קרטל המעליות: כתב אישום על תיאום מחירים נגד בכירים בשש חברות

כתב האישום הוגש נגד נושאי משרה בכירים בחברות המעליות שינדלר, אלקטרה מעליות, חברת הבת שלה צום, על רד, כפיר וקונה • מנכ"ל קונה לשעבר גיא קבילי הודה באחריותו הניהולית, עזב את החברה על רקע האישום ויבצע 75 ימי עבודות שירות

מעלית / צילום: איל יצהר
מעלית / צילום: איל יצהר

רשות התחרות הגישה אתמול (ה') כתב אישום בפרשת קרטל המעליות נגד חברות המעליות שינדלר, אלקטרה מעליות, חברת הבת שלה צום, על רד, כפיר, קונה (Kone, לשעבר ישראליפט) ונושאי משרה בכירים בהן. כתב האישום כולל 17 נאשמים וחברות המואשמים בעבירות של תיאום מחירים וחלוקת שוק לפי חוק התחרות וחוק העונשין.

בין הבכירים ונושאי המשרה נגדם הוגש כתב אישום - עמית מור מנכ"ל אלקטרה מעליות המואשם מכוח אחריות מנהלית, יעקב גולדמן בעלי על רד, יבגני גרינשפן מנכ"ל צום, אליהו נעמן מנהל שירות בשינדלר, אברהם ואליהו פדלון מנכ"לי כפיר, אמנון שרעבי ויוסי ורדי ששימשו כסמנכ"לים באלקטרה מעליות, שגיא הראל מנהל סניף באלקטרה מעליות, מנשה דר מנהל טכני בקונה וישראל מנדלבאום, לשעבר מנהל קשרי לקוחות בקונה.

עם הגשת כתב האישום, הוגש הסדר טיעון בעניינו של מנכ"ל קונה לשעבר גיא קבילי במסגרתו הודה באחריות ניהולית ויבצע 75 ימי עבודות שירות. במסגרת ההסדר הוסכם כי קבילי הטמיע נהלים בחברה להגברת התחרות וקבילי יטען כי מדובר במדרג הנמוך. השיקולים שהובילו את רשות התחרות להגעה להסדר היה לקיחת האחריות ועזיבתו את החברה על רקע האישומים המיוחסים לקונה.

במקביל הוגש כתב אישום נגד יעקב עברון ששימש כסמנכ"ל שירות ושיפוצים בעל רד הנדסת מעליות והיה מנהל פעיל בה. עברון ישמש כעד תביעה במסגרת כתב האישום המרכזי.

לפי כתב האישום שהוגש לבית המשפט המחוזי מרכז בלוד, שינדלר, קונה, אלקטרה, כפיר ועלרד ערכו הסדרי אי תחרות על לקוחות ואלקטרה, כפיר ועלרד ערכו תיאומי מכרזים והצעות מחיר. ההסדרים עסקו בשירותי אחזקה למעליות.

ההסדרים האסורים בין החברות נמשכו לאורך שנים ארוכות לפי האישום. כך לדוגמא, ההסדר בין קונה לחברת עלרד נמשך כבר מסוף שנת 2014, וההסדר בין עלרד לאלקטרה נמשך לפחות משנת 2016. הסדרים אלו לא נפסקו לכל הפחות עד לפתיחה בחקירה בשנת 2019.

עוד מתאר כתב האישום כי נציגי החברות השתמשו בקודים ביניהם על מנת להסוות את התיאום. כך למשל, בתכתובות ובשיחות בין הצדדים פעמים רבות שימש המונח "חלק" כשם קוד לשירות למעליות, כך שהמונח "מחיר חלק" שימש על מנת לומר "מחיר שירות למעלית" והמונח "מכירת חלקים" שימש על מנת לומר "מתן שירות למעלית".

בנוסף, לעתים תיאמו הנאשמים את הצעות המחיר שהם יגישו ללקוח שמקבל שירות מחברה מתחרה, כך שבפני הלקוח יהיה מצג-שווא של תחרות (כשלמעשה ניתנה ללקוחות הצעת מחיר גבוהה במתכוון), ולעתים אף נתנו הנחיות פנימיות לעובדיהם שלא להגיש כלל הצעה מתחרה. רבים מהלקוחות הם ועדי בתים, אשר תחזוקת המעלית היא הוצאה מרכזית ומשמעותית בכלל ההוצאות שלהם.

הפרשה נחקרה על ידי מחלקת החקירות של רשות התחרות, כאשר החקירה הגלויה נפתחה בחודש מרץ 2019. בסוף ינואר 2020 הודיעה הרשות לחשודים שהיא שוקלת להעמידם לדין בכפוף לשימוע ועתה מוגש כתב האישום.

ממשרדי עורכי הדין ש. פרידמן ו-סבוראי, שחם-שביט, המייצגים ביחד את חברת כפיר מעליות, נמסר: "הגם שתחום מתן שרות למעליות הינו ייחודי ומורכב, מתקיימת בו תחרות עסקית אמיתית בין החברות. כפיר מעליות הקפידה על כך במשך כל שנות קיומה והתחרתה בחברות האחרות ללא פשרות. הדברים יתבררו ויאומתו בהליכים שצפויים להתנהל בתיק".

מאלקטרה מעליות נמסר: "אנו מצרים על החלטת רשות התחרות להגיש כתב אישום. ערך התחרות היה מאז ומתמיד ערך עליון בחברה ולאורו היא, מנהליה ועובדיה התנהלו ומתנהלים דרך קבע. החברה, מנהליה ועובדיה פועלים אך ורק בהתאם להוראות הדין וכך גם פעלו באירועים המתוארים בכתב האישום. ראוי לציין שמנהל חטיבת המעליות לא מואשם בכך שהיה צד להסדר כובל, אלא בכך שלכאורה לא פיקח כראוי כמנהל על העובדים הכפופים לו. אנו מאמינים שלאחר בירור הדברים בבית המשפט החברה, מנהליה ועובדיה יזוכו מכל אשמה."

עו״ד איריס ניב סבאג ממשרד שינמן נגב ניב, המייצגת את מנכ"ל Kone, גיא קבילי מסרה כי: ״הגענו להסדר טיעון בעניין מנכ"ל Kone שבמסגרתו הוסכם כי מוטלת עליו אחריות ניהולית ברף נמוך. מדובר באדם ערכי שניהל את חברת Kone בצורה מוצלחת והוביל את החברה לצמיחה משמעותית. חשוב לציין כי במסגרת הסדר הטיעון, לא מיוחסת לקבילי מודעות לקיומו של הסדר כובל. האחריות מוטלת עליו, הגם שמוסכם כי פעל לקידום התחרות, מכח חזקה. כמו כן, הוסכם כי מדובר בנסיבות ייחודיות, בהן בתקופה הרלוונטית, הוא ניהל משא ומתן מתקדם למיזוג של חברת על-רד לתוך חברת Kone".

עו"ד אבנר פינקלשטיין ממשרד גורניצקי ושות', המייצג את על-רד, מסר כי "חברת על-רד היא חברה קטנה ותחרותית. שרבוב שמה של על-רד עם טענות לחברות בקרטל עם חברות הענק הפועלות בענף המעליות, לא מתיישב עם ההיגיון וגורם לה עוול גדול. על-רד ומנהליה בטוחים שהדברים יוכחו בבית המשפט וכי הם יזוכו מכל אשמה".

משינדלר מעליות נמסר: ״שינדלר לא נטלה חלק בהפרת חוק כלשהי ואנו סמוכים ובטוחים שבית המשפט הנכבד יבטל את האישומים שבכתב האישום ויזכה את שינדלר. אנו מאוכזבים מהחלטת רשות התחרות, בהתחשב בפעולות האכיפה הרבות שנוקטת החברה. לשינדלר תוכנית ציות מקיפה אשר נאכפת בקפדנות ברחבי העולם ובישראל. מאחר ומדובר בהליך תלוי ועומד איננו יכולים להגיב מעבר לכך בשלב זה״.

תגובת קונה: ״קונה העולמית רכשה את ישראליפט והשקיעה משאבים חסרי תקדים כדי להחיל את הסטנדרטים הבינלאומיים שלה גם בישראל. במסגרת מדיניות 'אפס סובלנות' להפרת חוק התחרות, קונה שיתפה פעולה עם הרשות ומשוכנעת כי הטענות נגדה חסרות בסיס״.

 *** חזקת חפות: הנאשמים בפרשה לא הורשעו, ועומדת להם חזקת החפות.