הקמת בורסה שנייה תעניק את החמצן הדרוש לעסקים הקטנים והבינוניים

מהלך כזה יהווה סנונית ראשונה בשורה של צעדים לתנופת הצמיחה במשק, שצפויה הממשלה לנקוט ביום שאחרי הקורונה

הבורסה לניירות ערך בתל אביב / צילום: שלומי יוסף, גלובס
הבורסה לניירות ערך בתל אביב / צילום: שלומי יוסף, גלובס

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה לאחרונה את הצעת החוק שהוגשה ע"י משרד האוצר המניחה את התשתית הבסיסית להקמת בורסה ייעודית נוספת בישראל, ע"י הסרת חסמים והקלה בתנאי ההרשמה לבורסה. החלטה זו החזירה אותי לשנת 2008 בעת שעובדי הבורסה נקטו בעיצומים, ולמעשה שיתקו את המסחר למשך מספר שבועות. או אז חברי ועדת אריאב החליטו להעלות לסדר היום את הדיון בהקמת בורסה שנייה, על מנת לייצר תחרות לבורסה המקומית, שכן לא יתכן ששוק ההון יהיה משותק לפרק זמן כה ארוך.

לא קרה דבר מאז, עד לשנת 2017 אז שרת המשפטים, איילת שקד, ושר האוצר, משה כחלון, דנו לראשונה באפשרות להקים צוות בין-משרדי שיבחן הקמתה של בורסה שנייה בישראל, או אם תרצו - הקמת גוף בורסאי ייעודי לעסקים קטנים ובינוניים. מאז, כידוע לנו, לא קרה כלום.

יהיו שיטילו ספק בצורך להקמת גוף בורסאי נוסף, ויטענו כי מספיקה בורסה אחת בת"א ואין צורך ממשי בתחרות לבורסה המקומית, ובתנאי שזו הקיימת תתפקד ביעילות המירבית. עם זאת, לא ניתן להתעלם מהעיתוי שבו בחרה ועדת השרים לאשר את הצעת החוק - גל ההנפקות העצום ששטף את הבורסה הפתיע את כולנו, ובייחוד את הרשות לניירות ערך שלדברי ענת גואטה, העומדת בראש הרשות, ערה לגידול בפעילות שוק ההון ונמצאת כל העת עם אצבע על הדופק כדי לעדכן ולהדק את כלי הפיקוח העומדים לרשותה, במטרה לשמור ולהגן עד כמה שניתן על האינטרסים של ציבור המשקיעים תוך גידור סיכונים ותקינות המסחר.

הצעת החוק מתייחסת לאספקטים רבים, אך ברצוני להתייחס דווקא למתן הסמכות שמאפשרת ההצעה לרשות להקמת פלטפורמות מסחר חדשות - בעבר הוזכרו אפשרויות להקמת בורסה לעסקים קטנים ובינוניים, בורסה לחברות הייטק ועוד - הצעת החוק הממשלתית מציעה כעת, בצעד מבורך, להניח תשתית להקמת בורסה ייעודית, שתאפשר בין היתר גם הקלות ברגולציה. בישראל לוקחים בחשבון שכיום הרבה עסקים קטנים ובינוניים מתקשים לקבל אשראי מהמוסדות הבנקאיים, ולרוב אין להם גישה למימון ציבורי. ומשכך הקמת בורסה ייעודית יכולה לסייע לצמיחתם של עסקים אלו ע"י יצירת מקורות הון זולים ונגישים, תוך שהיא תאפשר להם לקדם גיוסי חוב והון.

הערך הרב למשק הישראלי ממהלך שכזה הוא ברור, ויש שיראו בו סנונית ראשונה בשורה של צעדים שנוקטת הממשלה כהיערכות לתנופת הצמיחה הצפויה במשק ביום שאחרי הקורונה. כמי שמאמינה שהעסקים הקטנים והבינוניים הינם מנוע הצמיחה המרכזי של המשק הישראלי, אני בטוחה כי מהלך כזה של הקמת בורסה שנייה בישראל אינו בהכרח דבר רע, ואף יכול להשפיע לחיוב על הבורסה הראשית לניירות ערך בת"א, בניהולו של המנכ"ל איתי בן-זאב. מדובר במהלך שיסייע, להערכתי, הן להמשך תפקודה היעיל של הבורסה לכלכלה בישראל, והן יסייע להקמת שוק הון ייעודי משוכלל שיטפל בצרכיהם של אותם עסקים קטנים ובינוניים, יסייע בהפחתת הרגולציה ויעניק להם את החמצן ומקור המימון שכל כך חסר להם בתקופה מאתגרת זו.

כעת, כל שנותר הוא לקדם את המהלך ביתר-שאת ולגבש מתווה נכון ויעיל להקמת הגוף הבורסאי הנוסף, תוך בחינת מודלים קיימים במדינות שונות בעולם, התחשבות במאפייני השוק הישראלי ועוד.

הכותבת היא יועצת תקשורת ואסטרטגיה