מתכוננים לחקירה: האם ביה"ד בהאג קבע שהבנייה בירושלים היא פשע?

האלוף במיל' ח"כ יאיר גולן מתעקש שביה"ד בהאג יתמקד רק בפעולות צה"ל. המציאות יותר מורכבת • המשרוקית של גלובס

אלי כהן ויאיר גולן / צילום: איל יצהר כדיה לוי
אלי כהן ויאיר גולן / צילום: איל יצהר כדיה לוי

במוצ"ש פרץ ב"פגוש את העיתונות" ויכוח מריר בין שר המודיעין אלי כהן (ליכוד) לח"כ יאיר גולן (מרצ). על הפרק: חקירת בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג. כהן חשב שחיילי צה"ל לא ביצעו פשעי מלחמה, שישראל יודעת לחקור את עצמה, ולכן אסור לשתף פעולה עם בית הדין. גולן, לעומתו, חשב שחיילי צה"ל לא ביצעו פשעי מלחמה, שישראל יודעת לחקור את עצמה, ולכן חייבים לשתף פעולה. אלא שאז כהן סיבך את הדיון. "אותו בית הדין קובע שגם הבנייה בירושלים היא עבירה", הוא אמר. גולן רתח: "לא קבע! לא צריך לשקר. לא צריך להמציא המצאות. אין לזה אחיזה במציאות. אין קביעה כזאת, אתה יודע שאין!".

יש או אין? שאלנו את כהן על מה הוא מסתמך. כהן הציע שגולן "יבדוק את הדוח", שבו בית הדין מתיר בנייה רק במערב ירושלים. איזה דוח? לא קיבלנו תשובה.

אבל תראו מה מצאנו בפנייה המפורטת שהתובעת בהאג, פאטו בנסודה, הגישה לערכאת הקדם-משפט של בית הדין ב-22 בינואר 2020, כשביקשה אישור לפתוח בחקירה בפלסטין: "יש יסוד סביר להניח שבמסגרת הכיבוש הישראלי של הגדה המערבית, לרבות מזרח ירושלים, נציגי רשויות השלטון בישראל ביצעו פשעי מלחמה לפי סעיף 8(2)(b)(viii), בין השאר בזיקה להעברת אזרחים ישראלים לגדה המערבית מאז 13 ביוני 2014". לדברי התובעת, בבדיקה המקדימה שלה עלה שחקירת פשעים כאלה עשויה להוביל לכתבי אישום.

לכאורה, קביעה מפורשת. אבל גולן כתב לנו: "אין קביעה רשמית כזאת". ושני משפטנים שהתייעצנו איתם - פרופ' עמיחי כהן מהמכון הישראלי לדמוקרטיה, ועורך הדין מיכאל ספרד - אומרים שבמובן המדויק הוא צודק.

אף שהתובעת הזכירה את הבנייה במזרח ירושלים כדוגמה לפשעים שהיא עשויה לחקור, בית הדין עצמו עדיין לא פסק כלום. כל מה שהשופטים קבעו, לפני כחודש, הוא שלתובעת יש סמכות לחקור כל חשד לפשע מלחמה בשטח "פלסטין", כולל מזרח ירושלים. עד שהתביעה לא תחליט להגיש כתבי אישום נגד ישראלים ספציפיים שהיו מעורבים בבנייה שם, לא תהיה לבית הדין הזדמנות להכריע.

מצד שלישי, אי-אפשר להתעלם מההקשר הרחב. בנסודה נשענת על סעיף באמנה המכוננת של בית הדין הפלילי הבינלאומי, שמבוסס על סעיף 49 באמנת ז'נבה הרביעית - "המעצמה הכובשת… לא תעביר חלקים מאוכלוסייתה האזרחית שלה לשטח הכבוש". על הסעיף הזה נשענו ב-2004 שופטי בית הדין הבינלאומי לצדק (להבדיל מבית הדין הפלילי!), כשקבעו בחוות דעת מייעצת כי הקמת ההתנחלויות מנוגדת לאמנת ז'נבה. ב-1998, כשגובשה האמנה של בית הדין הבינלאומי, נוספה לנוסח ההבהרה "במישרין או בעקיפין". בישראל הבינו שהתוספת נועדה להקל על הליכים נגד ישראלים שהיו מעורבים בהקמת התנחלויות, ולכן לא הצטרפו לבית הדין הבינלאומי.

בשורה התחתונה: גם כהן וגם גולן אומרים דברים חצי נכונים. שופטי בית הדין הפלילי הבינ"ל עוד לא נדרשו להכריע אם בנייה בירושלים היא פשע, אך העברת אוכלוסייה למזרח העיר היא אחד ה"פשעים" שהתובעת ציינה בבקשתה לפתוח בחקירה.

תחקיר: יפתח בריל