מגדל ביטוח | ניתוח

המאבק בצמרת מגדל לקראת הכרעה: אלה התרחישים האפשריים

הערב אחד משני בעלי התפקידים הבכירים בקבוצת הביטוח עשוי לעזוב • לפי הערכות, רוב חברי דירקטוריון קבוצת הביטוח תומכים לפי שעה במנכ"ל מגדל רן עוז במאבקו מול היו"ר מוטי רוזן

רן עוז, מנכ"ל מגדל / צילום: רמי זרנגר
רן עוז, מנכ"ל מגדל / צילום: רמי זרנגר

שעון החול לגבי עתידו בקבוצת מגדל ביטוח של אחד משני בעלי התפקידים הבכירים בקבוצה צפוי לאזול הערב (ג'), כשעל פי הערכות, היו"ר מוטי רוזן או המנכ"ל רן עוז יקבל מהדירקטוריון "כרטיס אדום" - שיסלול את דרכו החוצה מהחברה.

בינתיים, ולפחות עד להכרעת הדירקטוריון, מדובר מבחינת השניים במלחמה, שאותה הם חייבים לנצח. על פי הערכות בשוק הביטוח, המספרים בדירקטוריון מגדל נוטים לפי שעה לטובת עוז, ולגיבויו דרך מינויו של יו"ר אחר לחברה, ככל שכך אכן יקרה.

עד שתוכרע הסוגייה, ישנם כמה תרחישים אפשריים לסיום הפרשה: פשרה והגדרה מחדש של היחסים וחלוקת התפקידים בין השניים - בין אם תוך שמירה על תפקידיהם הנוכחיים, תוך השגת הבנות מחודשות ביניהם (סבירות נמוכה); או תוך שינוי מסוים בתפקידים, עם מינויו של עוז למנכ"ל החברה האם מגדל אחזקות במקום רוזן (סבירות נמוכה גם כן).

לצדן ישנן אפשרויות סבירות הרבה יותר להכרעה ברורה בין השניים: או שרוזן "מנצח" והמנכ"ל עוז פורש מהקבוצה, או שעוז מנצח ורוזן מפסיק להיות יו"ר חברת הביטוח ואולי גם מנכ"ל חברת ההחזקות. על פי ההערכות, המספרים נוטים כנראה לטובת עוז.

 
  

השינוי הפרסונלי בהנהלה לא הביא שקט

ב-3 בינואר השנה התחיל רוזן לכהן כיו"ר מגדל חברה לביטוח במקומו של ניר גלעד המודח, כשבתחילת פברואר הוא נכנס גם לתפקיד מנכ"ל החברה האם, מגדל אחזקות. באותם ימים נדמה היה כי מדובר בסופה של תקופת הסערות והמאבקים בצמרת קבוצת הביטוח שבשליטת שלמה אליהו, עם סיומם של 8 חודשי מאבקים בין גלעד לבין בעל השליטה ודירקטוריון הקבוצה, ושבה התערב גם הממונה על רשות שוק ההון, משה ברקת.

אלא שכעבור כחודשיים כבר ברור כי לא רק שהשינוי הפרסונלי הזה לא הביא את מגדל למציאות של שקט תעשייתי, אלא שהוא הוביל לשלב חדש בעימות בצמרת, חריף אף יותר. הפעם מדובר בעימות אישי בין רוזן לבין עוז, המשמש מנכ"ל החברה מאז ספטמבר 2019. העימות נהפך למלחמה של ממש בין השניים, כשכל אחד חותר להכנעת השני. 

המתיחות בין עוז לבין רוזן התחילה זה מכבר עם כניסתו של רוזן לתפקיד יו"ר החברה, וכנראה עוד קודם לכן, כשרק סומן לתפקיד. מההתחלה היה ברור שהשניים לא רואים עין בעין את אופן ניהול החברה, כשרוזן לא שבע נחת מהחלטות שעוז כבר קיבל ופעל לאורן.

מוטי רוזן, יו"ר הדירקטוריון הנבחר של מגדל חברה לביטוח / צילום: איל יצהר
 מוטי רוזן, יו"ר הדירקטוריון הנבחר של מגדל חברה לביטוח / צילום: איל יצהר

אליהו ניסה למצוא דרך להשכין שלום

לאורך התקופה היו כמה ניסיונות בין השניים להגיע להבנות ולהגדיר את מערכת היחסים וגבולות הגיזרה ביניהם. זה כלל דיון ארוך בהשתתפות בעל השליטה אליהו, שניסה למצוא דרך להשכין שלום בין השניים. לאחר שהדבר לא צלח, התחילה חלופת מכתבים חריפה, שבמסגרתה כל אחד מהשניים הטיח האשמות קשות בדבר הפעולות והרצונות של הצד השני.

ביום חמישי האחרון נערך, ככל הידוע, דיון בעניין בדירקטוריון מגדל אחזקות, החברה האם של מגדל ביטוח. ואולם, בעקבות מהלכים שביצע אשתקד הממונה על רשות שוק ההון, ברקת, במגדל (כמו גם בכלל ביטוח), הקבוצה נוקטת הפרדה מלאה בין מה שקורה במגדל ביטוח לבין החברה האם - שלה אין מעמד משפטי לדון במה שקורה בחברת הביטוח. אליהו הורחק מהדירקטוריון של מגדל ביטוח בשנה שעברה, ביוזמת הפיקוח.

לפיכך, ההכרעה בנושא הועברה לידי דירקטוריון מגדל ביטוח, שביום ראשון בערב נפגש  ודן בעימות החריף בין רוזן לעוז. האחרון אמר, ככל הידוע, לחברי הדירקטוריון שהמצב הקיים אינו יכול להימשך ואין אמון ביניהם, ולכן "הצוות הנוכחי לא יכול להמשיך לעבוד יחד", כדבריו.

בודו וגילון ניסו לפשר בין היריבים

אף שעוז השמיע באזני הנוכחים אולטימטום ברור, חברי הדירקטוריון החליטו לתת פרק זמן נוסף של 48 שעות, שבמהלכו ינסו הדירקטורים רונית בודו וכרמי גילון לפשר בין השניים, ולמצוא נוסחה שתותירם בתפקידיהם בחברה. הדירקטוריון קבע לדון בעניין ולקבל הכרעה, ככל שיצטרך, היום אחרי הצהריים.

ואולם, נראה כי הן עוז והן רוזן כבר ממש לא מתכוונים להתקפל. כך, בסביבת עוז משדרים גם כיום כי הוא לא מוכן לגישור ולעוד תקופה משותפת לצד רוזן, גם אם תפקיד מנכ"ל מגדל אחזקות יועבר אליו מידי רוזן, שיישאר "רק" יו"ר מגדל ביטוח. כך או כך, גורם בסביבת החברה אמר כי בכל מקרה העימות הזה בעייתי וחרג מגבולות הסביר. "מאכזב שהשניים, בתפקידים כה בכירים, רבים ואינם רואים את טובת החברה", אמר אותו גורם.

מגדל הייתה קבוצת הביטוח בעלת שווי השוק הגבוה ביותר בישראל במשך שנים רבות, עד לנובמבר 2015, אז עקפה אותה הראל. כיום מגדל, הנסחרת בשווי של כ-4 מיליארד שקל, מחזיקה בשווי שוק הרביעי בגובהו בענף הביטוח, כשהיא מתקשה לשחזר את הדומיננטיות שאפיינה אותה בעבר.