יינות ביתן | ניתוח

נחום ביתן מסכן הרבה כדי לא לאבד שליטה ברשת הקמעונאות שלו

מייסד יינות ביתן ממשיך במאמצים לשמור על השליטה בחברה: הפעם הוא מנסה למכור 30 חנויות ב-400 מיליון שקל • המתחרות ויקטורי ופרשמרקט כבר דיווחו על רצונן לרכוש 16 חנויות ב-285 מיליון שקל • העסקה שביתן רוקם עשויה מצד אחד להציל את הרשת מעול החובות, אך עלולה לפגוע בכוחה בשוק

נחום ביתן, בעלי רשת יינות ביתן / צילום: שלומי יוסף
נחום ביתן, בעלי רשת יינות ביתן / צילום: שלומי יוסף

נחום ביתן ממשיך בניסיונות להיחלץ מעסקה עם הפניקס, כדי להמשיך לשלוט ברשת המזון שייסד. ביתן מבקש לרקום עסקת ענק משולבת, שתביא לפירעון החובות שלו לבנקים ולנאמנים, שעשויה לשמור אותו כבעל השליטה ברשת הקמעונאות שנושאת את שמו ולחלץ אותה מחובותיה בטווח הקצר. עם זאת, העסקה עלולה גם להגדיל את רמת הסיכון שלה בטווח הבינוני והארוך. במסגרת זו מבקש ביתן למכור 31 חנויות, כשהפעם מדובר בחנויות רווחיות ומשמעותיות לפעילות של הרשת ההפסדית. צעד שכזה עלול להיות גם חבל ההצלה מבחינתו של ביתן, אבל גם חבל התלייה עבור הרשת.

כדי להתנתק מהבנקים וכך גם ממכירת השליטה בחברה לקבוצה בהובלת הפניקס, ביתן נדרש לפרוע בבת אחת ובמזומן (כדי להימנע ממצב של העדפת נושים) את כל חובותיו. מדובר בסכום של כ-385 מיליון שקל, מתוכם כ-240 מיליון שקל לבנקים, כ-86 מיליון שקל לנאמנים וכ-35 מיליון שקל לפירעון ההלוואה של חברת לב ברון.

 
  

נכון לכתיבת שורות אלה, ביתן הצליח להגיע להסכמות עם פרשמרקט, שמוכנה לשלם 210 מיליון שקל עבור 10 חנויות, ועם ויקטורי, שמוכנה לשלם 75 מיליון שקל עבור 6 חנויות. בנוסף, כפי שנחשף באתר גלובס, הוא מנהל מגעים גם עם יוחננוף ועם מחסני השוק. מדובר בעסקאות שנחתמו מול נחום ביתן באופן פרטי ולא באמצעות החברה. עדות לכך ניתן למצוא גם בזהירות שבה התנסחו שתי החברות בדיווחיהן לבורסה.

בנוסף לאלה, ביתן מנסה לגבש עסקאות נוספות למכירה של לפחות 12 סניפים למתחרות: לרשת יוחננוף הציבורית, לרשת מחסני השוק הפרטית, שנמצאת בתהליך לקראת הנפקה בבורסה, וככל הנראה גם לבעלי חנויות פרטיים נוספים.

הפעם הדיווחים לבורסה מעורפלים 

בניגוד לנהוג בעסקאות קודמות, שבהן דווח על מגעים או על חתימת עסקה או לפחות על מזכר הבנות, הפעם שתי המתחרות - ויקטורי ופרשמרקט - מסרו את הדיווח לבורסה באופן חריג בניסוח מעורפל, שאינו מפרט באילו סניפים מדובר או מה היקף המכירות שלהם, כפי שנהגו בעסקאות קודמות. ההתנסחות זהה בשני המקרים, כשכל חברה סתפקת באמירה כללית, כי ב"כוונתה לרכוש פעילות עסקית של עשרה סניפים מרשת יינות ביתן".

ביתן למעשה מבקש לגייס סכום של 400-500 מיליון שקל - רובו ממכירת סניפים, והיתרה, כ-150 מיליון שקל באמצעות הלוואה מיגאל דימרי ומשקיעים נוספים, שיחברו אליו. בכך מקווה ביתן להשתחרר מהחובות ולצאת לדרך חדשה. התקופה הקרובה צפויה גם להיות נוחה מבחינת התזרים של הרשת, כשעונת החגים בפתח וכשמשבר הקורונה ממשיך לתמוך בעלייה חודשית במכירות של 8%-10%. כל אלה יאפשרו תזרים מזומנים נוח לרשת לפחות עד חודש מאי הקרוב ויאפשרו לביתן מרחב תמרון ואוויר לנשימה.

מכירה של סניפים גם תוריד את צורכי האשראי של הרשת, ותעלה את רמת הביטחון בחברה בשוק.

ככל הידוע, בבנקים בוחנים בחיוב את הרעיון להיפגש עם הכסף, מתוך כוונה שלאחר פירעון החוב, הבנקים יוכלו להמשיך ולספק אשראי לרשת, אך במתווה מצומצם יותר ועם בטוחות אחרות. האופטימיות סביב צעד כזה גם נתמכת בהנהלה החדשה של הרשת, שביצעה תוכנית התייעלות שכללה פיטורים של עובדים וסגירה של המרכז הלוגיסטי של החברה.

 
  

סכנה למחזור המכירות ולאשראי ספקים 

ואולם, לצד כל אלה, צעד שכזה עלול להכניס את ביתן לסחרור. ירידה משמעותית במחזור המכירות, שעשויה להגיע לסדר גודל של מיליארד שקל (עבור 30 החנויות) כתוצאה ממכירת סניפים - עלולה להביא להקטנה ניכרת באשראי ספקים, למנוע התייעלות ברכש, ולהביא לירידה בכוח הקנייה של הרשת. בנוסף,  המהלך עלול לגרור גם הוצאות של תשלום על פיטורי מאות עובדים שיעזבו את הרשת במסגרת העסקאות של הסניפים שיימכרו, ואולי גם של עובדים נוספים שיצטרכו להיות מקוצצים ממטה החברה. בנוסף, המהלך עלול להביא לפגיעה בתזרים של הרשת, שכן הפעם בניגוד לעבר, ביתן מבקש למכור סניפים שנחשבים לרווחיים ביותר.

עדיין מוקדם לקבוע היכן רכבת ההרים הזו תיעצר, אך ברור כי חברות ביטוחי האשראי, שמבטחות את הספקים הגדולים, עוקבות בדריכות אחרי כל תזוזה במצבה הפיננסי של הרשת. בתרחיש שבו לא יהיה גוף מימון יציב ומסודר מאחורי הרשת, אלה עלולות לרצות להקטין את ביטוח האשראי לרשת לרמה שתייצר לחץ אצל הספקים או שלא תאפשר ליינות ביתן גמישות. 

בענף המזון מאמינים כי בימים הקרובים ההכרעה בנושא עשויה להגיע לבית המשפט, בין אם מצידו של ביתן, שינסה למנוע את עסקת הפניקס, בין אם מצידה של הפניקס ובין אם מצידם של הבנקים לאור טענתם לרצף הפרות של ביתן בהסכמים מולם.

ההערכה היא כי אם הבנקים ייתנו את הסכמתם לעסקאות, ביתן יוכל לפרוע את החוב לבנקים ובכך להשתחרר מהתלות בהם. ככל שצעד כזה יבשיל, הוא עשוי להביא לביטול העסקה שהוביל יו"ר החברה שלמה רודב עם הפניקס, ארקין וקרן כלירמרק לרכישת 66% ממניות ביתן בתמורה ל-300 מיליון שקל, לפי שווי חברה של 150 מיליון שקל לפני הכסף.

ההצעה של הפניקס עדיין על השולחן

כך או כך, הכרעה בסוגיה צפויה להתרחש בשבוע הקרוב, כשלביתן נותר שבוע ימים להגיש באופן רשמי הצעות חליפיות לזו של הפניקס. בפועל, למרות שורה ארוכה של מגעים עם חברות, גופים פיננסיים וקרנות וגם משקיעים פרטיים, עדיין לא הונחה על השולחן אף הצעה רשמית וקונקרטית. ככל שעדיין הנסתר רב על הגלוי, ולא ברור האם מגדל הקלפים שביתן מנסה לבנות יוכל לעמוד בסופו של דבר, כרגע יש הרבה ציפורים על העץ, אבל רק ציפור אחת ביד.

הבהילות לקבלת העסקה של הפניקס נובעת מכך שהקבוצה הציבה דדליין לרכישת הרשת, לביתן נותר שבוע אחד עם זכות סירוב ראשונים לקבל את הצעת הפניקס, או להגיש הצעה נגדית גבוהה יותר. התאריך הסופי: 18 במרץ. אם עד אז ביתן לא יצליח להביא לשולחן הצעה רשמית נוספת, הפניקס ושותפיה ישתלטו על שני שליש ממניות יינות ביתן.

נזכיר כי באוגוסט האחרון חתם ביתן על הסכם מימון עם הפועלים ומזרחי טפחות, במסגרתו ניתנו ליינות ביתן קווי של אשראי של כ-150 מיליון שקל ואופציות למניות של 8% לכל אחד מהבנקים. לאחרונה נחשף בגלובס מכתב ששלחו הבנקים לביתן, שבו הם מזהירים את מייסד הרשת ומאיימים לשלול ממנו את ייפוי-הכוח שניתן לו מטעמם להצביע באסיפה הכללית של החברה לאחר שפעל שלא בתיאום עמם בניסיון להדיח בפעם השנייה את יו"ר הרשת.

לפי הבנקים, ביתן התחייב במסגרת הסכם המימון להודיע להם על כל אסיפה בכתב, בהתראה של לכל הפחות 14 יום מראש, על כל זימון לאסיפה כללית של יינות ביתן. מאז יוני 2017, 99% ממניות יינות ביתן משועבדות לשני הבנקים במסגרת הסכם נאמנות, אשר במסגרתו ביתן מתחייב להצביע בכל אסיפה בכפוף להתחייבויותיו על-פי מסמכי המימון.

יינות ביתן-מגה בניהולו של מיכאל לובושיץ מונה כיום 148 חנויות, עם מחזור של קרוב ל-3.5 מיליארד שקל בשנה.