קרן YL Ventures באקזיט ענק: הרוויחה על הסטראט-אפ אקסוניוס 245 מיליון דולר

קרן  YL Ventures הובילה את השקעת הסיד בחברת הסייבר אקסוניוס ב-2017, וכעת, 3.5 שנים לאחר מכן, היא מוכרת את כל החזקותיה בתשואה של פי 11 על הכסף • יואב לייטרסדורף: "תמיד אפשר לבוא ולהגיד שהשארנו כסף על השולחן, אבל בעוד זמן יש גם סיכוי וגם סיכון"

אקסוניוס - נופש עובדי חברה ברצלונה / צילום: תמונה פרטית
אקסוניוס - נופש עובדי חברה ברצלונה / צילום: תמונה פרטית

קרן YL Ventures הודיעה היום (ג') כי מכרה את החזקותיה בסטארט-אפ הסייבר אקסוניוס ב-270 מיליון דולר. הקרן, המתמחה בהשקעות סייבר מוקדמות בחברות צעירות, מכרה את החזקותיה לארבע קרנות על פי שווי של 1.1 מיליארד דולר לאקסוניוס, השווי לפני הכסף שקיבלה החברה בגיוס עליו הכריזה בשבוע שעבר ובמסגרתו הפכה רשמית לחד-קרן.

קרן YL Ventures הובילה את השקעת הסיד באקסוניוס בספטמבר 2017, חודשים ספורים לאחר הקמת החברה. במסגרת סבב הסיד כולו גייסה אקסוניוס 4 מיליון דולר, מתוכם 3 מיליון הגיעו מ-YL, שקיבלה 30% ממניות החברה. בהמשך YL המשיכה והשתתפה בשלושת סבבי הגיוס של אקסוניוס כדי לשמור על חלקה היחסי בהחזקות. בסך הכול השקיעה הקרן 25 מיליון דולר באקסוניוס ושמרה על כמעט 30%, בדילול קטן כתוצאה מהרחבת האופציות לעובדים. המשמעות היא ש- YL Ventures השיגה רווח של 245 מיליון דולר בתוך שלוש שנים וחצי ותשואה מצוינת של פי 11 על הכסף שהשקיעה בחברה.

הקרנות הרוכשות בעסקה הן - Alkeon Capital Management, קרן גידור המשקיעה בטכנולוגיה; חברת ניהול ההשקעות ICONIQ Capital, שמנהלת את כספם של מיליארדרים כמו מארק צוקרברג; DTCP, קרן ההשקעות של דויטשה טלקום, וקרן ההון סיכון Harmony Partners.

"לא ברור כמה זמן החגיגה תימשך"

עבור YL מדובר בהחזר הגבוה ביותר שלה אי-פעם מעסקה. YL השקיעה באקסוניוס מהקרן השלישית שלה, עליה הכריזה ב-2017. הקרן הזו משקיעה בעוד חברות סייבר מבטיחות כמו למשל אורקה סקיוריטי של יוצאי צ'ק פוינט, שצפויה להפוך גם היא בקרוב לחד-קרן.

"התשואה על ההשקעה באקסוניוס היא ב-10% העליונים מבחינת תשואות של קרנות הון סיכון, אבל יש לנו עוד שש חברות מצוינות בקרן ומבחינתנו זה רק אקזיט ראשון מתוך שבעה. אני מקווה שכל אחת מהחברות תחזיר את הקרן ומעריך שזאת תהיה הקרן הכי מוצלחת שלנו אי-פעם", אמר ל"גלובס" יואב לייטרסדורף, שותף-מייסד בקרן YL, הקרויה על שמו. לדברי לייטרסדורף, מרגע שיתקבל מלוא הכסף בעסקה התשלום הוא יועבר בתוך שלושה ימים למשקיעים של הקרן, בניכוי דמי הצלחה שמשאירה הקרן לעצמה. YL כבר משקיעה כיום מהקרן הרביעית שלה בגובה 135 מיליון דולר.

השאלה המתבקשת היא למה למכור עכשיו ולא לחכות לשלב מאוחר יותר ולהרוויח יותר?
"אנחנו נמדדים לא רק על ההחזר שנתנו למשקיעים שלנו אלא גם על כמה זמן עבר מהקריאה לכסף ועד להחזר. קח בחשבון שאנחנו משקיעי סיד, המשקיעים הכי מוקדמים בחברה, ואני הייתי חבר הדירקטוריון הראשון בה. יש ציפיות מסוימות ממשקיעי סיד ועם החזר כזה אנחנו ממש עשינו את העבודה ולא צריכים יותר מזה כדי להראות ביצועים מצוינים. תמיד אפשר לבוא ולהגיד שהשארנו כסף על השולחן, אבל בעוד זמן יש תמיד סיכוי להרוויח יותר אבל גם סיכון. אקסוניוס היא חברה מדהימה, שגדלה מהר ואין לה כמעט מתחרים. בלי קשר אליה, בשוק באופן כללי אתה רואה מצב בעייתי עם שווי לא הגיוני לחלק מהחברות בוול סטריט. אף אחד לא יודע כמה זמן החגיגה הזאת תימשך ואנחנו צריכים להיות משקיעים אחראיים".

יואב לייטרסדורף / צילום: מקסים דינשטיין
 יואב לייטרסדורף / צילום: מקסים דינשטיין

לדברי לייטרסדורף, ההחלטה למכור לא הייתה מתוכננת ונבעה מהביקושים הגבוהים שקיבלה אקסוניוס בגיוס האחרון של החברה, עליו הכריזה כאמור השבוע. "אקסוניוס רצתה לגייס רק 100 מיליון דולר, כי זה מה שהיא צריכה עכשיו, אבל קיבלה ביקושים של חצי מיליארד דולר בעקבות השם הטוב שלה בתעשייה. אנחנו היינו מודעים לזה והצענו פתרון במסגרתו נמכור את המניות שלנו. נתנו אפילו למנכ"ל אקסוניוס דין זיסמן לבחור מי יקנה אותן מבין הקרנות שרצו".

אנחנו רואים שהשווי של סטארט-אפים ישראליים עולה בטירוף. זה ריאלי?
"בהשקעות סיד, שאנחנו מתמחים בהן, השווי של חברות עלה אבל לא בטירוף, עלייה של 20%. זה בסדר למשקיעים וליזמים. בשלבים יותר מתקדמים של סטארט-אפים. העלייה כבר מטורפת וזה ממשיך עד לבורסה. בתור משקיע אתה צריך להיזהר מאוד ולדעת איפה אתה חי. זה גם יכול להיות מסוכן ליזמים כי אם הוא מגייס בשווי גבוה ואחר כך השוק נופל, לגייס בשווי יורד (Down round) זאת מכה רצינית. למשקיעים יש הגנת אנטי-דילול ובסבבים בשווי יורד הם יקבלו עוד אחוזים מהחברה, מה שיכול לדלל את היזם בצורה רצינית".

"אנחנו שואפים להנפקה"

אקסוניוס נבחרה לרשימת עשרת הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2020 של גלובס בדצמבר האחרון. החברה הוקמה על ידי שלושה יוצאי יחידת 8200 - עופרי שור, דין זיסמן ואבידור ברטוב - שהכירו במהלך שירותם הצבאי. אקסוניוס עוזרת לארגונים לזהות ולהגן על מחשבים ומכשור המחוברים לרשת שלהם, שלפעמים הארגונים אפילו לא מודעים לקיומם. מאז הקמתה ב-2017 החברה גייסה 195 מיליון דולר.

"המעבר ממשקיעים המתמחים בשלבים מוקדמים למשקיעים המתמחים בשלבים מאוחרים הוא צעד הגיוני מבחינת אקסוניוס, המכוונת כיום להנפקה, והוא מאפשר לכל אחד מהמשקיעים להתמקד בתחום המומחיות שלו," מסר זיסמן. "אנחנו מעריכים מאד את התמיכה והייעוץ שקיבלנו מהצוות של YL Ventures בכל השלבים המוקדמים של החברה, ומברכים אותם על המסע המוצלח הזה".