מכה למרקל ולמפלגתה בבחירות המקומיות בעקבות כשלון המאבק בקורונה

"תשלום החשבון על הקורונה", כך כינו הערב כלי התקשורת בגרמניה את תוצאות הבחירות בבחירות המקומיות בשתי מדינות-מחוז בגרמניה • בשתי מדינות המחוז שיעור ההצבעה היה נמוך מהרגיל

שלטי בחירות של מנהיגת ה-SPD מאלו דרייר והמועמד מטעם ה-CDU כריסטיאן בלדאוף בנויוויד בגרמניה / צילום: Reuters, Wolfgang Rattay
שלטי בחירות של מנהיגת ה-SPD מאלו דרייר והמועמד מטעם ה-CDU כריסטיאן בלדאוף בנויוויד בגרמניה / צילום: Reuters, Wolfgang Rattay

"תשלום החשבון על הקורונה", כך כינו הערב כלי התקשורת בגרמניה את תוצאות הבחירות בבחירות המקומיות בשתי מדינות-מחוז בגרמניה, בהן נחלה מפלגת השלטון (CDU) הפסדים יחסיים, ומועמדים ממפלגות יריבות ניצחו, חצי שנה לפני הבחירות הכלליות במדינה. המפלגה נמצאת בשפל בסקרים גם בגלל מה שנתפס ככישלון של המדינה במאבק בנגיף הקורונה ואטיות מבצעי החיסונים, אך גם בגלל כמה פרשות מהשבוע האחרון בהן חברי פרלמנט מטעמה התגלו כמי שגרפו מאות אלפי אירו לכיסם תמורת תיווך במכירת מסכות הגנה.

במדינת באדן-וירטמברג, בעבר מעוז של ה-CDU, הידרדרה התמיכה במפלגה השמרנית בחדות, והיא איבדה 4% תמיכה בחודשיים האחרונים בלבד. המפלגה הגדולה ביותר, לפי המדגמים שפורסמו הערב אחרי סיום ההצבעה ב-18:00 (שעון גרמניה), תהיה שוב "הירוקים" עם מנהיגם הפופולרי וינפריד קרצ'מן. הם קיבלו 31%, בעוד ה-CDU זכו ל-23% בלבד. הסוציאל-דמוקרטים קיבלו 12% מהקולות, הליברלים התחזקו משמעותית וזכו ל-11.5% מהקולות ומפלגת הימין המתנגדת להגירה "אלטרנטיבה לגרמניה" נחלשה אך עדיין קיבלה 11.5% מהקולות.

קרצ'מן יכול לשוב ולכונן קואליציה עם ה-CDU, או לנסות ולהקים קואליציה עם הסוציאל-דמוקרטים והליברלים, הנקראת בגרמניה קואליציית "רמזור" (על שם צבעי המפלגות). ממשלה כזו היא התסריט ממנו חוששים ה-CDU וה-CSU ברמה הפדרלית.

במדינת ריינלאנד-פאלץ תוצאות הבחירות הראו כי הבוחרים שבעי רצון בדיוק מקואליציה כזו, והשמרנים שחשבו כי יוכלו לשנות את התמונה, ספגו גם שם מפלה יחסית. הסוציאל-דמוקרטים זכו בחלק הגדול ביותר מקולות המצביעים (35%), בעוד ה-CDU נחלשו ל-25.5% מהקולות - התוצאה הגרועה ביותר שלהם אי פעם בבחירות במדינת המחוז. "הירוקים" קיבלו 9%, הליברלים קיבלו 6% ואלטרנטיבה לגרמניה קיבלה 10.5%, לפי תוצאות המדגמים. מאלו דרייר, המנהיגה הפופולרית של הסוציאל-דמוקרטית, צפויה לנסות ולהקים שוב קואליציית "רמזור" במדינת המחוז.

בשתי מדינות המחוז שיעור ההצבעה היה נמוך מהרגיל, אך שיעור ההצבעות באמצעות הדואר צפוי להיות משמעותי, בעקבות החשש של תושבים רבים מהידבקות בקורונה.

הבחירות היום מסמלות את תחילתה של "שנת ההכרעה" של המערכת הפוליטית בגרמניה. היא תימשך בחודשים הקרובים בסבבי בחירות נוספים במדינות מחוז אחרות, המשמשים כמעין "אינדיקטורים" לתמיכה במפלגות השונות ולקואליציות האפשריות, ובספטמבר יתקיימו הבחירות הכלליות במדינה, לראשונה אחרי תום עידן הקאנצלרית אנגלה מרקל, שהודיעה כי תפרוש מהפוליטיקה השנה. בראש סדר היום הפוליטי עומדת ההתמודדות, הכושלת לדעת רבים נכון לעכשיו, של הממשלה עם המאבק בקורונה ועם מבצע החיסונים נגד המגיפה.

ברמה הפדרלית, התמיכה במפלגת השלטון של מרקל, האיחוד הנוצרי-דמוקרטי (CDU), הידרדרה בשלושת החודשים האחרונים ב-5% אחוזי תמיכה, על רקע הביקורת שנמתחת מצד הציבור וכלי התקשורת על אטיות מבצע החיסונים, כשלים לוגיסטיים וביורקרטיים והטלת סגר ממושכת על התושבים ועל העסקים ללא מחשבה יתרה על דרכים יצירתיות או חדשות להתמודד עם המשבר. במקביל, בשבוע האחרון התפוצצו שתי פרשות בהן התגלה כי חברי פרלמנט בכירים מטעם המפלגה גרפו לכיסיהם מאות אלפי אירו מתיווך במכירת מסכות הגנה, מה שפוגע קשות בתדמית המפלגה.