איראן | פרשנות

הקשר בין ממשל ביידן, איראן והעלייה במחיר הדלק

נשיא ארה"ב עשה שני צעדים עיקריים ביחס לאיראן, שגרמו להחרפה מיידית ומהירה של מלחמת האזרחים בתימן, ובעיקר להתגברות ההתקפות של החות'ים על סעודיה

ג'ו ביידן, נשיא ארה"ב / צילום: Reuters, Tom Brenner
ג'ו ביידן, נשיא ארה"ב / צילום: Reuters, Tom Brenner

שני צעדים בולטים עשה ממשל ביידן ביחס לאיראן, צעדים שפורשו על ידה כמתן יד חופשית לפעול. האחד היה הפשרה של שלושה מיליארד דולר, כספים איראניים שהוקפאו בעיראק, עומאן וקוריאה הדרומית, והנשיא החדש החליט, כמחווה של רצון טוב לטהרן, להפשירם. השני, בעל המשמעויות הצבאיות, היה הסרת החות'ים המורדים נאמני איראן בתימן מרשימת ארגוני הטרור.

בארגון הזה נלחמת הממשלה המקומית בתימן, בגיבוי הדוק של סעודיה, וקודם לכן גם של האמירויות ובחריין. הכנסתם לרשימת ארגוני הטרור נעשתה בשלהי תקופת טראמפ בבית הלבן. במשרד החוץ האמריקאי הסבירו כי המטרה הייתה לאפשר לאו"ם להגיש סיוע לאזרחים התימנים השוהים בשטחים שבשליטת החות'ים, בשל המשבר ההומניטרי הקשה במדינה.

התוצאה של שני צעדים אלה: החרפה מיידית ומהירה של מלחמת האזרחים בתימן, ובעיקר להתגברות ההתקפות של החות'ים על סעודיה. השיא היה שלשום בלילה עם שיגור עשרות טילי שיוט, ומל"טי תקיפה מתוצרת איראן,אל עבר מטרות אזרחיות בדרום מזרח סעודיה, לרבות על מתקני נפט של חברת עראמקו - מה שמוביל לעליית מחירי הנפט בעולם.

בסעודיה, בישראל ויש להניח גם בארצות-הברית יודעים כי מי שהורה להגביר את הלהבות יושב בטהרן, וכי מדובר בעוד הזזת כלי על לוח השחמט האיראני הגיאופוליטי, בואכה המגעים לחידוש המו"מ על הסכם הגרעין. איראן מבקשת להראות כי היא יכולה להכאיב - ומהדלת האחורית - לסעודיה והמפרציות האחרות, ורומזת על יכולתה זו כלפי ישראל. המלחמה בתימן היא כאב ראש מתמשך לאמריקאים ואיראן מוכיחה כאן כי יש בידה עוד כלי במיקוח מול וושינגטון שיש להתחשב בו.

ובכל זאת האמריקאים לא מסתפקים במחוות הללו ומעלימים עין מיצוא הנפט בהיקפים גדלים והולכים מאיראן לסין בעיקר, וגם להודו ומדינות אחרות. לכאורה יש אמברגו על היצוא הזה וחברות הרוכשות אותו מסתכנות בחרם מצד האמריקאים, אבל אלה כאמור מעלימים עין. לפי דיווח ברויטרס, בינואר הגיע יבוא הנפט האסור מאיראן לסין ל-2.75 מיליון טונות, ובפברואר ל-3.25 טונות. לשם השוואה באוקטובר היה היבוא הזה 450 אלף טונות.

ואם חשבנו שבטהרן יעשו מחווה דומה לאמריקאים תמורת העלמת העין והפשרת הכספים, כמובן שטעינו. התגובה האיראנית היא כאמור החרפה של ממש בהתקפות על מתקנים אזרחיים בסעודיה לרבות - כמה אירוני - מתקני נפט. ועוד תגובה אחת היא האצה נוספת בקצב העשרת האורניום.

הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית דיווחה כי שלשום איראן החלה להעשיר אורניום באמצעות אשכול שלישי של סרכזות - צנטריפוגות מתקדמות מסוג IR-2m במתקן התת-קרקעי שלה בנתנז. לפי הדיווחים, אשכול רביעי של מאה שבעים וארבע צנטריפוגות כבר הותקן, ונעשות פעולות להתקנת אשכול חמישי.

נזכיר, מדינות המערב נמנעו מהעלאת הודעת גינוי לאיראן בסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית ובפורומים אחרים, למרות ההפרות ומניעת עבודת הפיקוח של אנשי הסוכנות כפי שהתחייבו לה. איראן גם לא השיבה לשאלות שהעלו הפקחים אודות שאריות אורניום שנמצאו באתרים חדשים אחרים, שאריות המעידות על פעילות סודית שביקשו להסתירה.

ברויטרס דווח עוד כי טהראן שלחה "מסרים מעודדים" כי תסכים להשתתף בשיחות לא רשמיות על חזרת ארה"ב להסכם הגרעין. אבל ראיון של בכיר איראני בשם מוחסן רזאא'י, שהיה מפקד משמרות המהפכה, לעיתון "פייננשל טיימס" ובו ציין כי איראן תהיה מוכנה לחדש את שיחות הגרעין אם ארה"ב תתחייב להסיר את כל הסנקציות בתוך שנה, זכה לתגובות קשות ומכחישות באיראן.

אתמול אמר דובר משרד החוץ בטהראן כי עמדת איראן שוללת חזרה מדורגת להסכם. בשורה התחתונה, איראן ממשיכה להציג קו נוקשה השולל חזרה להסכם בטרם תחזור אליו ארצות-הברית ותסיר את כל העיצומים.

לבד מהמשחק הקשוח במו"מ יש לטהראן עוד נימוקים לקו הזה. החוקר רז צימט מעריך כי באיראן סבורים שגם אם הסנקציות לא יוסרו, אכיפתן תהיה יעילה פחות בשל מחויבות פחותה מצד הממשל לאכוף אותן, והפשרות הכספים דלעיל. יש לדברי צימט גם שיקולים פוליטיים פנימיים: ייתכן כי ח'אמנהאי מעדיף לדחות את ההסכמות עם ארה"ב על חזרה להסכם והסרת הסנקציות לאחר הבחירות ביוני כדי שההישג המדיני לא ייזקף לזכותו של רוחאני ועשוי להיות מנוצל ע"י המחנה הפרגמטי לקראת הבחירות. צימט מציין כי תאריך היעד הקרוב להשגת התקדמות הוא נורוז (ראש השנה האיראני) ב-20 במרץ. אם לא יהיה ניתן להגיע להסכמות עקרוניות בין איראן למערב עד אז, אנחנו נכנסים לתקופה בעייתית: חופשת הנורוז (כשבועיים) ומייד לאחריה פתיחת מערכת הבחירות לנשיאות, שתקשה מאוד על שני הצדדים להשיג התקדמות משמעותית.

ואיפה אנחנו בעניין? צופים מקרוב, אפילו קרוב מאוד. ישראל מספקת לאמריקאים מידע סודי על תוכנית הגרעין האיראנית, וגם על אספקת הנשק המתקדם שלה לחיזבאללה מחד ולחות'ים בתימן מאידך. בד בבד מתהדקים הקשרים עם סעודיה והמפרציות האחרות, לא מן נמנע שהסעודים משתמשים בטכנולוגיות הגנה ישראליות אל מול המתקפות של החות'ים.

ישראל הבהירה לאמריקאים כי תמשיך בתקיפות בסוריה, בעיקר כדי למנוע העברות נשק לחיזבאללה, והתבססות של מיליציות איראניות בקרבת הגבול. מנגד לא צפוי כי נראה בקרוב התנקשות דוגמת חיסול מדען הגרעין פאח'ריזאדה, מהלך כזה עשוי לטרפד את הניסיונות האמריקאיים להגעה לפיתרון דיפלומטי ויחשב בלתי נסלח מצידם.