רוצים לזנק על הטרנד ולקנות NFT? הנה מה שכדאי לדעת

חובבי אמנות, מעריצי בייסבול ואספנים שופכים כסף על אסימונים שאינם בני חליפין המוכרים כ־NFTs

יצירה דיגטלית של האמן ביפל שנמכרה ב-69 מיליון דולר כחלק מטרנד ה-NFT / צילום: Reuters, CHRISTIE'S IMAGES LTD. 2021/BEEP
יצירה דיגטלית של האמן ביפל שנמכרה ב-69 מיליון דולר כחלק מטרנד ה-NFT / צילום: Reuters, CHRISTIE'S IMAGES LTD. 2021/BEEP

אסימונים (טוקן) ייחודיים שאינם בני חליפין - Non Fungible Token (NFT) - הם נכסים דיגיטליים המנצלים את הטכנולוגיה שבבסיס הבלוקצ'יין ליצירת "מטבעות" או אסימונים דיגיטליים ייחודיים, שלכל אחד מהם סימני זיהוי שלא ניתן להעתיק. האסימונים האלה משמשים כשטר מכר דיגיטלי למהדורות מקוריות של אמנות מקוונת, מוזיקה וממים אינטרנטיים.

ה־NFTs נרכשים במכירות פומביות באינטרנט, ואחר כך משלמים עליהם בדולר ארה"ב או במטבעות קריפטו. האסימונים האלה האמירו בפופולריות שלהם בשבועות האחרונים בעקבות מכירת אמנות דיגיטלית במיליונים, וגם ידוענים ומנהיגי חברות קופצים על העגלה.

הסיכון העיקרי ברכישת כל מטבע קריפטו, כולל NFT, היא שהערך שלו מבוסס במידה רבה על ספקולציה. הרוכשים מקווים ש־NFTs יהוו את העתיד של האספנות, אך אין כל ערובה שאכן כך יקרה.

אם אתם שוקלים לקנות NFT, הנה כמה דברים שכדאי לדעת.

מה זה NFT?

מה שמיוצג על ידי NFT עשוי להיות מוזיקה, פריט אמנות, קלפים לאספנים ואפילו ציוצים.

הלהקה קינגז אוף לאון הוציאו את האלבום האחרון שלהם כפריט אספנים בצורת NFT מוקדם יותר החודש. ה־NFT הוא התעודה המבטיחה שהאלבום מקורי.

מייק ווינקלמן, מעצב גרפי המוכר באופן מקצועי בשם Beeple, מכר יצירות אמנות דיגיטלית שלו בשוק המקוון Nifty Gateway לאספנים עשירים במיליוני דולרים. ביום חמישי, מכר קולאג' בכריסטיז תמורת 69.3 מיליון דולר.

האמנית והמוזיקאית קליר בושה, המוכרת בתור Grimes, מכרה ב־NFT פריטים ב־6 מיליון דולר, גם היא באתר Nifty Gateway.

לא כל ה־NFTs הם פריטי אספנים. חלקם עשויים להיות רכישות בתוך משחקים, כרטיסים לאירועים או שמות דומיינים. לדוגמה, כמה מה־NFTs של קינגז אוף לאון משמשים גם ככרטיסים להופעות בעתיד.

מה אני עושה כשאני רוכש NFT?

כשקונים רוכשים NFT, יש בידיהם זכויות מקוריות לנכס הדיגיטלי, בין אם מדובר במוזיקה או בדימוי. זה ניתן להוכחה באחת משתי דרכים: הקונה מקבל את המטבע היחיד המקנה בעלות, וכל NFT מועלה לרישום דיגיטלי (כמו מטבעות קריפטו) למעקב אחר איפה נוצר ונמכר, כמו גם הבעלות עליו.

הרבה מהערך מגיע מהגאווה והיכולת של אנשים לומר שיש בידיהם יצירה מקורית, אמר דן קלי, נשיא Nonfungible.com. "המפתח האמיתי הוא הבעלות עצמה", אמר קלי. "זה המעמד שמגיע עם בעלות על הדבר. זה לגמרי שונה להיות בעלי המקור לעומת בעלי העתק".

אחד המכשולים העיקריים לאנשים הרוכשים NFT הוא ש"בשביל אנשים רבים ישנה ההנחה שבעלות על הגרסה הפיזית של משהו שראוי לאסוף היא איכשהו בעלת יותר ערך מהדיגיטלית", אמר אנדריי ברזוווינו, שותף בחברה Accel שלאחרונה השקיעה ב־Sorare, פלטפורמת NFT לחובבי כדורגל. הוא הצביע על כך ש־NFTs הם לעתים קרובות יותר בטוחים בגלל תהליך ווידוא המקוריות שלהם. בשביל NFTs המוצעים למכירה ב־Sorare, זה נעשה ברשת אתריום (Ethereum). שלא כמו הבלוקצ'יין של ביטקוין, אתריום היא הפלטפורמה עלה נוצרים הרבה NFTs בגלל הגמישות עבור מפתחים לאחסן שם קוד לפרויקטים בבלוקצ'יין.

האם קיימות גרסאות אחרות? מה הופך NFT למקורי?

רק רוכש ה־NFT מקבל את הזכויות על הנכס המקורי, אם כי עשויים להיות עותקים אחרים בחינם שלו באינטרנט. קלי השווה את הדבר לבעלות על המונה ליזה המקורית ומספר הפוסטרים שאפשר לקנות שלה. רק לאדם אחד יש המקור, אמר.

כל אסימון מבוסס בלוקצ'יין הוא ייחודי. ל־NFTs מטה דאטה המאשררת מתי נוצרו, מי יצר אותם ותיאורים נוספים. המידע הזה משולב עם יכולת hash קריפטוגרפית - טכניקה ההופכת את המידע לרצף ייחודי של 40 אותיות ומספרים - היוצר מזהה ייחודי. כך שאפילו אם יש אלפי NFTs הנמכרים עם תמונה דיגיטלית שנראית זהה, המידע שבבסיסם יהי שונה עבור כל אחד מהם.

זכויות הבעלות על NFT הן פרטי שכרגע עובדים בארה"ב על ניסוחו. נכון להיום, כשאדם רוכש NFT כלשהו, יש לו בעלות על הנכס שקנה אבל לא זכויות קופירייט.

אם הקונה רוצה את כל הזכויות על פריט אספנות כלשהו, בעל זכויות הקופירייט צריך להעביר את הקופירייט בחוזה נפרד, אמר עלי דהנאני, עורך דין העוסק בקניין רוחני במשרד Baker Botts. אחרת, "בעל הקופירייט עדיין יכול להשתמש באופן עצמאי, להציג, להפיץ או ליצור הדפסים של העבודה, כולל יצירת NFT חדשים על הדפסים אלה", אמר.

כמה הם עולים?

חלק מה־NFTs נמכרו עבור כמה דולרים, אבל מוצרי אמנות דיגיטלית ברמה גבוהה נמכרו במכירות פומביות במיליונים. מם אינטרנט בשם Nyan Cat, המתאר חתול שגופו נראה כעוגייה, נרכש עבור כמעט 600 אלף דולר. ה־NFT של האלבום של קינגז אוף לאון נמכר ב־50 דולר.

האתר Top Shot של ליגת NBA מאפשר למעריצים לקנות, למכור ולאסוף קטעי וידאו מקוריים של שחקני כדורסל. אדם אחד הוציא יותר מ־175 אלף דולר על קלפי אספנות דיגיטליים; כיום הם שווים 20 מיליון דולר.

מהם המקומות הלגיטימיים לרכוש NFTs?

שווקים מקוונים למוכרים ולקונים הוקמו, והם נועדו למכירת וקניית NFTs. בין הפופולריים נמצאים האתרים OpenSea, NiftyGateway,Yellowheart ו־NBA Top Shot. ניתן למכור NFTs באותם שווקים מקוונים.

קלי ממליץ לאספנים חדשים להיצמד לרכישה בשווקים ראשוניים ישירות מהמוכר. זה נעשה מורכב לוודא מקוריות באתרים משניים אם אתה לא מכירים את התהליך של קניית ומכירת NFTs.

האם יש תרמיות וסיכונים שצריך להיות מודע אליהם?

אפילו באתרי השוק הנחשבים ביותר, ישנן רמאויות. הדרך הטובה ביותר להילחם בזה היא לקנות ממוכרים שעברו אישור, אמר קלי. הוא גם ממליץ להתייחס לזה כמו שהיה מישהו מתייחס לסחר בבורסה.

"אם יש לך ניסיון, תוודא שאתה לא מוציא יותר ממה שאתה מוכן להפסיד, והיצמד לסוג הפופולרי של פריטי 'בלו צי'פ'", אמר.

 
קייטלין אוסטרוף השתתפה בהכנת הכתבה