ארגון הבריאות העולמי צופה שמקור נגיף הקורונה יימצא, אך רק בעוד כמה שנים

צוות בהובלת ארגון הבריאות העולמי, שעוקב אחרי מקור המגפה, מתמקד בחיות בשוק בווהאן איפה שהתגלו המקרים הראשונים

וואהן לאחר הסגר הראשון / צילום: Shutterstock, Andrew Joseph Braun
וואהן לאחר הסגר הראשון / צילום: Shutterstock, Andrew Joseph Braun

מדענים כנראה יגלו את מקור מגפת הקורונה בשנים הקרובות, לאחר שיחפשו ויתמקדו במקור בעולם החי לנגיף הקורונה החדש, כך הודיע ביום רביעי חבר של צוות בינלאומי של חוקרים שמוביל ארגון הבריאות העולמי.

"אני משוכנע שאנחנו הולכים לגלות יחסית בקרוב", אמר פטר דזאק, חבר בצוות של ארגון הבריאות העולמי הזואולוג המתמחה בחיפוש מקורות נגיפיים בבעלי חיים. "בשנים הקרובות יהיו לנו נתונים משמעותיים לגבי מאיפה זה הגיע ואיך זה התחיל".

ד"ר דזאק היה אחד משלושה חברי צוות שנשאו דברים בכנס אינטרנטי שארגן Chatham House, מכון מחקר בלונדון לנושאים בינלאומיים, לגבי המשלחת שארכה חודש לעיר הסינית ווהאן. שוק הואנן בעיר היה האתר שבו התפרצה ככל הידוע מגפת הקורונה בדצמבר 2019.

חברי הצוות הבינלאומי למדו בנסיעה שבשר של חיות שידוע שהן נושאות בגופן נגיפי קורונה מאותה משפחה כמו הזן של המגפה נמכרו בשוק בהואנן, כך אמר ד"ר דזאק.

חברי צוות המשימה ביטאו תסכול מהמידע המוגבל שהרשויות הסיניות מסרו לידי החוקרים, בייחוד בנוגע למקרי קורונה מוקדמים שיכלו לעזור לקבוע האם הנגיף התפשט לפני שהמקרים הראשונים אושרו.

ממשל ביידן דורש מסין יותר שקיפות לגבי מקורות הקורונה

החקירה של ארגון הבריאות העולמי גרמה להגברת המתחים בין ארה"ב וסין, וממשל ביידן דורש מהחקירה לגבי מקורות הקורונה יותר שקיפות. יותר מ־2 מיליון איש מתו עקב המגפה מאז תחילתה.

צוות המומחים הסינים והבינלאומיים צפוי לפרסם דוח בשבוע הבא המתאר את ממצאי החקירה וכולל המלצות למחקר נוסף. בממשלת ארה"ב אמרו שהם מחכים לנתח את הממצאים החדשים ביותר של ארגון הבריאות העולמי.

ההנחה המובילה בקרב חברי הצוות, כך אמר ד"ר דזאק ביום רביעי, היא שעטלף או זן אחר של בעל חיים פראי נשא את נגיף האב, או נגיף דומה מאוד, הדביק חיית משק או אדם ומשם המשיך אל השוק בהואנן.

"אני מאמין שזה התסריט הסביר ביותר, ואני חושב שאנשים משני צדי המתרס במשימה חשבו כך", אמר.

לחקור את מקורות הקורונה

מריון קופמנס, וירולוגית הולנדית, חזרה על כך שהצוות חושב שזה "לא סביר באופן קיצוני" שהנגיף דלף ממעבדה, ואמרה שאין לכך עדויות, אבל הוסיפה שהמדענים יבדקו כל עדות שתצביע על קשר כלשהו בין הנגיף לבין עבודתן של מעבדות סיניות.

הצוות בילה חודש עם מדענים סינים ובביקורים באתרים שונים, וסיים את עבודתו בחודש שעבר. בגלל מגבלות קורונה בילו את השבועיים הראשונים בסין בבידוד בחדרי המלון שלהם. לאחר מכן התפרצות חדשה גרמה למגבלות נוספות, סיפרה ד"ר קופמנס, שהיא ראשת מחלקת וירולוגיה במכון ארסמוס.

"בשלב השני במסע שלנו אחרי הבידוד במלון, עדיין לא היינו יכולים לצאת בחופשיות", אמרה. "זו הייתה אכזבה לכולנו".

היא אמרה שהיא מאמינה שחקירות על מקורן של מחלות חדשות צריכות להיעשות כדבר שבשגרה במהלך מגפות. "זה צריך לקרות ולהמשיך לקרות וזה צריך להיות הנורמה", אמרה.

מדענים סינים בדקו עשרות אלפי חיות בכל רחבי המדינה, כולל יותר מ־1,000 עטלפים במחוז הוביי, בחיפוש אחר עדויות לנגיף, אמר ד"ר דזאק, שהוא נשיא EcoHealth Alliance, עמותה שמושבה בניו יורק.

"הייתה העברה מווהאן למחוזות של דרום סין, שם הזן הקרוב ביותר לנגיף SARS-CoV-2 נמצא בעטלפים. נגיף מעטלף יכול היה לעבור לאנשים או בעלי חיים שם ומהם לעבור אל השוק", אמר.

"זה באמת רמז חשוב", אמר והוסיף שיש להמשיך לחקור את הממצאים האלה "יחסית במהירות".