משרדי עו"ד | פיצ'ר

הרצוג פוקס נאמן הוא רק חלק מתופעה רחבה: כך נראים חילופי הדורות בצמרת משרדי עורכי הדין הגדולים

הזעזועים הארגוניים שנרשמו באחרונה בכמה משרדים גדולים לא פוסחים גם על המשרד הוותיק הרצוג פוקס נאמן • אילו עוד טלטלות נרשמות במשרדים הגדולים, ומה עומד מאחוריהן?

השנה אחרונה, שנת הקורונה, הייתה אחת השנים הקשות ביותר עבור המשק הישראלי. אולם בקרב פירמות עריכת הדין הגדולות, המשבר יצר גם הזדמנויות עסקיות. המעבר לעבודה מהבית איפשר להן להתייעל, והמשבר שאליו נקלעו חברות רבות, סיפק לפירמות עריכת הדין עבודה בתחומי הפירוק וחדלות הפירעון. לעורכי דין טובים, כידוע, נזקקים בעיקר בעיתות משבר.

זהו רק חלק מהרקע לשורה של זעזועים שעוברים על משרדי עריכת הדין הגדולים בארץ בעת האחרונה. עזיבות של שותפים ועורכי דין בכירים נרשמו באחרונה במספר משרדי עורכי דין גדולים.

הרצוג פוקס נאמן: ראשי מחלקת ניירות ערך מקימים מיזם לשירותי יייעוץ

כפי שנחשף באתר גלובס, דרמה של ממש מתרחשת במשרד עורכי הדין הרצוג פוקס נאמן, מהגדולים והוותיקים בארץ. ראשי מחלקת חברות וניירות ערך במשרד, עורכי הדין אהוד (אודי) סול ואילנית לנדסמן-יוגב, הודיעו על עזיבת המשרד. מדובר במחלקה גדולה ומרכזית במשרד כולו, כשהמעמד של המחלקה הושג על-ידי עורכי הדין סול ולנדסמן-יוגב. השניים יצרו לעצמם עמדה מובילה בענף כולו בענייני שוק ההון ומיזוגים ורכישות. הם מוערכים מאוד בשוק ההון, ויש רבים שרואים בהם כנותני השירותים שלהם, ולא רק בהיבט העסקי.

אילנית לנדסמן / צילום: תמר מצפי
 אילנית לנדסמן / צילום: תמר מצפי

לגלובס נודע כי השניים הודיעו למשרד ולקוחותיהם על כוונתם לפרוש מהמשרד בתוך שלושה חודשים. ככל הידוע השניים אינם הולכים להקים משרד עורכי דין מתחרה אלא מיזם למתן שירותי ייעוץ הכוללים ליווי עסקאות ותהליכים, בנקאות השקעות, חיבורים וניהול משברים עסקיים. הם ככל הנראה יסתייעו בהרצוג פוקס נאמן כזרוע המשפטית שלהם במיזם החדש. במשרד אומרים כי ישתפו פעולה עם המיזם החדש, אך כי לא ברור עד כמה ייפגע המשרד מהשירותים שיינתנו במסגרת המיזם.

העזיבה של עורכי הדין סול ולנדסמן-יוגב מסמלת המשך של חילופי דורות והעברת מקל במשרדי עריכת הדין הגדולים. פרישתו של סול בן ה-65 שעובד בהרצוג מזה 35 שנה, היא טבעית. זאת, נוכח מדיניות הפרישה החריגה והידועה במשרד, שלפיה בגילאים 60-65 פורשים, באופן שאינו מקובל בשוק משרדי עורכי הדין.

עו"ד אהוד (אודי) סול / צילום: מושיק ברין
 עו"ד אהוד (אודי) סול / צילום: מושיק ברין

דוגמאות נוספות לחילופי דורות הן, למשל, פרישתו מניהול של עו"ד מוריאל מטלון, מי שהיה השותף המנהל הוותיק של משרד גורניצקי, לפני שנתיים והעברת שרביט הניהול לעורכי הדין הצעירים כפיר ידגר וליאור פורת. ולהבדיל אלפי הבדלות, מותו של ראש פירמת גולדפרב-זליגמן, עו"ד אלי זהר ז"ל, בינואר 2020, שאילצה את הפירמה לנסות ולמלא את החלל הגדול שהותיר אחריו זהר.

אין ספק שמשרד הרצוג פוקס נאמן ייפגע מעזיבתם של עורכי הדין סול ולנדסמן-יוגב, אבל ניסיון העבר מוכיח כי המשרד ידע להצמיח יורשים מקרב עורכי הדין אצלו ולשמר את מעמדו לאורך שנים רבות. מה עוד, שהשניים, לפחות במוצהר, מתכוונים להמשיך לשתף פעולה עם הפירמה.

סול ולנדסמן-יוגב מצויים בקשר חברי קרוב ועובדים בצמוד ובשיתוף פעולה מלא מזה שנים. העזיבה המשותפת לא מפתיעה את מי שמכירם מקרוב. לאורך השנים היו עורכי הדין סול ולנדסמן-יוגב מעורבים בעסקאות ובהנפקות רבות, החל מליווי מלאנוקס, דודי ורטהיים, אלוני חץ ועוד חברות וגופים מובילים. בנוסף הם מלווים את אייפקס בשלל עסקאות, ובימים אלה מלווים את עסקת אלטשולר שחם-פסגות.

עו"ד סול היה גם ממובילי מחאה מאורגנת של בכירי עורכי דין מהשוק הפרטי בארץ, שיצאו במאי 2019 להגנת עצמאות מערכת המשפט ונגד יוזמות החקיקה שתכליתן לצמצם את סמכויות בית המשפט העליון.

עו"ד לנדסמן-יוגב הצטרפה בשנת 2005 להרצוג פוקס נאמן. היא הרחיבה עם השנים את מחלקת שוק ההון וכיום מונה המחלקה כ-60 עורכי דין. גורמים בשוק שעימם שוחח גלובס אומרים כי ללנדסמן-יוגב ראש עסקי ואינטליגנציה רגשית גבוהה, וכינו אותה "שחקנית נשמה" ו"אדם של אנשים". לדבריהם, היא מצויה היטב במהלכים של לקוחותיה, וחלק מהם גם חברים אישיים שלה.

בספטמבר 2019 פורסם כי עו"ד לנדסמן-יוגב נחקרה ברשות ניירות ערך בחשד לעבירות דיווח. זאת, בנוגע לייעוץ שסיפקה ליו"ר קרן ההשקעות בנדל"ן "הגשמה" חנן שמש, שלא לדווח למשקיעים על ההסתבכות בארה"ב של השותף האמריקאי גרי דראגול. על-פי החשד, קרן הגשמה איחרה לדווח למשקיעיה על הסתבכותו בפלילים של דראגול על בסיס ייעוץ שנתנה עו"ד לנדסמן-יוגב לחברה. עו"ד לנדסמן-יוגב מכחישה את החשד נגדה. אולם סוגיה זו נמצאת עדיין בחקירה שעודנה מתנהלת והעננה מעליה טרם הוסרה.

ארדינסט-טולידאנו: בכירי מחלקת הנדל"ן מקימים משרד בוטיק

בתוך כך, זעזוע ארגוני גם במשרד עורכי הדין ארדינסט-טולידאנו. לגלובס נודע כי ראש מחלקת הנדל"ן במשרד, עו"ד רועי חרש, והשותף הבכיר במחלקה עו"ד רועי ששון פורשים מהמשרד ומקימים משרד בוטיק שיעסוק בתחומי נדל"ן והתחדשות עירונית. המחלקה מונה שבעה עורכי דין, בהם שני השותפים הפורשים.

עו"ד רועי חרש / צילום: אייל טואג
 עו"ד רועי חרש / צילום: אייל טואג

עו"ד חרש שהוביל בשנים האחרונות את מחלקת הנדל"ן בארדינסט יפרוש לאחר ארבע שנים במשרד. קודם לכן היה שותף במשרד הרטבי-בורנשטיין-בסון. במהלך השנים הוביל עו"ד חרש עסקאות נדל"ן גדולות, ביניהם פרויקטים בתחום המגורים, המלונאות, מרכזים מסחריים ולוגיסטיקה. בין לקוחות המשרד בשנים האחרונות - ריבוע כחול, שיכון ובינו ובנק דיסקונט. במסגרת העזיבה, הלקוחות בנק דיסקונט ובנק מרכנתיל יעזבו עם עורכי הדין חרש וששון.

עו"ד רועי ששון / צילום: אייל טואג
 עו"ד רועי ששון / צילום: אייל טואג

עו"ד חרש מסר כי "אני מבקש להודות לאנשים הנפלאים במשרד ארדינסט, מהמשרדים הגדולים והמובילים בישראל על תקופה נהדרת, מרתקת ומלאה באתגרים מקצועיים". לדבריו, "אני שמח ונרגש לצאת לדרך חדשה בהקמת פירמה עצמאית שתוקדש לתחום הנדל"ן ושתעניק יחס אישי ושירות מקצועי בלתי מתפשר ללקוחותיה".
ממשרד ארדינסט נמסר כי הם מברכים את עורכי הדין חרש וששון בדרכם החדשה.

גלודפרב-זליגמן: ראשת מחלקת דיני עבודה מקימה משרד עצמאי

גם במשרד גולדפרב-זליגמן ניכרת המגמה של עזיבת עורכי דין בכירים - ראשת מחלקת דיני עבודה בפירמה, עו"ד אורית זילוני-קליינמן, מומחית בתחום משפט העבודה האישי והקיבוצי, פרשה לאחר 25 שנים.

יחד איתה עזבה עו"ד שרון לולצ’י, המתמחה אף היא בדיני עבודה ב-19 השנים האחרונות. השתיים הקימו משרד עצמאי שיעסוק בדיני עבודה במתחמי העבודה של חברת partners & co.

תדמור: שותף ממחלקת מימון פרויקטים עבר לגרוס

גם במשרד תדמור נרשמה לאחרונה עזיבה של עורך דין בכיר יחסית, כשעו"ד יותם לשם, שותף במחלקת מימון פרויקטים, אנרגיה ותשתיות עבר למשרד גרוס. זאת, על-מנת לעמוד בראש מחלקת מימון פרויקטים ואנרגיה.

עו"ד לשם עסק במשרד תדמור בליווי פרויקטים, בהם רכישת תחנת הכוח באלון תבור, מחזור החוב של התחנות הצפוניות, עסקאות הגז של קבוצת רפק, מימון תחנות כוח סולאריות ועסקאות גז משמעותיות נוספות.

עמית-פולק-מטלון: פיצול המשרד לשניים בתום הליך גישור

השינויים בפירמות הללו מצטרפים לפיצול הגדול שהתרחש בחודש שעבר במשרד עמית-פולק-מטלון. לאחר שהוקם בשנות ה-50 והשותפות בו החזיקה כ-30 שנה, המשרד שהעסיק 110 עורכי דין, התפצל בתום הליך גישור אצל המגשר עו"ד עמוס גבריאלי. הוחלט כי עורכי הדין יונתן אלטמן ודורון לוי יעמדו בראש המשרד הקיים ויעסקו בתחומי הייטק, מסים, חדלות פירעון ועוד; ואילו השותף הבכיר, עו"ד אלדד כורש, יעזוב את הפירמה עם 43 עורכי דין וימשיך בפרקטיקה שכוללת לקוחות נדל"ן ולקוחות מסחריים. עוד סוכם כי הפיצול הפיזי יהיה בתוך שנה.

אלדד כורש עו"ד / צילום: איל יצהר
 אלדד כורש עו"ד / צילום: איל יצהר

לגלובס נודע כי הרקע לפיצול הוא חילוקי דעות מתמשכים בשל סוגיות כלכליות ובין-אישיות. לאחר שבמשך למעלה משנה ניסו הצדדים להגיע להסכמות על פיצול בכוחות עצמם ללא הצלחה, הם פנו לאחרונה לגישור אצל עו"ד גבריאלי.

יצוין כי עו"ד דורון לוי, שעומד בראש מחלקת המיסוי והתובענות הייצוגית במשרד, נחקר, נעצר ושוחרר בערבות בפרשת האחים המיליארדרים איציק ואמיר דיין. זאת, בחשד כי סייע להם להציג מצגי שווא ולהתחמק מתשלום מסים בגובה של למעלה מ-180 מיליון אירו. עם לקוחותיו נמנים יחידים ותאגידי ענק מהגדולים והמובילים בשוק הישראלי והעולמי.  

ליוו עסקאות ענק בשוק ההון והעניקו ייעוץ רוחבי

עורכי הדין אודי סול ואילנית לנדסמן-יוגב הם עורכי דין ותיקים ובכירים, שהיוו במשך שנים בורג חשוב באחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים והמובילים במשק, הרצוג פוקס נאמן. ברבות השנים הם יצרו לעצמם השפעה בשוק ההון המקומי, כך שעזיבתם את המשרד היא יותר מסיפור רק של עולם משרדי עורכי הדין, אלא גם סיפור של עורכי הדין המעטים המובילים שמעורבים בעסקאות הגדולות בשוק ההון הישראלי. זאת, בדגש על גופים שמנהלים כספי ציבור ועל החברות הציבוריות, והממשק שלהם עם גורמי רגולציה.

השניים הכירו בעסקת פריזמה-פקן, שקרתה בימי הרכישות הגדולות של פוסט ועדת בכר, כשסול ולנדסמן-יוגב ייצגו כל אחד צד אחר בעסקה. עד אז סול היה ליטיגטור בהרצוג- פוקס-נאמן, ובעקבות אותה עסקה נוצר חיבור בין השניים. לנדסמן-יוגב הצטרפה לסול והשניים הקימו בפירמה חברות וניירות ערך. מאז המחלקה שבהובלת השניים גדלה והפכה לבורג מרכזי בעולמות המיזוגים ורכישות וההנפקות של חברות ישראליות מרכזיות. בימים אלה, למשל, הם לוקחים חלק מרכזי בעסקת אלטשולר שחם-אייפקס-פסגות, כאשר שלושת הגופים הם לקוחות של המחלקה. אגב, סול ולנדסמן-יוגב ייצגו את אייפקס עוד כשהקרן רכשה את פסגות מקרן יורק.

ברבות השנים המחלקה שבהובלת השניים לא עוסקת רק בכתיבת התשקיפים אלא גם בייעוץ רוחבי ללקוחות. בדומה להם יש מספר לא גבוה של משרדים ועורכי דין מובילים שיחדיו מניעים את העסקאות הגדולות במשק.

כעת סול ולנדסמן-יוגב הולכים לנסות ולמנף את ההיכרויות שלהם לאורך השנים, ואת יכולותיהם כיועצים מעבר להיבט המשפטי, לטובת הקמת המיזם החדש. המיזם לא יהיה משרד עורכי דין אלא יעסוק בניהול משברים, בליווי דירקטורים והנהלות ובבנקאות השקעות. 

 *** חזקת החפות: עורכי הדין אילנית לנדסמן-יוגב ודורון לוי הם בגדר חשודים. הם מכחישים את המיוחס להם, ועומדת להם חזקת החפות.