עסקה אחת שני מתווכים - למי משלם הלקוח?

בית המשפט בחיפה נאלץ להכריע בסכסוך בין מתווכות שהראו את הבית לשני בני משפחה

למי משלמים דמי תיווך? / צילום: Shutterstock
למי משלמים דמי תיווך? / צילום: Shutterstock

■ רקע: המתווכת ויקטוריה הראתה ללקוח בשם וסים פנטהאוז להשכרה, וזאת לאחר שחתם אצלה על הזמנת שירותי תיווך. כעבור כחודשיים הציגה מתווכת אחרת, ג'אנה, לאמו של וסים, את אותו פנטהאוז. כעבור כעשרה ימים הגיעה האם פעם נוספת לפנטהאוז בלוויית בתה, ולאחר הביקור ניהלה האם משא ומתן עם בעלת הנכס. פחות מ-30 יום מיום שראתה את הפנטהאוז נכרת הסכם שכירות בין אביו של וסים, ראיד, לבין בעל הדירה.

במועד החתימה ציין בעל הפנטהאוז בפני המשפחה השוכרת כי בעסקה הייתה מעורבת מתווכת נוספת, ויקטוריה. השוכרים בקשו מג'אנה להסדיר את העניין מול ויקטוריה, אולם ג'אנה הודיעה כי התייעצה עם עורך דינה ונאמר לה שהיא שימשה כ"גורם היעיל" ולכן היא אינה צריכה לחלוק בדמי התיווך עם המתווכת ויקטוריה. משכך שילם השוכר את דמי התיווך למתווכת ג'אנה.

משהתברר למתווכת ויקטוריה כי אביו של וסים שכר את הפנטהאוז, היא הגישה תביעה כנגד וסים ואביו ראיד, ואלו הגישו במקביל תביעה כנגד המתווכת ג'אנה.

■ ההחלטה: בית המשפט שאל עצמו מי היה "הגורם היעיל" בעסקה? האם המתווכת הראשונה, ויקטוריה? האם המתווכת השניה ג'אנה? ואולי שתיהן יחדיו?

במקרה שבו זוג או קרובים מדרגה ראשונה ראו את אותה דירה, כל אחד באמצעות מתווך אחר, ובהנחה ששני המתווכים מלאו אחר הוראות חוק המתווכים (רישיון תיווך בתוקף והחתמת לקוח על הזמנת שירותי תיווך ובה הפרטים הנדרשים), ההלכה היא שהמתווך הראשון שימש כ"גורם היעיל" אלא אם ישנן ראיות הסותרות הלכה זו. ההיגיון הוא שהראשון שראה את הנכס הינו למעשה השלוח של בן משפחתו ויש לראות את שניהם ביחד ולחוד כ"לקוח".

במקרה שלפנינו המתווכת הראשונה, ויקטוריה ביקרה בדירה עם וסים והפגישה אותו עם בעל הדירה. המתווכת השניה לא ביקרה עם האם בפנטהאוז אלא תאמה פגישה בדירה ואף לא נכחה בה. בית המשפט סבר כי הפתרון ההוגן והראוי בנסיבות מקרה זה הינו חלוקת דמי התיווך בין שני המתווכים. ואולם, בית המשפט סבר שהיה על המתווכת השנייה ליצור קשר עם הראשונה ולהגיע להסדר כספי ביניהן. הוא זקף לחובתה של המתווכת השנייה התנהגות בחוסר תום לב של ממש כשבחרה שלא ליצור קשר עם המתווכת הראשונה וחייב את השוכרים לשלם דמי תיווך בצירוף מע"מ למתווכת הראשונה, ויקטוריה.

■ מסקנות: כשמתברר למתווך כי הלקוח שלו או מי מבני משפחתו הקרובים ראה את הנכס, עוד בטרם הוא עצמו הציג את הנכס בפני לקוחו, מן הראוי שיעצור וישקול שלא להציג פעם נוספת את אותו נכס בפני בן המשפחה.

חשוב שהמתווך שהראה את הנכס השני לא יטעה את הלקוח ויטען כי הוא "הגורם היעיל" על אף שמי מבני משפחתו הקרובים כבר ראה את הנכס.

תא"מ (שלום חיפה) 6052-06-19 חיאה ניסנוב עדן נכסים נ' וסים וראיד נופי נ' ג'אנה מח'ול

הכותב מחבר הספר "דיני תיווך במקרקעין"