בוטלה טיסתו של רה"מ נתניהו לאיחוד האמירויות

ראש הממשלה התעתד לטוס לפגישה עם יורש העצר מוחמד בין זאייד, אולם במהלך הלילה התאשפזה רעייתו בשל דלקת בתוספתן • עוד טרם בוטלה הטיסה סופית נרשמו עיכובים בשל אי אישור נתיב הטיסה על ידי הירדנים

בנימין נתניהו / צילום: אמיל סלמן-הארץ
בנימין נתניהו / צילום: אמיל סלמן-הארץ

בוטלה טיסתו של ראש הממשלה נתניהו לאיחוד האמירויות ולמפגש עם מנהיגה, יורש העצר מוחמד בין זאייד. הנסיעה הזו הוטלה בספק הלילה כאשר רעיית ראש הממשלה, הגברת שרה נתניהו, נלקחה לאשפוז בשל דלקת בתוספתן. 

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר כי הביקור באמירויות לא התאפשר בגלל מה שהגדיר כאי הבנה, וקשיים בתיאום הטיסות שנבע מאירוע שקרה אתמול בהר הבית. נתניהו כיוון בדבריו לעימות עם ירדן אודות ביטול ביקורו של יורש העצר הירדני הנסיך חוסיין, שהיה אמור לבקר במסגדי הר הבית לתפילה.

נתניהו אמר במענה לשאלת עיתונאי במהלך המפגש עם ראש ממשלת צ'כיה אנדריי באביש וראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן כי "לקח לנו כמה שעות טובות ליישר את ההדורים עם ירדן, אנחנו יכולים לטוס, אני יכול לטוס מעל שמי ירדן ועד שהושג התיאום הזה, הביקור לא התאפשר". עם זאת, אמר כי שוחח עם השייח מוחמד בן זאיד, המנהיג של האמירויות, וסיכמנו עימו על קיום הביקור בקרוב מאוד וכן על קידום הדרכון הירוק בין ישראל והאמירויות, מהלך שיאפשר תנועה הדדית של מבקרים משתי המדינות שחוסנו או החלימו. נתניהו בישר עוד כי שוחח עם בין זאייד על כוונה של איחוד האמירויות באמצעים שונים להשקיע במדינת ישראל סכום עתק של 10 מיליארד דולר, בפרויקטים שונים. מלשכת ראש הממשלה נמסר כי פרופ' אבי שמחון כבר שוחח עם ראש הקרן הריבונית של האמירויות ודן עימו בפרוייקטים האמורים.

בירדן כועסים

בירדן תוקפים את ישראל בשל האירוע: שר החוץ הירדני, איימן א-ספדי, אמר כי ישראל לא עמדה בסיכומים עמה בנוגע לביקור יורש העצר הנסיך חוסיין בירושלים וכי ניסתה לכפות סידורי ביטחון חדשים ברגע האחרון. לדבריו סידורים אלה היו מגבילים מאוד השתתפות של מתפללים מוסלמים בתפילת הלילה הקדוש למוסלמים ולכן הוחלט לבטל את הביקור.

א-ספאדי הדגיש כי "מסגד אל-אקצא על כל שטחו זה מקום תפילה למוסלמים. אין ריבונות ישראלית עליו. הוא נמצא בירושלים הכבושה. לא נקבל התערבות ישראלית בנושא. אנשי הווקף הם היחידים שיכולים לנהל את העניין". הוא טען עוד כי הבחירות בישראל משפיעות על היכולת לקדם מו"מ בין ישראל לפלסטינים. לדבריו, "מה שהופך את המצב לגרוע יותר הוא שיש מי שלוקח סיכונים נגד הזכות של האזור ועמיו לחיות בשלום משיקולים של בחירות ושיקולים פופוליסטיים ודרך צעדים לא חוקיים שממוטטים את הסיכויים לכונן את השלום".

 יורש העצר הירדני הנסיך חוסיין אמור היה לבקר בהר הבית, שבעבר לירדן הייתה שליטה עליו, ובמתחם שלו נרצח בידי פלסטינים סבא רבא של חוסיין, המלך עבדאללה, ב-1951. לפי פרסומים שונים יורש העצר הנסיך חוסיין כבר היה בדרכו לגשר אלנבי, אבל הביקור בוטל בשל סירוב הירדנים לאפשר אבטחה ישראלית צמודה גם בתוך מתחם הר הבית.

מלשכת ראש הממשלה נמסר: "ראש הממשלה בנימין נתניהו היה צפוי לבקר היום באיחוד האמירויות אך בשל קשיים בתיאום טיסתו במרחב האווירי של ירדן הביקור נדחה. הקשיים הללו נבעו ככל הנראה מביטול ביקורו של יורש העצר הירדני בהר הבית עקב מחלוקת בנושא סידורי הביטחון והאבטחה במקום.

"בשעה האחרונה הודיעה ירדן כי היא מאפשרת את טיסת רה״מ בשמי ירדן אך מאחר שההודעה התקבלה באיחור - סוכם ע״י ראש הממשלה ויורש העצר של איחוד האמירויות השייח מוחמד בן זאיד שהם יתאמו מועד אחר לביקור ראש הממשלה.
רה״מ נתניהו ייפגש אחר הצהריים עם ראש ממשלת צ׳כיה וראש ממשלת הונגריה למפגש פסגה טרילטרלי בנושא קידום שיתופי פעולה בתחומי המחקר, פיתוח וייצור חיסונים".

ברקע הדברים, שר הביטחון בני גנץ מתח אתמול ביקורת חריפה על נתניהו בהקשר לקשרים עם ירדן. באירוע בחירות אמש אמר "במערכת יחסים תקינה וטובה יותר עם המלך הירדני לא היינו מאבדים את אי השלום ואת האדמות בערבה. השבר האסטרטגי ביחסים בין ישראל וירדן, דווקא בגלל נתניהו, הוא כזה גדול ששילמנו בנזיד נדל"ן שלא היינו צריכים לשלם אותו".