הבחירות המרכזית לוועדת כספים, בבחירות לכנסת ה-24 צפויות להיות פי שניים מעטפות כפולות מאשר בבחירות האחרונות. כלומר, אם בבחירות האחרונות לכנסת ה-23 עמד מספר המעטפות הכפולות על כ-330 אלף, בבחירות האלו, טוענים בוועדת הבחירות צפוי מספרם, לעמוד על 500-600 אלף, כ-12% מבעלי זכות ההצבעה שיצביעו בקלפיות מיוחדות ועל כן בהליך הכולל מעטפה כפולה.

פועל יוצא של העובדה הזו הוא פגם בהליך החוזה את תוצאות הבחירות - כלומר: מדגמי ערוצי החדשות עשויים להיות לא רלוונטיים.

בבחירות בימים רגילים, סוקרים מעמידים קלפיות מדגם ברחבי הארץ ובאמצעותם יודעים לחזות את התוצאות עוד בערב הבחירות באופן קרוב למדי לתוצאות האמת. כך הבוחר לא צריך לחכות שבוע ימים לקבלת התוצאות הרשמיות מוועדת הבחירות לאחר ספירת כל הקולות.

אולם כעת טוענים מומחים לסקרים, כי לא ניתן יהיה לחזות באופן מדויק את התוצאות, שכן מאות אלפי מצביעים צפויים להצביע במעטפות הכפולות כשלא ניתן לחזות על פיהן מגמות רוחב.

לדברי הגורמים המומחים, חלק מהיכולת של הסוקרים לשכלל תוצאות נובעת מהתייחסות גאוגרפית לאופי המצביעים וכעת כאשר מצביעים יעברו בין שכונות, לסוקר לא תהיה אפשרות להגיע לרמת הדיוק הנדרשת כדי להציג תוצאות מספיק קרובות לתוצאות האמת. בעיר למשל שבה יוצאים עשרות אלפים להצביע במתחמי דרייב אין לחולים או למבודדים, לא ניתן לאפיין את הקולות הנודדים.

מדובר בהשפעה דרמטית קודם כל על היכולת לחזות האם ארבע המפלגות המתנדנדות כיום בסקרים יעברו בכלל את אחוז החסימה: מרצ, הציונות הדתית, כחול לבן ורע"ם יתנדנדו בין שמיים לארץ במשך שבוע כאשר לא ניתן יהיה לדעת אם עברו את אחוז החסימה או נותרו לבסוף מחוץ לכנסת.

אפקט נוסף של הוספת הקלפיות בשל נגיף הקורונה עשוי לשחק לידיו של יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן, שכן במקבצי הדיור למבוגרים שבהם יוצבו לראשונה קלפיות ישנו רוב מכריע למצביעי ישראל ביתנו. אם עד כה נדרשו המפלגות לשנע את הבוחרים המבוגרים לקלפיות מה שעשוי היה להוריד שם את אחוזי ההצבעה - כעת הם יוכלו להצביע בלי עיכובים טכניים.

למעשה, הגדלת מספר הקלפיות וכן המעטפות הכפולות מייצרות מצב עבור הסוקרים שהמדגמים שיוצגו בליל הבחירות יהיו דומים לסקרים שהוצגו כאן לפני חודשיים כאשר 15 אחוז מהבוחרים הוגדרו "מתלבטים". הסיכון לסוקרים הגדולים שכבר נכוו בבחירות עבר צפוי להיות כאמור גבוה יותר בבחירות המתקרבות והמוניטין בהתאם נמצא על כף המאזניים.