עסק ביום | פיצ'ר

"לסגור עסק שבנית בעשר אצבעות זה משבר נוראי, למרות שאתה מבין שהמצב הוביל לכך"

גיא גורלנד, בן 36 מיהוד, נשוי ואב לשלושה • הבעלים של חדר הכושר Fityou שהעסיק בשיא 20 עובדים • סגר את המקום בעקבות הקורונה • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

גיא גורלנד, הבעלים של חדר הכושר Fityou / צילום: תמונה פרטית
גיא גורלנד, הבעלים של חדר הכושר Fityou / צילום: תמונה פרטית

בשנת 2017 פתח גיא גורלנד את מה שהוא מגדיר כ"בייבי שלו", חדר הכושר Fityou, אחרי "דם יזע ודמעות". הוא לא חזה את המגפה שתטלטל את עולמו ולאחרונה נאלץ להגיש בקשה לחדלות פירעון ולסגור את המקום. הקורונה והמדיניות הממשלתית הכריעו והחלום נגוז.

גורלנד הוא עצמאי מזה עשור ובשמונה השנים האחרונות הוא פעיל בתחום חדרי הכושר. "בחצי שנה של כלום הכול קרס והתמוטט. ענף חדרי הכושר קיבל מכה קשה וכואבת אבל יש לי חברים שבעל הנכס התחשב בשכירות, מה שאני לא יכול להגיד, או לקוחות שלא ביטלו מנויים. את ההבנה שאני לא יכול להמשיך קיבלתי עם החלת מתווה התו הירוק. עבורי זה אומר שלא אוכל להכניס מתאמנים בני 16 ומטה שהם אחוז לא מבוטל מהלקוחות שלי.

"מאז חודש פברואר בשנה שעברה ההידרדרות הייתה מהירה, היא כללה גל של ביטולים, הקפאות מנויים ובעיקר חשש מהלא נודע. היום קורונה היא שגרה שאנחנו מתרגלים אליה, אבל לפני שנה היא הרעידה לאנשים את הברכיים.

"לפני כן הגענו למספר שיא של מנויים והיינו עסק בצמיחה. לא הגענו למיצוי הפוטנציאל. אחרי הסגר הראשון היינו צריכים להמציא את עצמנו מחדש במודל תמחור שישקף את חוסר היכולת של הלקוחות להתחייב. כשנכנסו במרץ לסגר של חודשיים היו יותר סימני שאלה מסימני קריאה. לקוחות צלצלו ולא ידענו מה לענות אבל עוד איכשהו התגברנו,

"הסגר השלישי היה מכת מוות. היו חדרי כושר שהמשיכו לעבוד מתחת לרדאר ומי ששמר על החוק נשאר עם כלום ושום דבר. קיבלתי מענקים שעזרו לי למלא את המקרר בבית אבל לא מעבר לזה, משום שהמדדים נקבעו על פי המספרים היבשים ולא התעסקו שם בהסברים. בשלב הזה מכרתי חלק מהציוד של המכון כדי לכסות עלויות.

"גם שכר דירה שילמתי במלואו כשבעל הנכס לא הסכים להתחשב וגם ארנונה. קיוויתי לפתוח עכשיו אבל התו הירוק הבהיר לי שאני לא אוכל להיות כלכלי ואין ברירה לסגור ולא להעמיק את הבור. אני נשמע עכשיו כמו מישהו שפעל מתוך שיקול כלכלי קר, אבל בפועל זה היה רחוק מזה. חדר הכושר היה הילד הרביעי שלי, אני טוטלי באופי שלי וכך התייחסתי גם אליו. פתחתי בלי שותפים וכל האחריות נפלה עליי".

מצד שני הקורונה הגדילה את המודעות לכושר, אנשים חיפשו פתרונות גם בזום.

"אני פחות מתחבר לזום והרגשתי שבמבחן הזמן זה לא יחזיק וזה יוסיף יותר צרות מפתרונות. איך מתמחרים את זה ללקוחות? למדריכים? עשיתי אימוני כושר בודדים בחוץ, אבל כל המצב הזה הוציא לי את הרוח מהמפרשים. הביטחון העצמי שלי צנח לקרשים. לסגור עסק שבנית בעשר אצבעות זה משבר נוראי, למרות שאתה מבין שזה המצב שהוביל לכך.

"אני לא מפסיק לשאול את עצמי אם הייתי צריך להתנהל אחרת. יש תחושת אחריות שמציקה לי על המשפחה והעסק שהיה צריך לכלכל אותי שנים קדימה וגם ללקוחות שנעלמתי באיזשהו מקום. אני משתדל להיות זמין ולתת תשובות אבל אני סופג קללות ותסכול. יש גילויי הבנה אבל הם בודדים. השקעתי 3.5 מיליון שקל במקום שעכשיו עומד שומם. אני במצב שבו אין לי אנרגיה להקים משהו חדש ואין לי אפשרות כלכלית ונפשית לשבת בבית".

לאחרונה הגיש גורלנד בקשה לחדלות פרעון. עו"ד לירום סנדה בא כוחו של גורלנד מסר כי "גיא גורלנד הוא מלח הארץ וחלום חייו בו השקיע את כל חסכונותיו ומרצו, קרס שלא באשמתו. בלית ברירה פנה להליך של חדלות פירעון ושיקום כלכלי מתוך מטרה לפתוח דף חדש בחייו למענו ולמען משפחתו.

"למרות הקושי הייחודי של תחום הכושר, לא נקבעו עד ליום זה כלי סיוע ייעודים לענף פעילויות הספורט. המענקים ששולמו בקושי הספיקו לכלכל את משפחתו בכבוד במהלך שנה שלמה בה היה חדר הכושר סגור. חדר הכושר שירת אלפי אזרחים והעניק להם תרבות ספורט ואורח חיים בריא, העסיק עשרות עובדים ופירנס משפחתו רבות אך מנגד נותר לבדו במערכה. לאור נסיבות הסתבכותו אנו בטוחים כי תוך מספר חודשים כבר יקבל את ההפטר המיוחל וייצא לדרך חדשה".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il