נפט | ניתוח

איך התאושש בחזרה שוק הנפט משנת המשבר הקשה מזה עשורים

ירידה בכמות הנפט המחכה לסוחרים בחביות, ריסון בקרב חברות אמריקאיות והשיקום המהיר של הביקוש באסיה הניעו את הראלי במחיר הזהב השחור באחרונה

משאבת נפט בטקסס / צילום: Associated Press, Eric Gay
משאבת נפט בטקסס / צילום: Associated Press, Eric Gay

מחירי הנפט מציגים השתקמות מהירה מאז המשבר הגדול ביותר, שפגע בתעשיית האנרגיה מזה עשורים.

ארגון המדינות המייצאות נפט (OPEC) ובנות בריתם התערבו בקיץ שעבר בשוק כשקיצצו מאוד את הייצור לאור הנפילה במחיר הנפט הגולמי. הקרטל צפוי להגיע להסכם על סיום חלק מהקיצוצים הללו בקרוב.

הנה הסיבות לכך שמחירי נפט גולמי אמריקאי חזרו למחיר של מעל 60 דולר לחבית, משפל של מינוס 37.63 דולר לחבית באפריל האחרון.

המשקיעים עברו למושב האחורי

סוחרים ואנליסטים אומרים שהיצע וביקוש, ולא ספקולציה, הם מה שעומד בבסיס הראלי בינתיים. היחס בין פוזיציות של מנהלי הכספים בחוזים עתידיים וחוזי אופציות הצופים שמחירי הנפט יעלו לעומת אלו שמצפים שירדו, הוא מתחת לרמות שנראו בעלייה האחרונה במחירי הנפט ב־2018. זה מצביע על כך שהמשקיעים אינם אלה שמובילים את העלייה במחירים.

 
  

אנליסטים אומרים שזה עשוי להשתנות אם החברות הפיננסיות שמנהלות ניירות הערך, ייכנסו במספרים גדולים לשוק הנפט מתוך הימור על חידוש הפעילות הכלכלית.

ההיצע מצטמק

רזרבות נפט שהתנפחו בתחילת המגפה התכווצו הודות לקיצוצי הייצור של אופ"ק, שותפותיה, חברות בארצות ארה"ב ובמקומות אחרים. מתוך חשש שיהיה עוד סבב של סגרים, שיפריע לניסיונות לאזן מחדש את השוק, ערב הסעודית קיצצה אפילו יותר בייצור הנפט שלה בינואר.

אנליסטים אומרים שהחורף הקשה בטקסס, שבאופן זמני פגע בכמחצית מייצור הנפט הגולמי בארה"ב, עזר גם לרוקן את המצבורים העולמיים.

 
  

הביקוש ברחבי העולם כעת עולה על ההיצע ב־2.8 מיליון חבילות ליום, כך לפי היועץ האסטרטגי מחברת מורגן סטנלי, מרטין ראץ. שלושת החודשים הראשונים של השנה צפויים להיות החודשים עם החוסר הגדול ביותר באספקה לשוק הנפט מאז שנת 2000 לפחות, הוא העריך.

"השוק נמצא בחוסר משמעותי כרגע, וזו הסיבה שהמלאי נופל כמו לבנה", אמר ג'פרי קורי, ראש מחקר בנושא סחורות בקבוצת גולדמן סאקס. הבנק צופה שמחירי נפט מסוג ברנט יגיעו ל־75 דולר לחבית ברבעון השלישי של השנה. כרגע המחיר נמצא מעט מתחת ל־64 דולר לחבית.

שינויים במחיר הנפט הגולמי

מדידת התפוקה והביקוש בזמן אמת היא מורכבת, אבל היחס בין מחיר חבית נפט שנמסרה בזמנים שונים מצביע על כך שהקונים מתחרים על הנפט הגולמי. סוחרים מוכנים לשלם מחיר נוסף על מנת לקבל נפט גולמי מיד במקום בעוד שנה - שינוי משמעותי מהאביב האחרון, שבו היו הנחות גדולות על המלאי הקיים בעת הנוכחית.

 
  

"זה אומר שהשוק רעב לנפט, שאנחנו צריכים להוציא נפט מהמצבורים", אמר סעד רחים, כלכלן ראשי בחברת המסחר בסחורות Trafigura Group. "זה לא שוק שהחלים לגמרי, אבל זה בהחלט שוק שמחלים".

הביקוש חוזר לעצמו

הביקוש בסין ובהודו חזר להיות גבוה והוא בדרך לתיקון גם בארה"ב ובאירופה. אמריקאים צרכו 18.6 מיליון חביות נפט ליום של דלק ומוצרי נפט אחרים בינואר, כך על פי ההערכה ב"מינהל המידע על אנרגיה" של ארה"ב. מדובר בעלייה של 26% לעומת אפריל, אם כי עדיין 7% פחות ממה שהיה בינואר 2020.

התחזיות לגבי עליות מחיר נוספות מבוססות על הרעיון שחיסונים והסיוע הכלכלי יביאו לפעילות כלכלית מחודשת בארה"ב ובאירופה. "אחרי חג הפסחא, אנשים יתחילו באמת לטייל ויחזרו לכבישים", מעריך רחים.

 
  

פאולה רודריגז־מסיו, סגנית נשיאה בחברת הייעוץ Rystad Energy זהירה יותר. בהתבסס על נתונים כמו כמות התעבורה בכבישים ובשמיים, היא לא מצפה שהביקוש לנפט גולמי ישתקם לרמות שלפני המגפה עד לקראת סוף 2022.

שאלת פצלי השמן

יצרנים מחזיקים במחסנים מיליוני חביות ביום של נפט גולמי, והשאלה עולה: האם המחירים יהיו תחת לחץ במידה ויפתחו את הברזים? אנליסטים צופים שקבוצת אופ"ק־פלוס תגביר את הייצור באופן הדרגתי במהלך השנה, ותתחיל בהחלטה להפסיק בחלק מהקיצוצים החל מ־4 במרץ.

אבל סוחרים ואנליסטים אומרים שארה"ב לא תפיק בזמן הקרוב 13 מיליון חבילות ביום, כפי שעשתה ערב מגפת הקורונה. תחת לחץ בעלי המניות ונותני אשראי לתעדף את תזרים המזומנים, חברות לא מיהרו לשאוב נפט נוסף בתגובה למחירים הגבוהים יותר.

 
  

המשמעת החדשה בתעשייה קבעה מספר אסדות קידוח שהוא נמוך מהרמה הנחוצה לשמירה על ייצור של 11 מיליון חביות ליום, שלא לדבר על חזרה לרמות שלפני המגפה. המשמעת העצמית הזו תיבחן אם המחירים ימשיכו לעלות, אומר רונאלד סמית, אנליסט נפט וגז בכיר ב־BCS Global Markets.

מניות האנרגיה חזרו לעלות

לאחר ש־2020 הייתה שנה גרועה לחברות האנרגיה, הציפיות לחזרה לנורמליות כלכלית גרמו לכך שהתחום מוביל את מדד S&P 500 השנה. אך מניות של חברות כמוExxon Mobil ו־Royal Dutch Shell פיגרו מאחורי שוק הנפט עצמו, ומחירי המניות לא חזרו לרמות שלפני המגפה.

סיבה אחת אפשרית: משקיעים יודעים שהשוק החזק של ימים אלה לא צפוי להימשך, כך אומרים אנליסטים. סיבה נוספת היא שהחברות הפיננסיות, שמנהלות כספים וניירות ערך צופות, שחלק מחברות הנפט יתעדפו הורדה של נטל החוב על פני החזרים למשקיעים. אפילו לפני המגפה, כלי רכב חשמליים והתפוצה הרחבה של מקורות אנרגיה מתחדשת העלו שאלות לגבי עתיד תעשיית הדלקים המאובנים.

 
  

בכירים בתעשייה שומרים על זהירות. "אני מרגיש טוב ככל האפשר, בהתחשב בחלק מחוסר־הוודאות שיש שם בחוץ לגבי ההשפעות המתמשכות של המגפה", אמר מנכ"ל אקסון, דארן וודס, בשיחה עם אנליסטים בתחילת פברואר.

מתקפת מל"טים בשדות הנפט בערב הסעודית הקפיצה מחירים

מחיר הנפט עלה לשיא של שנה לאחר דיווח ביום ראשון על תקיפת מל"טים בערב הסעודית, שהתמקדה בשדות הנפט שלה. שר האנרגיה הסעודי התייחס למתקפה ואמר כי חוות פטרוליום של Saudi Aramco באחת מנמלי הנפט הגדולים בעולם הותקפה על ידי מל"ט וטילים.

בעקבות האירוע, החוזים העתידיים על נפט ברנט עלה ב-2% והגיע למחיר של 70 דולר לחבית. גם החוזה העתידי על נפט גולמי מסוג WTI עלה ב-2% והגיע ל־67 דולר לחבית.
דובר מטעם הממשלה אמר כי לא נעשה כל נזק לרכוש או לאדם בעקבות התקיפה, אך שרסיסים נפלו באזורים העירוניים הקרובים.

על התקיפה לקח אחריות ארגון מיליטנטי תימני חות'י שאיים כי זו רק ההתחלה וכי צפויות עוד פעולות דומות בעתיד. בהודעה שפרסם הארגון בטוויטר נכתב" "אנחנו מבטיחים לשלטון הסעודי עוד מבצעים כואבים שכאלה כל עוד הם ימשיכו בתוקפנות כלפי המדינה שלנו".